AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.664

Vågar jag såga i grenrören?

Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Har tagit av avgassystemet på min 320 e46 och var tvungen att kapa av bultarna där avgasrören möter grenröret. Problemet är nu att få bort de gamla pinnbultarna, de är tydligen värmda på. Har provat att borra ut en av dem men det gick inte så bra, jag lyckades borra ända upp till bultskallen men där verkar den vara gjort av hårdare stål, så det går inte att borra rakt igenom.
Då till den stora frågan: Vågar jag skära snitt i grenrören för att släppa på spänningen till bultarna? Kommer det fungera eller kommer jag förstöra grenrören?
Jag har tänkt att snitta upp så att om det inte räcker med själva snittet i grenröret kan jag fortsätta och dela bulten på två, DET borde ju räcka. Problemet är ju att konstruktionen kommer att försvagas, men det kanske klarar sig eftersom belastningen går i längd med de nya bultarna och inte så mycket i sidled.

Vad tror ni?

Mvh
Tuve

gO
1.407
gOry
335i Touring
Varför inte såga av skallen så nära flänsen som möjligt?
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Det är väldigt svårt att komma åt med sågen på baksidan. Dessutom sitter inte trycket där utan i själva bulten. Bortsett från det är huvudena härdade och bara ca 4 mm höga. Det är en platta snarare än ett vanligt bulthuvud.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
åk till någon verkstad, få dem värmda med gas och bort-slagna.

BMW ownz
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Precis...värme och hammare hjälper dom flesta gånger.

Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Ja, det är naturligtvis det bästa, kruxet är ju bara att bilen står på pallbockar och avgassystemet är av. Visserligen är det häftigt att höras när man kommer men... Sen hade det varit kul att klara av det själv också.

Jag funderar på att köpa en brännare från biltema och prova men det är ju mer av en chansning. De har den här: Länk
Sen finns det en på Jula som är dyrare men förmodligen bättre: Länk
Jo
14
Johan-g
330ci -02
318is -90
Värma är det bästa valet skulle ja tro. Värm så mycket att det glöder ordentligt om det som är kvar av bulten. sen är det bara att så på bulten med en stor hammare eller slägga.

Bmw, När du Älskar Att Köra
Jo
14
Johan-g
330ci -02
318is -90
oj missade en bokstav

slå ska de va

Bmw, När du Älskar Att Köra
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
Slutresultatet blev att jag försökte med både borr och gasol men till sist lämnade jag in aset på verkstaden tvärs över gatan och de värmde bort med gas. Jag lyckades få av en av fyra bulthuvuden, och då var jag Envis. I princip omöjligt att göra själv med andra ord.

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
om de sitter ordentligt brutalt hårt vilket en spindelled gjorde en gång på en lastbil, så slutade det med att vi skar rak genom den med gasen. alltså vi smälte ner själva bulten ur hållaren......

BMW ownz
Hej,

Hade samma problem med min 330ci förra veckan, en av pinnbultarna gick av (den längst upp i mitten) perfekt.. :/

Borra så att ett dorn håller sig på plats, gas svets och värma upp sen slå bestämt och våldsamt. Då lossnar det. Sen löser du nog det med skruv och mutter själv ;)
Varför värmer man rakt på bulten?

Värmeexpansionen gör väl så att bulten blir ännu större om man värmer den?
Borde man inte värma på röret istället? Jag är nämligen i exakt samma situation.

Jag sågade bort de bortrostade resterna av mina bultar. Försökte slå ut dem men det gick inte. Försökte borra, men bulten är av supermegastål så borren glider bara i sidled och börjar käka i grenrörets fläns istället. Efter 4 trasiga borr slutade jag...

Så imorgon får jag prova värma... Skall jag då värma direkt på bulten eller på omkringliggande material?
Värma på flänsen och köra kylspray på bulten?

Vore tacksam för hjälp!
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
lindskrot.. värm på omliggande material och kylspray på bulten.
Det är helt rätt att grejorna expanderar av värmen..
Själv råkade jag ut för detta när jag renoverade min E39:a men vi lyfte bort toppen med grenröret på , sen var det en enkel match att ta bort grenröret och fixa bultarna på en arbetsbänk.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rödglödgar du bulten spelar det ingen större roll, då släpper rostbindningen ändå när den svalnar av lite.

Så du behöver inte hålla på med "finlir" i form av att värma ena delen och kyla den andra, när det gäller t ex. avgassystem som sitter fastrostat.

Tänk dock på att du inte råkar elda upp något i närheten av bulten, med gaslågan...!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag har gjort detta ett flertal gånger
Värm bulten röd med gasen,ta ett låångt dorn och en rejäl handslägga.
En bra träff räcker,se upp med var den glödande bulten hamnar,,,

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
161
tuvham
325i Cab -89
528i -11
MB 508 husbil -74
En sak att tänka på är att det krävs acytylengas, vanlig gasol blir inte i närheten tillräckligt varm. Jag tror inte det är så lätt att få tag i som privatperson.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.