|
|
|
|---|---|
| har en som sagt en 328 touring som tjuvstannar o när man gasar på med jämn gas så känns det som att den stryps men vill iväg har kolla lmm och den fungerar men är då fundersam på vevaxelgivaren och kamaxel givaren om de kan vara nån av dom? | |
| Kolla Gummibälgen till insuget. Vanligt att den spricker och då får du samma symptom. Gjorde det på min 328:a, va bara att byta ut, tror den kostade runt 300 på bmw. | |
| jo precis kollade den innan jag köpte bilen och efteråt när den började muppa sig men den är det inget fel på inte ens torrsprickor :) osså skiner check controll lampan av o till .... | |
|
Diagnos! Eftersom du ändå får ett check-meddelande är det väl lika bra? Då avslöjas vevaxel och kamaxelgivare direkt och på symptomen så låter det som att det kan vara någon av dem. Upplevde just det som att motorn ville men "ströps" när vevaxelgivaren gav upp på min f.d. 528i -97. ------ BMW CS #04839 |
|
| ajjemen, e ju bara de att alla verkstäder har fullt upp nu får inte tag i nån tid som dom kan kolla felkoderna så blir nog till att köpa egen kabel så man kan kolla de sj. men tack iaf för svaret :) Mvh | |
| jahopp tebax till eländet, har nu bytt ut vevaxel givaren utan några förbättringar. Check lampan skiner av o till ibland och bilen går lika ryckigt som jag tidigare förklarade ..... | |
|
Tjenare jungel jim jag har samma problem med min den liksom känns strypt när man trycker ner plattan. jag va till en verkstad som kollade felkoder och då ploppade kamaxelgivare upp fick en ny idag som jag har satt på men då blev de ingen skillnad heller : / så nu har jag slut på ideer. jag har även bytt luftfilter, bränslefilter, alla tändstift och kollat efter tjuvluft provat med en annan lmm, dragit av kontakterna till spolarna för att se om den gick sämre och de gjorde den har även haft i injector cleaner utan resultat. du kan jue skriva om du kommer på va de kan vara... håller på att bli tokig... de verkar ju som vi har samma problem iaf. // karlborg |
|
|
Hur långt har bilarna gått? Är bränslefilter bytt någon gång? (Det är ingen punkt i serviceprogrammet!) Med största sannolikhet är det inte bytt filter om inte någon ägare varit "extra skötsam" (jag bytte "i förebyggande syfte" nyligen bränslefiter på E46:an efter dryga 27000 mil med originalfiltret)... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Min bil har gått 23*** och har bytt bränslefilter nyss för kanske 20 mil sen.. de som satt där va nästan tätt när jag blåste i de med munnen. verkstan hittade jue kamaxelgivaren när dom körde den i datorn så ja trodde självklart de va de felet.. men ack så fel jag hade.. // karlborg |
|
| måste tillägga att bilen kan gå bra ibland om den har stått kanske 1 - 2 dygn men då är de bara tills den blir varm | |
|
stämmer bra in de där på min med som du säger Karlborg, min går betydligt bättre när den är kall! känns som om man har 10-20hk till i den då :P blir till att prova på med det också då men man får tacka så hemskt mycket ifall det är det felet men fler kan gärna få komma med fler ideér till vad det kan vara ... |
|
|
tänkte bara höra om de är nån som vet om man måste in och nolla felkoderna efter man har bytt en grej innan den nya grejen börjar funka som den ska ? i mitt fall en kamaxelgivare! Jungel_jim har du inte vart in med din och fått nå felkoder ? |
|
|
Karlborg: nej har inte gjort det håller på o inväntar en bärbar dator så ska ja köpa mig egna kablar o fixa det. Har bara gått efter andras tips här på forumet .... |
|
| okej. jag gjorde jue den kollar och då visade de kamaxelgivare.. men de funkade jue endå inte.. jäkla skit grejer | |
| en kompis som sa åt mig att de brukar just aldrig stämma när man kollar felkoder på dom vet inte om han menade enbart e36m men tro de va så iaf ..... | |
|
ibland måste man nolla för att bli av med felkoderna! Har den skrivit en felkod så kan den stänga av den trasiga grejen och gå i safe mode! så du måste nog nolla den innan den känner av nya givaren! Prova att koppla av + & - polen på batteriet över natten! Men då du stoppar tillbaka dom så starta bilen och låt den stå tills den blir varm innan du far ut och kör! så bör den lära om sig! Förhoppningsvis! Garanterar inget men kanske värt ett försök! :) Lycka till E36 325 -94 E36 320 -93 |
|
|
eklund: okej. får vell se hur den är nu när jag startar den, har haft batteripolerna av nu under natten. ska in till bilfirma nu och radera felkoderna som finns.. hoppas de hjälper.. återkommer med resultat sen ! |
|
|
Sådära nu går bilen bra igen. det jag har gjort In på verkstad och läst felkod en kod hittad kamaxelgivare, bytte den utan resultat så in på verkstad igen och kolla, då ploppar vevaxelgivare upp. vafan tänkte ja och bytte den. efter de vart de lite bättre men gick endå inge bra. men då hade ja sett på skärmen att de hade kommit upp nånting med misständning på cylinder 3 men dom mena på att de va för att ja ryckt ur kontakter och krånglat. men jag hade inte gjort de innan sista besöket så slog på en chansning och åkte och handla en begagnad spole och satt dit den och vips så gick bilen bra. :) bara en liten fråga! varför i helvete visade sig inte vevaxelgivare och att den hade missat på cylinder 3 första gången?? de känns jue idiotiskt om man ska byta en grej åt gången istället för att byta allt som ja fick felkod på!! hur som haver så går bilen nu iaf, får vell se hur länge den går har inte så stora förhoppningar nu då jag har trott att de va fixat förut men sen efter nån dag så återkommer felet. Jungeljim! om du läser felkod och får upp tex kamaxelgivare så byt både den och vevaxelgivaren. pratade med en på bmw verkstad han sa att har en blivit dålig så står de oftast inte på förens nästa är på gång ! // karlborg |
|
| Ajjemen man får tacka för tipset Karlborg, får snart hem en bärbar dator som jag är tänkt o köpa till program o kablar så jag kan kolla felkoder o sånt sj i fortsättningen men så fort det är gjort så kommer jag med uppföljningen på det hela :) | |
|
Lycka till !!! // karlborg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.