AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
49.202

Sur typ, tillika ägare av 335i ute och kör.

Sida 5 av 5
Chris och David: inget mot er personligen, jag är övertygad att ni kör bra. Dessutom är det som jag sa - man får lov att ta det lugnt och acceptera att andra idioter inte kör som man själv - man är olika. :)

Det är bara det att man kan bli rätt irriterad på Stockholmstrafiken ibland, särskilt om man har bråttom själv - det är inga små köer som bildas, ibland flera mil långa. Och då blir man rätt trött på dom där lallarna som ligger och fiskör, släpper långa luckor. Som inte ens försöker hålla avståndet, utan istället tycks försöka hålla knapp rullfart, och släpper luckor på 100 meter eller så.

F.ö. är det väl rätt självklart att "bilar per sekund" är intressant - det är ju själva måttet på flöde, oavsett om man försöker snacka bort korten eller ej.

Simma lugnt.
Lasse : Jo,det är sant att det är måttet på flödet, men i praktiken är det måttet på flödet som matar köerna. Då svagheterna ofta ligger i rondeller, avfarter och korsningar som jag påpeka.

Eller se det så här, när går det snabbast för Dig att komma fram till ditt mål, när det är många "bilar per sekund" som färdas på vägnätet (mao rusningstid) eller när det är i 0 bilar per sekund (kl 3 på natten)? :)

Jag skulle tro att i det stora hela är en lugn körstil att föredra för det totala flytet, visst kommer enskilda personer fram snabbare om dessa kör aggressivt (hastiga omkörningar, kastar sig in framför andra osv), men när alla börjar göra detta (som det funkar nu i storstäderna) så blir det bara kaos av det hela och problemen blir ännu större.
Jag tycker tvärtom, att dom flesta kör söligt i Stockholm och att det totalt sett är bra att det finns folk som utnyttjar de stora luckor sengångarna lämnar.

En annan märklig typ av trafikant är den som envisas med att köra långsamt längst till vänster. Såna knuttar har vi gott om här i Stockholm. 95% gör det inte för att vara proppar, utan mest av tanklöshet och bekvämlighet, men det är rätt irriterande i vilket fall som helst. Tur nog är det numera tillåtet att passera till höger på vägar med hastighetsbegränsning upp t.o.m 70 :-)
När du skriver köra långsamt till vänster, menar du på att de kör långsammare än gällande hastighetsbegränsning? Om inte kör de ju inte långsamt utan det är andra som kör för fort..

Lite intressant är det allt när man väl tänker efter: de som kör för fort klagar på dem som håller hastighetsbegränsningen och menar på att de kör för långsamt. Sen är det de omvända, att de som inte kör för fort klagar på de som gör det.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

LAsse: Är det lagligt att köra om i högerfil t.o.m 70, det visste inte jag.
Chris87: visst är det så, det handlar till syvende och sist om att komma överens, att acceptera att vi är alla olika men att ändå göra så bra man kan för att visa hänsyn mot varann. Det som stör mig mest är dom som inte visar hänsyn.

Slippy: ja det är lagligt att köra om i högerfil på väg med 70 eller långsammare.
Ett annat inlägg som stöder mitt påstående att bilister som släpper stora luckor orsakar trafikstockningar: Google har i flera år experimenterat med förarlösa bilar i Los Angeles-trafiken, citat ur Dagens Nyheters artikel:

"En annan hypotetisk fördel med bilar som kör sig själva är att de håller kortare avstånd eftersom de har mycket snabbare reaktionsförmåga än en mänsklig chaufför. Därmed minskas trafikstockningen."

Länk

Jag har som vanligt alltid rätt! ;) :)

Lasse-SL500 : Påståendet gäller dock förarlösa bilar, så länge en människa sitter bakom ratten är långa avstånd en förutsättning för att inte skapa olyckor, enorma trafikstockningar och skadade från första början...

Så nej, du har absolut inte rätt. Tvärtom bevisar artikeln att människor inte kan ha korta avstånd, eftersom en av testbilarna blev påkörda bakifrån av en förarstyrd bil...
Ledsen David, men jag HAR faktiskt alltid rätt.

Dessutom har jag humor OCH är en av Sveriges bästa bilförare. Jag kan allt. Om jag inte vore så jäkla ödmjuk så vore jag perfekt. ;) :)
Kör på det :)

En film där vikten av avstånd blir rätt så tydlig.
Länk
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Ismo: ganska självklart att man inte ska slå i så mkt e85 för att få bättre värden. räcker med 2 l på en tank. blir de för mycket säger de ju sig själv.

