AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
621

Hur trimma 316 Coupé -94?

Bo
4
Borås77
316 Coupé -94
Nån som vet hur man bäst trimmar upp en 316 Coupé?
Chip, vad kostar? Var? m.m Vad kan man göra själv?

Alla tips tas tacksamt emot?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Klart du kan chippa, byta avgassystem m.m m.m. Men det ger inte så jädra mycket.
Jag skulle nog råda dig till att istället satsa på en modell med större maskin i grunden.
Varför inte en 318is ?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
Bo
4
Borås77
316 Coupé -94
Vilket jävla svar på en enkel fråga!
Jag köpte en 316 för att jag inte bryr mig så mycket om motorn men om det inte är för dyrt och bara man får lite bättre tryck så blir jag nöjd...

318is är väl 140 hk det är ju egentligen ingenting det heller.

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Jag tycker Anders svar var bra! Att få 140 hästar i din kärra kostar säkert 30.000.-, eller mer.

Om du vill prova med chip så finns det billiga hos JWR och It's fun. Under 2.000.- spänn. Tror inte det ger så mycket dock.

Mr C
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Borås77, det Anders S förmodligen vill säga är att det blir mer effekt "per krona "om du byter upp dig till en starkare maskin.
Det är inte speciellt kostnadseffektivt att börja trimma minsta motorn.
Men visst har man gett sig tusan på att trimma upp minsta motorn så går det ju....
Chip = lite skillnad
Sportavgassystem = tveksamt om det ger mer effekt
Sportfilter = tveksamt om det ger mer effekt
Byte av kamaxlar = ger en del
Kompressor / turbo = ger mycket
Byte av kolvar = ger en del
etc.

Skall du märka någon större skillnad i effekt får du nog räkna med minst 25 000kr om du skall leja bort arbetet till någon. Någon övre penga-gräns finns nog inte!

Mvh
Bo
4
Borås77
316 Coupé -94
Tack Mr C för det svaret!

Som sagt jag vill enbart få ut LITE mer effekt jag är ganska nöjd som det är. Några få HK till räcker för mig.
Min avsikt var inte att försöka göra om det till nån "värsting". Vilket säger sig själv att det inte går med en 1.6 motor på 102HK.
Hade jag velat ha en värsting hade jag nog satsat på en M3:a istället.

/tack

Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Om du som du skriver inte bryr dig så mycket om motorn kan man ju undra varför du skall trimma den. Sen kan man ju undra om du går på anabola så som du reagerar.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Anders har ju helt rätt. Några få HK märker du ändå inte av. Ett chips för ca: 2000.- på en så liten motor
kommer du inte att märka av ialla fall.
Helt menlöst, om du inte byter kam förstås, men en
sån går loss på ca: 5000.-, och så ska nån göra jobbet
också.

Johan
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Om du bara vill ha ut lite mer effekt o inte känner av det, vad är det då för vits?
Fi
240
Fidde766
328iC -95 "speciale"
Jag kan bara säga att bara ett chip ger inte så mycket.. Eller snarare nästan inget alls.. Men jag måste även dementera det någon annan skrev här innan att luftfilter och avgas inte ger något för det gör det... Du får upp till 20 % bättre bottendrag med ett bra luftfilter och avgas. Saken är ju även den att "många bäckar små" kommer att göra så att du märker skillnad.. Goare ljud får du garanterat och där hjälper visserligen ett chip till också plus att chipet gör att din bil blir "lite" mer varv villig..

Lycka till med ditt "monster" *ler*

"It doesen't matter if you win by an inch or a mile, winning is winning"
Chippet till min bil gjorde iallafall stor skillnad, helt klart det som märktes mest och kostade minst !

Mvh
Patrik 325i -92
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.