AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.516

måste man ha ljuddämpare?

undrar om det är lag på att ha ljuddämpare? närman besiktigar och så.

provade precis starta bilenl med avgasystemet borta, alltså det slutade strax efter down-pipen. och det lät ju riktigt häftigt, som en traktor visserligen, men det är det ju också, man hör ju turbon mycket!!

så jag tänkte om man bygger 3" ända framifrån och skippar ljuddämpare, så kommer det ju bli lite tystare för det ska ju dit en kat med.
för som det var nu lät det inte så farligt, jag har besiktigat en volvo 240 som lät betydligt mera.

vad tror ni dom säger? eller ska man hänga dit en liten dämpare kanske?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rent tekniskt finns det inget krav på ljuddämpare men ljudet får inte överskrida vissa gränsvärden. (Vilket i praktiken gör att du måste ha någon form av ljuddämpare!)
Dessa värden varierar lite beroende på hur gammal bilen är. Kolla på SBP:s hemsida, där borde du hitta informationen.

Mvh
Vaddå kat?
Finns väl inte på gamla bmw dieslar?
jag har en på min i alla fall.

måste vara en katalysator, för så liten ljuddämpare kan det inte vara.

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag har eller hade rättare sagt oxå en liten burk under bilen som jag tror kallas för partikelfilter... Eftersom jag ville ha fritt flås efter turbon och redan har simonsdämpare längst bak så tog jag bort den och märkte då att man kan se rakt igenom den. Den är uppbyggd med massvis av tunna nät, och det är enkelt att se igenom så jag tror varken den bromsar speciellt mycket eller renar avgaserna något nämvärt heller. Tror mest att det är något psykologiskt man satt dit pga. avgaskraven

Rickard
hmmm, ok, då låter jag väl den sitta kvar.

jo
1.001
joakim E
523i touring -00
det sitter en katt på dieseln, monterad mitt under bilen, jag har byggt ett ter tumms från katten utan dämpare och det låter skit fint, på tomgången hör du lite turbo sus men på högre varv låter det desto mer.
har plander på att bygga hela vägen från turbon, men man vill ju ha kvar katten pga av bilprovningen så då blir det lite mer knåpandes för att få ihop det.

Joakim Eriksson
du har alltså som jag tänkt med 3" och bara katten som dämpare? förutom downpipe röret då...

jag tror med det blir ganska bra, annars får man ju sätta en lite dämpare där bak.

men det är väl inga problem att ha 3" och sen fixa egna anslutningar till katten båda sidor..?

tror jag ska testa att plocka bort ljuddämparen på mi och bara sätta dit ett rör, så får man testa om det blir bra.

var hittar man rör och anslutninga förresten?

man behöver ju en anslutning till turbon, och sen sånna det sitter på katten, vill ju inte förstöra orginalgrejerna.

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
På en vanlig kontrollbesiktning av en bil finns inget direkt gränsvärde för avgasbuller. Det heter att bilen inte får låta mer än "vad som är normalt för biltypen"...

Jeppe
ok, men samtidigt om den inte bullrar överdrivet mycket så kanske dom inte bryr sig trotts att den låter mer än normalt..

alla bilar låter ju mera med sport system

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jesperado, det låter inte som en speciellt objektiv mätmetod! Anvädner inte SBP db-mätare om det är tveksamma ljudnivåer? Enligt det jag har läst är maxgränsen 74dbA 10m från fordonent.

Mvh
jo dom har db mätare, men enligt min mc handlare så är det inte många stationer som har möjlighet att mäta eftersom det ska mätas på öppet fält, får inte vara några väggar eller annats ljudet studsar mot.

vilket varv mäter dom 74 db då? eller är det när den låter som mest?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
På motorcyklar mäts avgasbullret med Decibelmätare vid misstanke om för hög ljudnivå. På bilar görs ingen liknande mätning, utan det är som sagt helt subjektivt. Vid typregistreringar, registreringar vid ombyggnader, amatörbyggen mm görs förbifartsprov med Decibelmätare. Om besiktningteknikern ska anmärka på för högt buller på en personbil så ska det bullra ganska mycket...rejält!

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.