|
|
|
|---|---|
|
Tja ska bygga ett avgassystem till min 328 e46 och ska montera en m3 e46 slutdämp och ska kapa efter katten och ta på ett "Y-rör" och sen köra på dubbla rör hela vägen istället för ett rör . men nu till frågan ska jag köra på 2x2" eller 2x2,5" rör? vilket är bäst tror ni? är ute efter att få ett sjysst ljud och vill inte tappa nån effekt typ.. vad har 330 e46 och m3 för tum på rören tilexempel? mvh | |
| Tippar på att du bibehåller mest pulver med 2x2"... | |
|
Du har dubbla rör ändå fram till första ljuddämparen så du behöver alltså inget Y-rör. Tror som Sir Anton att 2x2 blir bra! Hur tänkte du få plats med m3 slutdämparen? |
|
|
ok så det sitter alltså totalt 3 ljuddämpare på bilen? och kattarna i grenröret? ska kapa bort reservdäcksbaljan.. men är det 2" rör på dom två rören du snackar om FredrikN? mvh |
|
|
har fått för mig att det bara är 2 ljuddämpare totalt altså slutdämpen sen dämparen bakom slutdämpen och sen kommer kattarna o sen grenrör ? men kanske har fel för den tredje katten/ljuddämparen? ser ut som en dämpare.. hehe låter kanske lite dum mvh |
|
|
Länk Tror en avgasventil är 30,5mm. ///BMW - Was sonst! |
|
| Ja det är totalt tre dämpare. Vet tyvärr inte dimensionen på rören som går in i första ljuddämparen.. | |
|
laddish..... Har du inte cattarna i Grenröret? (Hade jag alla fall på min). Jag har monterat extraktorrör och race cat. Gå in på denna sidan också kan du kolla att de monterade bara sista dämparen. Länk Jag valde att sätta Y koppling 2", 2" till ett 2,5" in i catten som jag placerat där främre dämparen satt innan och sedan ett 2,5" resten av vägen. Likaså trodde jag inte det skulle räcka med enbart sista dämparen pga jag valt Japs dämpare där, så jag monterade en dämpare där mellan dämpare satt innan (strax under baksätet). Är väldigt nöjd med både ljud och decibell. Även märkbar skillnad med extraktorrör. Svar på din fråga är att det räcker länge med ett 2,5" helavägen bak. (2,5" klarar 250hk utan problem. Onödigt jobb och kostnad att dra 2 stycken 2" hela vägen. Likaså anser jag att det räcker med rakt rör enda bak för din del om du valt M3:ans slutdämpare, den dämpar så pass mycket endå. Nu var det ett tag sedan jag monterade mitt och är det så att även du har cattarna i grenröret, så finns det 4 stycken lambdor. 2 stycken i grenröret och 2 stycken efter cattarna. Jag fick förlänga kablarna på alla 4 pga extraktorröret och inte plats nog för att montera dem under huv. Detta även för att 2 lambda skall känna av 3 cylindrar. Därför är alla monterade under bil. 2 innan Catt och 2 stycken efter Catt. Vaför jag skrev detta sista är så du inte börjar och kapa just med tanke på de 2 lambdor efter catt. Minns inte riktigt var de var placerade på original avgas. Bara så du tänker på det om du skulle behöva förlänga kablarna och slipper få en massa felmeddelanden efter du monterat. Är ju någon dag sen med detta inlägg om du redan startat med bygge. Lycka till. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.