|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Är det svårt? Vad behöver man? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| En ny drivknut | |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
:) Jo så långt förstår jag. Vad behöver jag lossa? Ta bort hjullager eller går tappen igenom lagret så det räcker med att lossa "klumpen" från fjäderben? Själva knuten sitter den "fast" eller är det bara chims eller dyl? Jag har bytt på min gamla ford och där tog jag bara loss "klumpen så allt hängde i fjäderbenet. Sedan var det bara att dra ur drivknuten. Men när jag lämnade in min gamla mitsubishi så tog det mecken 10 hr att få ut den gamla knuten. Det efter att ha gjort allt från 0 till varmpressning. Kort och gott. Kan man byta knuten med bilen på bock under semestern då man är i stugan eller behöver man allt från hydralpress till färdig verkstad? Är normalhändig. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Den sitter på splines i navet. Bara att släppa muttern (36mm 12kants hylsa)och knacka försiktigt en hammare |
|
Måste jag inte lossa ngt mer ? För om jag knackar den inåt så sitter ju drivaxeln där och "tar " emot? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Du måste lossa navet från fjäderbenet (sitter med 2 bultar) och kullederna till styrningen och 1 eller 2 från bärarmarna och ta bort bromsoket (sitter med 2 insex skruvar 7mm) sen borde det gå att få lös drivaxeln | |
Skall på det hela nu. Är det så "enkelt" som fredrik73 skriver :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Hej Bytte samma drivknut på min för ca 1-2 månader sedan. Vi tog ut hela axeln inkl knut och demonterade dessa på arbetsbänken. Satt hårt som bara den men det gick till slut. Det hade inte fungerat utan att plocka ner drivaxeln! Hoppas du lyckas! |
|
|
Jag använder en damask som man drar över knuten med hjälp av en kona. Funkar kanon och det verkar vara riktigt hållbart gummi i den för den är fortfarande mjuk och utan torrsprickor. Tyvärr köper jag den av arbetskompis så vet ej vart han får tag i dem. Borde gå söka på internet. På min gamla V70 tog det 40 min att byta med allt inräknat. |
|
V8 - Tack. En fråga till - drar man bara loss drivaxeln? Eller finns det ytterligare saker man måste göra innan man får loss den? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
När du demonterat de leder som det krävs, 2 st. Lossa på inre klipset på damasken som sitter över inre knuten, detta för att kunna plocka ner axeln tillsammans med damasken. Sedan är det bara att du lägger fullt rattutslag och drar hela benet utåt så att inre knuten ramlar ut...rejält med fett här så skydda garagegolvet. Nu är det bara att du knackar( eller som i mitt fall slå som fan) i centrum av knuten så att splinesen släpper, huvudsaken är att du är försiktig så att du inte skadar annat än just knuten. Eftersom denna ändå är defekt så var jag inte speciellt försiktig med den. När splinesen släpper är det bara att plocka ut knut tillsammans med drivaxeln och sedan knacka bort knuten från axeln på bänken, betydligt bättre arbetsnivå. Tänk på att du nu även behöver en del fett tills att du ska placera axeln i den inre knuten, beror väl även på hur mkt som rann ut när du drog ut den. Dessutom behöver du ett nytt klips för den inre damasken, om du inte har det hemma kan du möjligen använda en vanlig slang klämma tills du kan ordna detta. Sedan är det bara att trä på den nya damasken och sedan montera den nya knuten, se till att fetta ordentligt!! mvh |
|
|
Hej Igen! Du behöver inte som någon skrev plocka bort oket eller något sådant överhuvudtaget. Jag är amatör och lossar bara det som krävs, därav vet jag inte vad stagen/bäramarna heter men det gövre staget som går snett framåt lossas, därefter lossas armen som går snett inåt uppåt. Har för mig att detta räcker för att kunna dra benet utåt, kan ha glömt något mindre, men du ser vad som tar emot :) sedan gör du som jag beskrev ovan. |
|
När jag tittar i realoem så verkar det som om knut och axel säljs i ett paket. Någon som vet? Det är ju träff nu på torsdag och med 20% rabatt så blir det ju lite :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Jag bytte yttre drivknutsdamasker på min gamla X5:a pga av att min meck varnade mig om att drivknutarna endast säljs med axlarna och att det därför blir ganska dyrt om man måste byta. | |
Vet att det finns MW utan där verkar det vara hela kittet. Så frågan är om det är lönt att byta "allt" för 2700:- (verkar inte kosta mer med 20% rabatt) eller bara knuten för 1800:-? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Hej, jag köpte faktistk min knut lös via annons på blocket. Kikade där alldeles nyss och det finns flera som säljer knutarna lösa, märket är mapco. har inte haft några som helst problem sedan bytet. I paketet ingår knut,damask, och fett, har för mig att jag gav 700 kr för den. - kan vara värt att kolla. |
|
|
- här finns en annons från samma företag som jag beställde ifrån. Mejla och kolla priset till X5. mvh |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.