|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Någon som gjort något av dessa ingrepp i sin BMW E90? Har funderat på 320d och för mig är värmare och drag två måsten. Tackar för svar! | |
|
Hej! Värmare..vilken sort? dieselvärmare? blockvärmare? slang? Blockvärmare ska visst vara svårt. Krok kan eftermonteras men då måste kablarna dras helt från instrumentpanelet och det innebär en del arbete. I tillägg måste det omprogrammeras.... Kostar en del... MVH Sakke |
|
|
En original infällbar dragkrok är att rekommendera framför den avtagbara när det gäller handhavande. Tar ca 3 sekunder att fälla ut och in den genom en knapptryckning, samt att den alltid är på plats. Dock kostar den förstnämnda mer om man inte har bra kontakter. Köper du bilen hos en bilfirma går det ofta att förhandla till sig dragkroken till ett fördelaktigt pris. Vi gav runt 4-5000 kr för eftermontering av den elektriskt infällbara original dragkroken till 330d:n (E91LCI). Har bilen PDC bak, vilket ingår i Comfortpaketet, behövs det inte dras kablar fram till instrumentpanelen utan allt kopplas in i bagageutrymmet. Vilket underlättar en del om du ska utföra monteringen själv. Länk |
|
|
Monterade en kontaktvärmare på min 320 d 09 av märke Defa, väldigt lätt att montera. Bmw skulle ha runt 6.000 kr, själv gjorde jag det på 2.5 tim moteringsanvisning fanns på Defas hemsida. Pettson |
|
|
Instämmer att montage av defa kontaktvärmare var busenkelt. Litet minus för låga effekten (300W tror jag), oljetråget är varmt först efter 3h med 0-gradigt ute. Funderade på en annan grej också. Stämmer det att bilar med drag original även har fått förstärkt bakvagn mm från fabrik? Det är väl i så fall inget man bryr sig om vid eftermontering? |
|
|
Låter ju som om kontaktvärmaren var en baggis. Då är ju det problemet löst. Men vad kostar själva satsen? Kring 2000:-, eller räcker det? Draget man måste ta sig en funderare om. El-draget låter ju hur bra som helst. Men att börja dra fram elen låter som ett större projekt. Hamnar det kring 4-5000 är det ju överkomligt. Måste fundera vidare... |
|
| Skrev nog lite tvetydigt ser jag nu. Eftermontering av det elektrisk infällbara draget kostar i regel runt 16 000kr om man inte har bra kontakter inkl rabatter. Om du köper bilen av en BMW åf kan du kanske pruta ner priset en bra bit. | |
| Jaa 16.000:- lät ju tyvärr mer rimligt också. Fan va dyrt. Attans. | |
|
Hej 20.000:- vill BMW ha för att montering av en elektrisk utfällbar krok !?!? Jag köpte en på en bilskrot från en -07a som gått 2500 mil för 3650:- Kolla på www.bildelsbasen.se/ Det finns en just nu för 5000:- www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=17234251 Antingen monterar man den själv eller lämnar in, det lär bli billigare an 20 Tkr i alla fall :) Jag skall montera min själv så jag åtekommer kanske med lite bilder sen. /Anderz3 Länk |
|
|
Anderz3. Det låter helt klart intressant. Om du monterar själv får du gärna berätta hur. Är det någon som vet om det är samma krok till E93? |
|
| Härligt Anderz3!! Bilder och en beskrivning tack! Hehe. | |
|
Taget från: Länk Dragkrok Om du har monterat eller tagit bort en dragkrok måste fordonet genomgå en begränsad registreringsbesiktning inom en månad. Monteringsanvisningen ska tas med till Bilprovningen vid registreringsbesiktning. Bokning sker via telefonbokningen. Vid montering, kontrollera att identifieringsskylt sitter på draganordningen samt att den överensstämmer med monteringsanvisningen. |
|
|
Hej Tänkte berätta hur det gått med min dragkroksmontering. Av hälsoskäl blev jag tvungen att lämna in bilen på BMW för montering. Min kalkyl ser ut så här: Beg dragkrok 3650:- Elsats 3700:- Montering 6000:- Totalt 13350:- Skall man montera själv så krävs en del el-vana, det är en del kablar som skall kopplas in och man får dra kablar ända fram, trots PDC bak, någon skrev att det ej var nödvändigt med kablar fram om man hade PDC bak men det är det. De fick även montera motorvärmare med kupe´uttag. Material köpt på Mekonomen 2345.- Montering 2000:- Lycka till :) /Anderz3 Länk |
|
|
Okej. Tack för den välskrivna redogörelsen. Blir nog ingen dragmontering för mig. Trodde det skulle vara en lätt match med PDC bak, men inte. Blir nog inget drag för mig. Byter hellre bil. |
|
|
I stort sett alla elsatser har en inbyggd funktion för avaktivering utav PDC bak när släpvagn är inkopplad. Denna herre monterar dragkrokar till riktigt bra priser. Han reser runt i landet och monterar den hemma hos dig. Många här på forumet som använt sig utav honom och jag har inte hört något negativt. Alla verkar väldigt nöjda. Länk |
|
| Länk | |
|
Det är Lars Persson (jimbonelly) som är så väl omtalad: Länk Länk Mvh |
|
|
Hej! Andersz3: Vad var det för elsats du köpte? och varför behövde du den? Jag står i valet och kvalet att köpa en bil utan krok och sedan köpa en krok från bildelsbasen och motera dit själv... egentligen blir det säkert billigare att hitta en bil med krok på från början, men jag vill ha en manuel 330i touring och de växer inte på träd;) |
|
| GTV6: Andersz3 köpte garanterat BMW original elsats. Den behövs om man köper ett elektriskt utfällbart drag från någon bildemonteringsfirma. Elsatsen innehåller knappen, till in/utfällningen, som ska monteras i bagaget och elkablar till dragkrokens elektriska låsning och eventuellt en styrenhet för den. I satsen ingår även för dragkroken passande 13-polig kontakt som ett interface för att få elkontakten och alla dess anslutningar att fungera. Sen krävs det programmering hos en BMW verkstad med rätt utrustning för att få allt att fungera. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.