AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.851

e30 Klickar men startar inte!

Rc
4
Rcr
e30 318i -89
Hej! Det är så att jag var ute och åkte med några kompisar i min 318, jag tog ett varv i en rondell lite snabbt och tvärt, efter ett varv lägger bilen av bara sådär. Jag försöker starta men motorn går bara runt, detta hade hänt vid två tillfällen dagen innan vid båda tillfällena svängde jag tvärt och snabbt men inget extremt, enda skillnade var att det bara var korta 90 graders svängar. Så jag går ut och lyfter pluskablen från batteriet som jag löst det med innan, kollar också alla säkringar men ingen är gånge, men ändå samma sak, motorn går runt men inget händer, inte en tendens till att starta. Så några kompisar och jag bogserade hem den där jag ännu en gång kollar säkringar och provar att starta igen, motorn går runt men inget annat, jag lyfter pluskablen från batteriet och tänker att jag testar dagen efter. Och dagen efter testar jag att starta igen och då börjas det, när man vrider om nyckeln så hörs bara ett klick från motorrummet och all el slocknar och lägger av, sen måste man lyfta pluskabeln från bilen igen! Jag kollade bränslepumpen och såg att de två sladdarna var nakna och misstänkte att de hade fixat kortis i pumpen så jag köper en fungerande från skroten och byter ut, när den gamla är borta testar jag den direkt på betteriet och den lever! Provar att starta men samma klick uppstår och elen försvinner. Jag har kollat säkringar och relän i säkringsboxen utan resultat, jag har bytt pump, fräschat upp och isolerat sladdarna vid pumpen och laddat batteriet men fortfarande med samma resultat! Hjälp skulle uppskattas oerhört mycket då besiktningstiden snart går ut. Bilen är en bmw e30 318i från 89 med m4 motor
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Det där klickandet skulle kunna ha att göra med att du kört den för mycket på startmotorn + att du haft för dåligt med stret i batteriet så att startmotorn brunnit ihop. Har du testat starta med en sk starthjälp (gigantisk batteriladdare) eller startkablar till annan bil?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kolla jord mellan motor o kaross samt batteriets jordning.

Rc
4
Rcr
e30 318i -89
Jag försökte att inte köra för mycket på startmotorn men det kan ha blivit så iaf för det nu när man testar så luktade det bränt sammtidigt som klickandet kom. Har inte provat någon starthjälp än men funderar på det.
Jordning har jag kollat, den som går till fjädertornet och den som sitter under grenröret, tog bort de osh sprutade på lite oxide borttagare. Kollade efen kolen till startmotorn och såg att den ena var snesliten , spröt oxide borttagare på de flesta relänas kontakter, efter detta går motorn runt iaf, men det finns inte en tendens till att hoppa igång. Kollade då strömen till soppapumpen, fanns ingen ström alls där, kollade i "sockerbiten" en bit bort från pumpen mot fönstret, tog isär de två kontakterna och kollade ström, i ett sladdpar fanns det 6 volt, i nästa inget (och jag är nästan säker att det är de som går till pumpen med tanke på sladdarnas färg), nästa par 11 volt, nästa par 6 och sen vet jag inte om det fanns en till. Men i och med ingen ström till pumpen och 6 volt till andra ställen så känns det ju som ett jordfel eller ett trasigt relä. Frågan är vilket relä eller vilken jordningspunkt då jag gått igenom två i motorrummet, vet inte om några fler
Roffa1
Se till att ladda upp batteriet med en extern laddare i minst 8 timmar, så ska du se att den startar. Sedan skadar det nog inte att byta ut laddregulatorn i generatorn.
Rc
4
Rcr
e30 318i -89
Jo men jag hade laddat ett bra tag. Men problemet är löst, fråga mig inte hur. Farsan hjälpte mig igår och vi sprutade oxide borttagare här och där, bland annat på någon slags huvudkontakt brevid säkringsboxen. Efter detta hoppade bilen igång, idag har jag kört en hel del och bilen fungerar näst intill felfritt, det enda är att tomgången är låg när bilen är kall och hög när den är varm, då snackar vi om en skillnad på varvtalet på ca 500-600 varv, men så var bilen förut, misstänker någon vakumslang som inte är som den ska. Men det finns ju fortfarande en stor fråga, varför la bilen av när jag svängde tvärt och snabbt? Och inte nu för jag har till och med kört i samma svängar lika snabbt, men allt är som det ska. Kan ju vara att jag bytte pumpen men jag är inte säker
Pe
6
Peter cab
325i cab -01
Chrysler 300c -05
Mini clubman -09
Tror fortfarande att det är en jordkabel som spökat. Har du en isolerad kabel eller en fläta? Isoleringen brukar dörja en hel del ärg. Orginalkablarna brukar vara korta så man får rörelse när man svänger. Har skruvat med en del jänkebilar förr och då jordade jag alltid mellan batteri-kaross, kaross-motor och block-batteri, sen hade jag aldrig några elfel.

Rc
4
Rcr
e30 318i -89
Jag tror också på en jordkabel. Jag har en fläta, en mellan motor och kaross och en mellan fjäderben och batteri. Bilen stannade för farsan en gång nu i veckan bara sådär som den gjorde för mig. Då slipade han polerna på batteriet och "klämmorna" som sitter på polerna, sen dess har bilen fungerat felfritt. Det var tydligen mycket beläggningar där
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.