|
|
|
|---|---|
|
Halloj! För en tid sedan bad jag er om hjälp ang mitt problem med den gula "motorlampan" indikerande felaktiga avgasvärden. Ni kan läsa mer om felsymptomet här: Länk Efter att ha tagit beslutet om att byta de hydrauliska ventillyftarna så går bilen kanon igen! Har kört i två veckor nu utan att den (förbannade) gula lampan tänts. Och förhoppningsvis förblir det så. Jag lät BMW byta samtliga 24 lyftare då det bara skiljde någon tusing mellan att endast byta de felande. Enligt BMW kunde man tydligt se att lyftarna på 6:ans cylinder var defekta. Jag fick förklarat för mig att symptomen uppkom just för att det tog för lång tid för motorn att bygga upp trycket i dessa lyftare. Det gjorde att "nödprogrammet" för motorn han känna av detta och i sin tur klippa insprutningen på 6:ans cylinder. Vilket gav felkoden "misständning cyl 6" När man därefter stängt av bilen, och sedan startat igen, var trycket så pass högt så att motorn gick som den skulle. Det här blev ju tråkigt nog en rätt så dyr historia. Men å andra sidan vet man att lyftarna är friska nu. Och förhoppningsvis kommer detta inte hända igen. Passade på att fråga vad detta kunde bero på. Men enligt BMW var det bara ren och skär otur. Hoppas detta kunde vara till hjälp för någon, och förhindra dyra felsökningar i framtiden! //Sigge | |
|
Hmm....märkte du alltså av att bilen gick dåligt ända tills du startade om den då, menar du? För precis så beter sig min bil nämligen. Varannan gång jag ska iväg så blir den alldeles blurrig o lite ryckig i gången ända tills jag stannar och startar den igen- då går den som en klocka. OM det nu är samma fel - vad kostade ingreppet? Syntes det direkt i diagnosen alltså? |
|
|
När bilen hade stått ett tag, låt oss säga över natten, och man sedan startade bilen kände man att motorn gick lite ryckigt. Och efter ca 20-30 sekunders tomgångskörning kände man att hela bilen skumpade plus att den gula lampan tändes. Sen räckte det med att man stängde av bilen, och startade igen så gick motorn som den skulle. Skumpandet berodde på att motorn bara gick på fem cylindrar. Felkoden av detta blev "Misständning på cylinder 6" Och det spelade ingen roll om man bytte tändspole, spridare eller tändstift. Felkoden kom alltid tillbaka, och alltid på samma cylinder. Man skulle kunna misstänka styrboxen, men den har den egenskapen att antingen fungerar den, eller så gör den inte. I 95% av fallen i alla fall. Detta kostade mig 11 000:- inkluderande en hel del felsökning. Som tur var för mig så hade verkstaden haft ett liknande fall innan, men då hade man börjat med att byta styrboxen istället, som i sin tur kostar 10.000:- när det sen hade visat sig vara lyftarna. Så jag är tacksam ändå! |
|
|
Mike har du läst av felkoderna? om inte så gör det, då får du ju en fingervisning vad det är.... /R Helst på tvären.... Är drabbad av galna bilsjukan enligt min fru..... |
|
| Ja börja med att läsa av dom. Oftast är dom ju rätt så specifika. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.