|
|
|
|---|---|
|
Om man får punka och är tvungen att nyttja reservdäcket, vart ska man sätta det för att skona bilen som mest? Bilen är en 525iA touring -02 Sommardäck är 235/45/17 Vinterdäck tror jag är 195/65/15 Reservhjul 225/60/15 I och med att det är en automatare vi har så är man ju skraj för att lådan ska ta skada, men man kan ju alltid placera reservhjulet där det gör minst eventuell inverkan på bilen... Martin | |
|
Sätt det isf fram på det icke drivande hjulparet. MVH Christofer |
|
|
Misstänkte det, men alltid skönt att få höra från annan, tack för snabbt svar! Martin |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sätter du det fram, trots en mycket liten diameterskillnad så kan lådan få spel med uppväxlingar då ASC systemets limit enbart är 5%. t.o.m två nya däck med samma dimension med lika mönster men av oilka fabrikat ställde till det på en 528 -96 Detta har vi vid flertalet tillfällen sett prov på, så bak är nog att rekomendera ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Så det påverkar steptronicen mer än att ha olika rullomkrets på det drivande hjulparet? MVH Christofer |
|
|
Jaså! Där ser man, jag trodde det skulle vara bättre att sätta den fram. Då var det ju tur att jag frågade här. Men med tanke på de dimensioner jag har, är det någon fara att använda reservhjulet vid behov. Om det händer drar man ju till en däckfirma som ligger så nära som möjligt så klart så det skulle ju inte ara många mil det handlar om förhoppningsvis... Martin |
|
|
min asc fick frispel och jag kunde knappt köra när jag hade lite luft i ett framhjul :S så kan tänka mig att de inte är så bra att ha olika fram. men är de verkligen så känsligt som 2 olika fabrikat bara? :O måste nästan vara nått fel? BMW ownz |
|
|
Det vore intressant om hasso kunde utveckla "så bak är nog att rekomendera". Det låter ologiskt att det skulle lådan skulle vara mindre känslig om man monterar olika rullomkrets på det drivande hjulen. MVH Christofer |
|
|
"Det låter ologiskt att lådan skulle vara mindre känslig om man monterar olika rullomkrets på det drivande hjulen" skall det vara... MVH Christofer |
|
|
Är det någon här som råkat ut för bestående fel efter att kört med olika dimensioner på däcken antingen på framaxel eller bakaxel. Hade varit både intressant och nyttigt att ta del av erfarenheter. Martin |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Framhjulen svänger och ASC systemet har då kompensation för skillnad i rotationshastigheten vilket gör framhjulen känsligare för diameterskillnad med mindre limit än bakhjulen, det som brukar hända är att lådan inte vill växla upp högre än till växel 3 el 4. Du kan få samma fel om en ABS/ASC sensor är felaktig på framhjulen. Första gången jag hörd talas om detta var för 7-8 år sedan en kille i karlskrona som fick punka på ett framhjul på ett nästan nytt vinterdäck och hittade då bara ett med lika mönster med samma dimension, han upptäckte att lådan inte ville växla och förlorade en köpare samma vecka pga detta, när han bytte till sommarhjulen försvann problemet. Och som frrla säger räcker det många ggr att ha för dåligt med luft i ett framdäck för att lådan ska krångla. Även för stor diameterskillnad mellan fram och bakaxelns däck. tex nya fram och slut bak kan påverka lådan då ASC ligger nära sin regleringslimit. Sedan har problemet dykt upp flertalet ggr världen över under åren. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kopplas inte dsc automatiskt in vid en viss hastighet? Martin |
|
|
det är väll olika på bilarna? vissa kan väll inte slå av helt och hållet? BMW ownz |
|
|
Ska inte spela roll, om det gör det så kör du på olagliga hjul. Om man byter dimension på däck+fälgar så får det inte diffa mer än 5% Kolla bilprov om ni inte tror mig. |
|
|
Jag tvivlar inte alls på det Du säger är sant. Däremot så handlar ju tråden om huruvida bilen tar eventuell skada av att nyttja reservhjulet. Denna fråga är knappast specifik för BMW utan aktuell för alla bilmärken som kan råka ut för punktering. Men samtidigt kan man också vända på det hela och därigenom slänga eventuella nödreservhjul då dessa troligen skiljer betydligt mer än 5% i rullomkrets och då är dessa olagliga att använda om jag förstått saken rätt. Martin |
|
|
Jag förstår inte ditt problem. Om reservhjulet är det som följde med bilen från fabrik så har BMW provat fram det. Har svårt att tänka mig att BMW själva skulle skicka med ett reservhjul som är skadligt för bilens transmission och drivlina. 225/60-15 och 235/45-17 är däckdimensioner som BMW godkänt till din bil. Dessa skadar inte bilen. Däremot är 195/65-15 en felaktig dimension som inte är godkänd att användas på din 525a. |
|
|
Skulle väl inte kalla det ett problem, snarare en fundering i förebyggande syfte. Men jag tycker nog att jag fått svar på frågan. Att BMW godkänt vissa dimensioner för användning säger väl inte så mkt huruvida dessa får blandas så att säga. Tänker då på olika dimensioner på samma axel. Martin |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.