AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.060

Har BMW starkare motorer än andra?

Har läst en del på internet om vad folk tycker om BMW och en ska som oftast dyker upp är att BMW bilar har "starka motorer". Jag undrar hur detta kommer sig?
Jag skulle snarare säga att de Volvo och Saab som rullar ute i traifken idag i genomsnitt har starkare motorer än de flesta BMW. De vanligaste BMW bilarna, baserat på mina observationer, verkar vara 520d, 320d, 118d och 116i.
Ingen av dessa har över 200 hk (177 i x20d). Den vanligaste Volvon man ser är V70 2.5FT med 200 eller 231 hk. När det gäller Saab ser man ofta 9-3 2.0t eller 1.8t med 200 resp. 175 hk.
Så visst gör BMW starka motorer, men de flesta BMW som rullar på vägarna har inte mer effekt än andra bilar i motsvarande klass.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Men åtminstone de utan överladdning är starka i förhållande till slagvolym ;)
tror man menar att bmw har starkare motorer än andra när det gäller samma storlek.. jämför tex volvos 2.4 som har eller hade antingen 140 eller 170hk och sedan en bmw med 2.5liters volym som har över 200hk och så är det nästan med varje motor..kul att volvos miljöbil har 109hk medans bmw har antingen 143 eller 163 och ungefär samma förbrukning och utsläpp
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Det är nog också en konkret följd av åratal av konsekvent varumärkesbyggande. En BMW betraktas som sportig och det finns riktigt effektstarka modeller i programmet som skall ge lite glans även åt de mindre motorstarka alternativen. Volvo t ex har ingen bil med 500 hk + heller, toppmodeller har alltid varit betydligt starkare än motsvarande Volvo.
Sådant tror jag smittar av sig på den allmänna bilden av BMW.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
BMW är ju erkänt duktiga på att plocka ut fler hästar per liter än dom flesta på sina sugmotorer.Såpass bra att fram till dags datum har konkurenterna fått förlita sig på turbo för att hinna med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.