|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag äntligen hittat ett objekt i Tyskland, med den utrustning jag vill ha Åker ner på måndag 14/6 till Stuttgart kommer sen köra hem den. Om någon gjort detta förut så är jag tacksam för bra tips Tack på förhand | |
| nice, vad är det för årsmodell/version/färg utr? | |
|
Tjabba Larsson! Var i Berlin i feb. och köpte en Z4 3,0i -05 Körde också hem och jag hoppas att du får bättre väder för jag hade snökaos i femtio mil. Det tokiga i dagens IT-samhälle är att du förmodligen måste ha kontanter på fickan eller i kallingarna som jag hade. Det går alltså inte på ett smidigt sätt att skicka pengar eller göra överföringar. Frågar man på en svensk bank så vet dom oftast inte och är även väldigt ointresserade att hjälpa till med valutatransaktioner till utlandet. Dom brukar erbjuda en chek som kostar ca 400kr men den vill inte bilhandlare i Tyskland befatta sig med. När du köpt bilen måste den registreras på dig hos Zulassung (det är registreringsstationer som finns över hela Tyskland)Om du köper av en handlare så kan han hjälpa till med detta och då behöver du inte vara med, det räcker med köpehandlingar och kopior på ditt pass. Om du köper privat måste ni åka dit tillsammans för att skriva över bilen och säljaren plockar då bort sina privatägda skyltar och dina nya ska sättas dit. Där köper du Exportskyltar som innefattar OBS bara trafikförsäkring. Enligt uppgifter så måste du köpa den skylten med röd datummarkering som är den dyrare varianten men kolla med transportstyrelsen om den gula gäller i Sverige för då sparar du ca1000kr. (jag köpte gul skylt för handlaren garanterade att den gällde i Sverige men jag är osäker på om han hade rätt) Du kan helförsäkra bilen med en importförsäkring hos Länsförsäkringar som kostar ca 2300kr. Du ringer bara hem till försäkringsbolaget och talar om chassinummret på bilen som du har köpt. OBS!!! Det viktigaste av allt är att du måste få med dig hem det tyska grönaktiga originalregistreringsbeviset (Fahrzeugbrief) annars får du superproblem att registrera bilen i Sverige om det ens går!! Sedan har du processen i Sverige med ursprungskontroll mm. men det kan du läsa om på transportstyrelsens hemsida. Detta kanske låter krångligt men det är inte alls så farligt, det är ju samtidigt jäkligt roligt. Var bara inte stressad för detta med processen hos zulassung kan ta en halv dag. Så försök att vara hos dom när dom öppnar på morgonen. Det kan vara lång kö annars och dom springer inte benen av sig precis för att du har brottom. Jag tog två dagar på mig i Berlin och hann även då se en del av staden. Så lycka till!! Och kör försiktigt. Hasse Z4 |
|
|
Hej! det blir en -06 3,0 si, safirsvart met, m-sportstolar i rött o svart samt all övrig utrustning nav etc. Jag ska köra den hem upp genom tyskland så det blir ett litet äventyr i sig jag köper den hos en BMW handlare utanför Stuttgart. Angående betalning så gick det bra med visakort. Lars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.