AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.446

Hur monterar man ur Radion / bandaren ? ( bild )

Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Tjena gott folk!

Vill montera ur min radio för att kolla kontakter/kablar då jag inte har någon mottagning ( ingen öht kanalsökningen rullar bara om och om igen ), Samt tänkte rengöra bandaren då det sprakar en hel del samt ibland blinkar det "CLEAN" i displayen.

Men hur gör man? vill inte repa/ha sönder något, och i min "Haynes Gör det själv handbok" stämmer inte utförandet.

Bild på radio / bandaren Länk

Tack på förhand
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Enligt Haynes bok ska man ta bort ratten till volymen för att sedan vrida en låsning bakom i 90grader och sedan kunna dra ut radion. Men denna låsning finns inte.

Vad ska man göra?
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Ingen som kan skriva hur?
Använd gärna sökfunktionen så hittar du massor av tips för just demontering av stereon.
Det du får ut när du vrider låset under volymratten är NID-panelen. Stereon sitter ovanför, under den öppningsbara luckan. När MID-panelen är ute så ser du två insexskruvar, lossa dessa ett antal varv utan att gänga ur dom hel, sen drar du ut stereon.
Exempel på länk:
Länk

FP
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Tack!

Sökte faktiskt, men tydligen inte rätt :)
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Finns ingen torxskruv eller skruv öht bakom volymratten. Är det skillnad på importbilar / svensksålda ?
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Bild: Länk
Det finns inga skillnader öht på svensksålda eller tysksålda bilar, alla görs i Bayern...)
Är det möjligen så att din radiopanel är av typ IRIS istf MID-panel? Är det en dubbelradig display och knappar under som man vippar åt båda hållen?
En massa förkortningar men sök så hittar du all info. Kan det vara så att du har en liten fjädrande spärr att peta undan istf skruv? Det är lite dålig skärpa i bilden.

FP
Kollade nu på din första bild, det är inte MID.

FP
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Satte in en mejsel i övre hålet Länk och det var tydligen spärren i min.
Skumt att det skiljer, kanske har med årsmodeller att göra :)

Bilden är kass då den togs med mobilen på kvällen hehe.
Iaf tack för alla tips
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.