AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
996

E30: M3E30-instrument i en vanlig E30 med sexa?

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag har ett M3-instrument i min E30. Det fungerar fint förutom en grej. Det tror att varvräknaren är graderad till 7000 varv istället för 8000.
Det vill säga, den visar mer och mer fel ju högre varv man har på motorn. Varvstoppet går i som vanligt vid 6500 varv men instrumentet visar då ca 7500 varv.
Jag har bytt kodpluggen till en från en sexa för att få rätt signal men hur gör man för att få vinkeln på kurvan på varvsignalen från boxen rätt? För visst blir det väl 50% högre varv med M3:ans kodplugg som ju är från en fyra om man sätter instrumentet i en bil med sexa?
Ett motstånd fungerar väl inte heller då felet blir tvärs om om man vill ha rätt toppvarv. Det vill säga det kommer visa mer och mer rätt ju högre man varvar. Väljer man att det ska visa rätt vid säg 3500 så kommer det visa för lite under 3500 och för mycket över 3500.
Något tips på mitt lilla problem?

///BMW - Was sonst!
Du måste bygga en liten apparat som ändrar signalen från tändspolen till instrumentet genom att ta bort var tredje impuls. Då kommer det att bli en signal motsvarande en 4:a och varvtalet blir rätt i instrumentet.

Kan du lite elektronik så kan du fixa det själv. Bäst vore kanske att ha en lite microcontroller och skriva ett program som konverterar 6 cyl signal till 4 cylindrig, dvs emulera signalen från en 4 cylindrig motor.

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Nja, den delen fixar kodpluggen. Nu är det skalan som behövs rättas till.
Hade det varit kodpluggen så skulle den visat ändå mer fel. Vid 2000 varv skulle den visat 3000 varv. Vid 3000 varv skulle den visat 4500 varv osv.

Nu är felvisningen bara 8/7. Det vill säga, på 1000 varv så visar den ca. 1150 varv och vid exempelvis 5000 varv så visar den ca. 5700 varv.
Om man lägger M3-skalan över vanliga E30 skalan så ser man felvisningen.

///BMW - Was sonst!
Ok jag förstår, då får du blanka var åttonde puls med lösningen jag föreslog.

Om det går att ändra parametern i EEPROM'et i code-pluggen för varvräknarens skalning så vore det ju bäst. Dock så kan det ju vara svårt att utan rätt information om minnets uppbyggnad, samt utrustning för att genomföra utläsning samt skrivning till minnet, lyckas med den operationen. Minnet i sig är säkert ett standard EEPROM med I2C bus eller liknande så standardutrusning för access av minnet bör kunna användas. Om det går att hitta någon som har gjort detta tidigare så är det bäst annars tror jag inte det är värt tiden att göra det själv jämfört med förslaget ovan.

Annars är det ju bara att byta skalan till den "gamla". Men meningen med bytet var väl att få den nya skalan....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.