AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
2.606

Nytt rekord i HC

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Startar en ny tråd om vad jag skrivit tidigare om allt jag bytt och ändå vill det inte bli bra.
Imorse var det besök hos besiktningen och kontroll av avgaser,HC = 2463 Lambda 1,9 .
Jag och besiktningsmannen stod bara och skrattade med frågan:vad är det som pågår?
Har bytt allt från Lmm och bakåt till Lambda sonder,gjort diagnos,nollat koder med resultat att Lambda jobbar för högtryck konstant som enda rapport från diagnos.
De verkar vräka på soppa så till den milda grad att motorn slocknar såpass att tomgången är jättedålig(går alldeles utmärkt att gasa på i höga hastigheter och höga varv).Stiften har ingen "bränd" yta vare sig vita eller bruna utan kliniskt metalliskt rena.
Frågan är :Vad gör boxarna tillsammans med Lmm och Lambda och vilken box?
Bilen går bra vid gaspådrag så jag tvivlar på teorin korsade Lamda kontakter och tänspolarna borde funka som de ska.
Tomgångsmotorn är en annan ide men har aldrig hållit på med den och vet inte ens var den sitter.Vad säger ni?Kan bli en riktigt bra match det här:
Mvh Dic
ch
129
cheffer
525i -90
Den går ju på tok för snålt. är det 850in det gäller? kollat så det inte är något avgasläckage eller drar tjuvluft? Annars kan det vara motorstyrdon som fått för sig något, det är rätt ovanligt dock.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Jo det är 850:in. I och för sig har jag inte kollat tjyvlyft från grenrör och bakåt och inte liksom "hört" nåt tjippande,däremot slangar och insugs packningar är i god form och kollade med startgas.Ja så fick man en grej till att kolla å andra sidan så kanske jag skulle ta bort sportkattarna och sätta dit original.
Snålt blev jag överaskad av,den drar duktigt med bensin men utveckla gärna alla tips emottages tacksamt.
Mvh Dic.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Dic.
Lågt lambdavärde = fet blandning
Höga värden = mager blandning

Mvh Patrik

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Ja du, du slår ju mina 330 i Hc med råge. Mina andra värden är någorlunda ok.
CO 0,0
CO2500 0,2
Lambda 1,01

Har bytt olja, filter, stifft, luftfilter, rotorer. Inget insugs läckage, kollat mha.
startgas. Avgassystemet är tätt. Inga felkoder lagrade.

Vid besikningen gick den klockrent på tomgång och svarade jämt och fint över hela registret, kall som varm.
Nu har den dock börjat trilskas lite, Går lite ojämt när den är kall men så fort den blir lite varm så går den helt jämt igen.
Inga blåa eller svarta avgaser och luktar inget heller.

Vid besiktningen noterades också att när han varvade den lite så sjönk Hc ner till ca. 60 men när han släppte ned den på tomgång igen så steg Hc värdet igen efter någon sekund. Vet inte riktigt vad jag skall dra för slutsats av detta. Kan det vara kattarna ändå?
Tror även att jag skall byta bägge fördelarlocken, tycker dom gamla ser lite slitna ut.
Annars vette tusan vad man skall hitta på.

Sorry Dic om jag snodde/lånade din tråd.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Sorry Dic men jag tror fortfarande att du har problem med tändningen.
Jag har själv haft HC värden uppåt dina om inte högre och det visade sig vara tändning, fungerar din motorfels lampa i instrumentet om ej åtgärda det snarast. Kolla även bensin retur ventilerna som sitter på höger sida om fläckten, fungerar inte dessa eller är felvända så går bilen skit på tomgång.

MAGER BLANDNING
• Hög HC indikerar mycket mager blandning och misständning.
• O2 är indikerar bättre en mager blandning än enbart HC.
• Hög O2 indikerar mycket mager blandning.
• NO är högst när CO och HC är lägst.
Insprutningssystem skall inte kunna ge felaktiga testresultat.

FET BLANDNING
• Låg O2 indikerar en fet blandning.
• Hög CO visar på en bränsle/luftblandning som är rikare än vid den stoichiometriska punkten.
• Höga HC tal betyder vanligtvis höga halter av bränsleblandning som ej förbrännts.

/Per
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
PS
Har du kontrollerat tryckregulatorerna som sitter längs fram på spridarbryggorna.
/P
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Dic: Du kanske ska låna mina renoverade EML-spjäll ifrån helrätt?
Asken
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Oj Vad kul med gensvar!
Kom tillbaks efter ha repat med bandet.

Patrik:Får ge mig angående Magert/fett,den riktiga siffran var 1,98 och då förstår jag mer varför Lambda jobbar med full signal hela tiden och då kanske det inte är fel på boxarna.Vill kompensera kan jag tänka.

Marten:Du får gärna låna tråden bara det går framåt,leker med tanken att "tomgångsmotor" ska kollas men vet inte hur.Bra fördelarlock är ett måste och ingår i lågkostnadsavd,satsa på det.

Per:Motorfelslampa!Får ställa mig i skamvrån,det var länge sedan jag såg en sådan.Däremot är det riktigt intressant med returventilerna ,ska kolla upp det.Kan de verkligen vara felvända?
BT regulatorerna är inte kollade men jag har ett par extra från M73:an,kanske ska testa dessa,kan ju knappast skada i det här läget.
Herr Ask:Jätte tack för erbjudandet,sånt värmer men har gått igenom de som sitter på och de var i förvånansvärt bra skick och de funkar fint.
Mvh Dic
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Dic: När du är klar kan du bli teknisk doktor i tolvcylindrologi:)) Det enda tipset jag handfast kan ge dig är, boka en tid hos Doktor Per på Bil&Motorteknik, det han itne fixar med tolvor det finns inte värt nämnas. Först får du väl skruva så du känner dig nöjd antar jag:)
Mvh
Asken
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Asken!
Doctorläget dröjer ett tag och tillfällen till innan det är dax,befinner mig ännu så länge på Bonnmek stadiet faktiskt fortfarande i sann Salig Paap anda men det är en bra bit kvar.Har än så länge hela blocket och kolvar med ringar kvar,gärna utomhus i Februari och en hel del snö.
Har i alla fall beställt nya bränslereturventiler idag och får vänta till nästa vecka innan de anländer samt att jag tagit en allvarlig funderare på om jag ändå skulle klämma dit originalkattarna givetvis rengjorda med sotarmedel för restaurangbruk,kan tänka mig att Marten kan ha nytta av det om det inte funkar med nya fördelarlock.
Funderar även på det som kspehe säger om tändningen men kan inte riktigt förstå vad som fallerar efter som allt säger att den fungerar men motorfelslampans funktion har jag ingen koll på utöver "larm".
Om det inte fungerar efter detta så ringer jag Dr:Per och beställer tid.
Mvh Dic
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Dic: Du minns jag berättade att jag bytte alla styrboxar. kanske något kaiko där?

Allt är näst intill utbytt. Det här är ett mysterium..på riktigt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.