AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.997

M länkarmar efter sänkning?

sm
15
smashinlovely
e46 320i -02
e91 330d x-drive -11
Gör mitt första inlägg på forumet till en fråga, så ohyffsat va :) men har klarat mig länge på att bara leta efter andras frågor. Nu har jag dock en fråga jag inte hittat något bra svar på.

Vid byte till coilovers fram på min e46'a upptäckte jag att spindelledsdamasken på högersidan var sprucken och jag tänkte därför redan nu förbereda mig på ett länkarmsbyte så man slipper ha det hängande över sig när besiktning etc står för dörren. Det jag kom att fundera på då när jag stod där var att man kanske kan fixa till de nya hjulvinklarna en aningen i samma veva om man bytte ut båda länkarmarna till de som är till bilar med m-sport paketet? Dessa borde ju vara anpassade till en viss sänkning eller?
Skadar ju inte att byta ut även vänster länkarm i samma veva eftersom även den rullat, såvitt jag vet, lika långt som den högra (18000mil snart nu, och med mig som förare de senaste 9000milen) Jag har faktiskt aldrig haft en anmärkning på spindelled eller liknande på mina besiktningar :).
Men skulle det löna sig att byta till den lite dyrare m-modellen eller ska man istället snåla och bara byta höger och spara den andra halvan pengar till nästa fel som ska åtgärdas?

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
En relevant fråga. Enl realoemen Kan man jag inte se att det är någon skillnad? Det som jag vet skiljer på m-sport enl realomen är fjädrar, dämpare samt krängningshämmare, men om även länkarmarna skiljer får gärna någon upplysa om som vet? Mvh Fredrik

BMW CS #07491
M-Sport har andra länkarmar, det framgår enl. realoem.
Bilar med M-Sport har en annan castervinkel, så jag gissar att det är den skillnaden länkarmen gör, eftersom inga andra delar som påverkar caster skiljer. Kanske är också sexkanten mot länkarmsbussningen vriden så att bussningan inte är belastad i det lägre jämnviktsläget.
Jag tycker att det verkar som en bra idé att använda länkarmarna till M-Sport på en bil som är sänkt, men jag gissar bara. :-)
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ok, bra att veta! Gäller detta E90 m-sport också tro Adelson? Länkarmarna är väl utav aluminium om jag in minns fel? (Har inte dator tillgänglig just nu kan inte kolla) mvh Fredrik

BMW CS #07491
sm
15
smashinlovely
e46 320i -02
e91 330d x-drive -11
Men iom att inga andra delar skiljer, förutom dämpare och fjädrar då, så borde det ju att gå att byta.. Byter ju isf även de bakre bussningarna på framarmarna och de ska också skilja på något sätt, vet dock inte hur men kan möjligen vara att de som Adelson säger är anpassade till det lägre.

Ska man ändå byta både h&v så är prisskillnaden ju ändå ganska marginell och det kan klart vara värt för en "uppgradering" men om man istället skulle nöja sig med att byta bara den ena sidan så är ju kostnaden mer än halverad så det är ju frågan om det är värt det extra.

Även krängningshämmaren ska skilja säger ni? Är det en märkbar skillnad som skulle vara värd det extra arbetet? Man skulle ju lika väl kunna göra även det när man renoverar resten isf.

Hur som inte akut att byta nu då jag inte märkt av att något skulle vara akut dåligt i framvagnen än utan mest planerar för framtiden. Så jag hinner ju invänta fler teorier och fakta :)

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Krängningshämmaren är 24mm fram och 16 bak (20mm M3) om jag inte minns fel på m-sport och utgör en stor skillnad för rollefekt mm.. Mvh

BMW CS #07491
På E90 verkar länkarmarna vara lika på standard och M-sport. E46 och E90 är ganska olika konstruktioner, men båda har länkarmar i aluminium.

Länkarmsbussningen på E46 skiljer inte mellan standard och M-sport enl. realoem. Därav mitt antagande att anpassningen till annan vinkel på länkarman skulle sitta i länkarmen.
Det finns nog typ 3 olika länkarmar och som någon tidigare sa har jag för mig att det är just caster man modifierar. Även bussningarna har jag för mig skiljer, var kanske att dom var typ solidapå nåt ställe eller åt det hållet på dom riktiga M modellerna. För det finns både M chassie och M3 chasssie om du förstår vad jag menar.

Vad det gäller kränghämmare så gör 3 mm mkt för att höja körglädjen i bilen, speciellt i samband med att man ser över övriga delar av framvagnen. Går det så hade jag rek. att köpa styvare originalgrejor. Dock är det inte alltid att M bilarna har dom grövsta då det kan skilja i infästningen men vill man ha nåt grovt finns ju alltid CSL som om jag inte minns fel har en på 33mm! :-)

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Ja om man inkluderar M3 så blir det totalt 3 olika länkarmar och två olika bussningar. Jag räknade inte med M3 eftersom den är så olik. Andra spindlar, annan spårvidd o.s.v. M3 länkarmar på en vanlig E46 är nog ingen bra idé om man inte bygger om helt.
sm
15
smashinlovely
e46 320i -02
e91 330d x-drive -11
I detta fallet var det såklart m-paketets prylar jag menade. Sen är ju frågan vad en orginal m-pakets krängninshämmare kostar på bmw eller om man istället ska köpa någon eftermarknadsmodell. Finns ju t.ex. eibach kit som är 28mm och kostar ca 3500 med nya bussningar etc. Förmodligen styvare än M-tech diton, frågan är om de kanske även är billigare. Får nog åka till BMW och kolla upp diverse priser ändå, ibland har de ju faktiskt otroligt vettiga priser på sina reservdelar.

sm
15
smashinlovely
e46 320i -02
e91 330d x-drive -11
Och förresten, om de ändrar castervinkeln, nu har jag kanske glömt bort lite om hjulvinklar etc men är inte det dämpningsvinklen i längsled med bilen (på ett ungefär), har de då flyttat på spindeln så att en dämpare till standardarmar kommer i en konstig vinkel gentemot övre infästningen isf?

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har faktiskt för mig att BMW org krängningshämmare ink bussning kostar ca 2400:- för M3 E90, så det borde kosta mindre.. Eibach gör annars bra grejor så dom kan jag rekommendera om man jämför med H&R's diton som är rena filmjölken i hårdhet!

BMW CS #07491
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Glömde skriva detta pris är per styck!

BMW CS #07491
sm
15
smashinlovely
e46 320i -02
e91 330d x-drive -11
Någon som vet om det dämparna skiljer i mer än hårdhet på m-tech och vanliga? Alltså om det blir knas med dämpare till standard på en m-arm iom att castervinkeln ändras. Borde väl tas upp av toplagringen till dämparen eller? Men vill minnas jag sett att det finns t.ex. coilovers till m-paket och till vanliga... att det alltså skall skilja.
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
för att röra till det ytterligare, fråga på samma tema;
Länk del 1 - fjäderbenet finns som standard, sportchassi samt M-sportpaket II.
Vad är skillnaden mellan sportchassi och M-sportpaket II. Min tro är att sportchassi innebär endast sänkning och hårdare fjädrar/dämpare medans M-sportpaket innehåller lite mer förändringar?

Mvh Henrik.
sm
15
smashinlovely
e46 320i -02
e91 330d x-drive -11
nu ligger det iaf 2 nya m-sport länkarmar ute i garaget så får jag tid i helgen så får vi svar på frågan om de passar, vilket jag innerligt hoppas nu :) tänkte även passa på att byta yttre styrleden eller lederna då, någon som har koll på vad dessa kostar på bmw?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.