AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.807

Glömde packningen till pluggen

Je
18
Jeppann
325i 05
Bytte nyss motorolja på bilen för första gången för egen del så mitt upp i alltihop glömde jag att sätta på kopparringen på pluggen innan jag hällde i oljan. Kom på det först när motorn var fylld med olja igen. Vad riskerar jag genom att inte ha ringen där? Måste jag fixa till det?

När jag tog av oljefiltret ramlade också en större kopparring av tror jag för inte fasen kunde den ju legat där innan. Kunde dock inte för mitt liv förstå var den skulle kunna sitta så jag satte den aldrig någonstans.

Bilen det handlar om är en 325i.
Je
18
Jeppann
325i 05
Jag har en till fråga. Jag har 700 mil kvar till oljeservice enligt serviceindikatorn. Är det nödvändigt att lämna in till verkstad för detta eller kan man bara göra det själv? För står det oil service gör dom väl inget annat under den servicen över huvud taget? Pengar i sjön således
Du kan vara ganska säker på att det kommer att börja drypa olja runt pluggen om kopparpackningen saknas. Hur stor var kopparringen vid filtret?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jeppann: Du borde väl inte tappa mer än ett par deciliter om du lossar pluggen och håller för hålet medan du fipplar dit kopparbrickan och drar dit det igen.

Det som hinner rinna ut kan du ju försöka få i något kärl och sedan hälla tillbaka det.

//Stenback
Je
18
Jeppann
325i 05
Ok. Packningen som ramlade av filtret var väl 3-4 ggr så stor som den mindre packningen skulle jag tippa.

Det är möjligt. Det var ju ett jävla tryck oljan flög ut med när ja drog loss skruven så, men det kan väl vara värt att försöka
Je
18
Jeppann
325i 05
Det vart inte ens något att fundera på. Den hade redan börjat läcka nu 3h sen jag parkerade den. Får åka o fixa det de första jag gör imorgon. Skit också
Je
18
Jeppann
325i 05
Funderar på hur jag ska lägga upp det imorgon när jag ska byta. Om jag skruvar upp skruven o blixtsnabbt är där med fingret (med skyddshandskar såklart) för att stoppa flödet och sen slinker tillbaka skruven igen, kommer jag spruta ner hela mig själv med olja då?

Fick olja på händerna idag o trots skyddshandskar brände det ganska ordentligt faktiskt när jag fick en redig omgång olja över en finger. Kommer fingret jag håller för öppningen skållas eller tror ni det är lugnt iom att det är så liten kontaktyta? Har inget alternativ till att göra det med varm olja för jag måste ta mig till en GDS hall
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det enklaste måste vara att köpa en hink och tappa ur oljan helt och sen ta en stor tratt och fylla nån tom dunk några gånger och hälla tillbaka...?

Mvh
Je
18
Jeppann
325i 05
Följde ditt råd o köpte en dunk o dappade om oljan. Skönt att ha det gjort nu iallafall :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.