BMW ownz
Frrla: Varför ens fuska med E85 alls? Klarar bilen inte avgaskraven är det något som inte står rätt till, vilket bör fixas.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
SOV inte i vänsterfilen! Kolla backspegeln.Håll till höger om ni skapar en kö bakom er.Eller hellre bli i högerfilen för att du kör inte ens i 100. Pilla inte på mobilen och glöm inte att använda blinkers. Gasa upp fort i hastighet det spar bränsle. Gå inte ut i påfarterna till motorväg som om ni precis vaknat ur koma.Ni har inte företräde av den snabbare trafiken på motorvägen.Kan ni inte det så sälj bilen.
Å andra sidan så har de som kör för fort på vägarna inte heller företräde på något sätt. Så länge en person kör i minst gällande hastighet och ska göra omkörningar har denne rätt att använda vänsterkörfält oavsett av hur fort bakomvarande fordon kommer. Visst man ska inte hindra någon enligt lag, men samtidigt ska man inte köra för fort. Då är ju en kuggfråga att om man håller gällande hastighet hindrar man verkligen fordon som kör för fort? De hade inte blivit hindrade om de hade hållit gällande hastighet.

Finns många sätt att se på saker och ting. Många olika synvinklar och vad som är rätt eller fel skiljer sig beroende på vem som tillfrågas.
Oj vad många olyckor och så mycket irritation som hade undvikits om alla gjorde så som fastEddie beskriver. Dessvärre finns det personer som Chris87 (eller möjligen sådana som han beskriver) som minsann ska visa hur man kör och har rätt...
Nä, jag kör inte så som jag beskriver, men ska jag köra om någon gör jag det och därefter byter tillbaks till högerkörfält igen och självklart försöker jag undvika att hindra någon så länge jag slipper att sakta ner för framförvarande om jag håller hastighetsgränsen vs. Tyvärr kommer fordon ibland så fort att det är oundvikligt för dem att tvingas sakta ner och då får de helt enkelt göra det.

Det jag syftade på är mer att de olika lagarna tar ut varandra eftersom att kör man medvetet för fort får man ta hänsyn till de som håller hastighetsgränsen och inte tvärtom, som jag fått ett intryck av att vissa påstår.
Trodde faktiskt inte att du körde så (därav tillägget inom parentes), sry! :) Faktum är att de flesta som orsakar köer och irritation här nere i skåne inte är av den kategori som beskrevs utan ...kvinnor! Sticker ut huvudet lite här men det är lite för tydligt för att ignorera. Liknande erfarenheter i övriga Sverige?
Håller med om att man ska respektera hastighetsgränser, men här i Tjockholm är det vanligt att folk ligger i vänsterfil och kör betydligt långsammare. T ex i går, jag hade en tid att passa och även om jag respekterar att inte alla har tider att passa så varför inte hålla till höger om man vill ta det lite extra sävligt? Istället hamnat man bakom en sävlig person som håller 55 på mätaren på 70-väg i YTTERFIL. Som tur är är det numera tillåtet att köra om i högerfil, men jag undrar VARFÖR folk beter sig så?

När jag kört om den jeppen hamnade jag direkt bakom nästa mupp som körde i 60 på samma 70-sträcka. Varför??

1. "surbollen" för att man vill jävlas, ge igen för en taskig barndom?
2. "magistern" för att man vet bättre än alla andra och vill undervisa andra att ta det lugnt?
3. "den tankspridde" för att man råkade hamna i den filen, eller för att telefonen nyss ringde eller det kom ett sms
4. "osäkre" - för att det känns tryggt att se vägens vänsterkant genom förarens sidoruta?

Jag tror på 3:an eller 4:an till 90%, resten surbollar och magistrar som håller lektion :)
Chris87: vi vet alla att om det står 70 på hastighetsbegränsningen så betyder det att man inte får köra långsammare än 70, men helst ej heller snabbare än det dubbla - dvs 140. Under inga omständigheter får man köra snabbare än det tredubbla - dvs 210 är den reella hastighetsbegränsningen för BMW. OBS, detta gäller bara bensindrivna tyska bilar. Dieslar, japanska och svenska bilar får bara köra 50 och får inte över huvud taget vistas alls på vägarna i rusningstrafik!

Skulle man köra snabbare än 140 så har alla långsammare fordon väjningsplikt, och väjer dom inte så har man som "snabbförare" rätt att sätta upp en fet helljusblink i nacken på sölkorven tills han vinglar av vägen!

;) :) ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.