AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.158

Vinande ljud eller om det är skrap

ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

Idag startade jag bilen och hörde direkt att det vinande extra mycket vid rattrörelse. Inte bara det där vandlia servovinet utan högre också och lite annorlunda som att det skrapar.

Det hörs annars ingenting, det började idag bara så där.

Och när man gasar och kör lite verkar det försvinna lite, men det är tillbaka efter att bilen inte körts ett tag.

Vad kan det vara? Servooljan? Ska inte bilen varna för det typ som med allt annat?

HJÄLP!!!
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Är detta jag ska kolla så nivån är rätt? Eller kan det vara annat?
Det var väl detta man inte kunde vara säkert på vad det ä för olja eller? ATF??

Bilen är från 00 - 740 E38

Länk

jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Vanligast är Pentosin. Får absolut inte blandas med ATF. Finns några olika sorter beroende på vilken utrustning du har och vilket land bilen är byggd för. Brukar stå på en etikett på behållaren.
På E32 har jag gjort så här:
Nivån i behållaren får aldrig sjunka under silen. Skall kollas med motorn på tomgång efter att man vridit ratten mellan ändlägena några gånger.
Lite reservation för att det kan vara annorlunda på E38

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Kolla alt. byt servovätska, dvs. Pentosin, aldrig ATF, såvida det inte står ATF uttryckligen på locket (som man förutsätter är original)! Har ngn. idiot hällt i ATF i ett Pentosinsystem, så är det ny vingpump och samtliga slangar samt o-ringar som måste bytas. I värsta fall hela styrväxeln. Man förstör HELA systemet med fel vätska.

Mvh
/A

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

tack för svaren, men varför låter det så här från motorn bara för att servooljan är slut? är det som det ska vara, jag tycker bara att ratten känns äckligare nu, inte alls mjuk o skön som förr då man inte ens kände att man satt i en bil.

Nu är det pinsamt att köra då det låter frukstanvärd när man rör ratten.

ÄR det servooljan bara? Vad mer kan det vara?
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Ljudet kommer av att pumpen trycker luftbubblor.
Att oljan försvinner brukar bero på dåliga slangar / kopplingar som läcker

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

Köpte idag från Mekonomen Power Steering Fluid SHVI Syntetic för BMW m.m.
Från MPM oil company, frågade två personer på Mekonomen som sa det är Pentosin i den o den kan jag använda.

Vad säger ni? 1 liter för 179 kr.

ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
någon? kan jag hälla i detta?
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Är din bil utrustrad med EDC stötdämpare ska du vara noga med oljan eftersom fel olja kan förstöra dämparna. Och en dämpare bak kostar 10000 kr. Kolla instruktionsboken där står vilken olja som ska användas beroende på ditt system.
Köp orginalolja från BMW det skiljer inte mycket i pris.

mvh F1
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Var på väg att hälla i då jag jämförde färgen, i min bil är den brun och i flaskan grön eller nåt och inte lika tjockflytande. SEN fattade jag och mindes locket, står ATF ONLY på den.

Så vilket är det nu 100% - ATF?
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Hej,

Det var ATF, hällde i o all ljud försvann, dock har jag en läcka där jag inte når som tömmer ändå. Har oljeservice på fredag så det får dem fixa samtidigt och problem löst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.