|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Kön bildas då det ligger någon idiot längst fram i 112km/h som vägrar gå in i höger fil. Förstår inte varför det är sååå oattraktivt att ligga till höger för vissa då de hellre tycks ta ett gäng i bakluckan. En kategori är kvinnor som helt enkelt inte tittar i backspegeln. Övriga vet jag inte vad de har för "ursäkt". Har faktiskt hänt att jag tröttnat och kört om till höger (då denna fil naturligtvis är helt fri), de fattar dock fortfarande inte att de kanske ska byta fil... Trodde det var ett skånefenomen men det tycks existera i Sthlmområdet också. | |
| Keiser : Ursäkten är nog i 9/10 fall att dem precis kört om någon annan som låg i 110. Jag tvivlar starkt på att en majoritet av de som kör långsamt i vänsterfilen gör det för att jävlas, det är bara naivt att ens tänka den tanken. | |
|
Jag tycker också att det är märkligt att många svenskar är så rädda för filbyten tillbaka till höger fil. Ser att många direkt lägger sig i mittfilen också på motorvägen oavsett om det är massa trafik eller mitt i natten och man är ensam på motorvägen. Oavsett hur snabba andra kör. Söder om essingeleden är det fyra filer söderut och där har jag många gånger bevittnad att de två vänstra filer är så fulltjokade att det börjag gå sakta medans de två höger filer gapar helt tomma. Förutom jag då som "kör om" längst till höger. Som förresten inte räknas som omkörning om det är kö där i vänsterfilarna... och man ska ju köra ut till höger så länge det funkar ;-) Trots det skulle jag inte påstå att det är detta som skapar köer. Jo de ser till att möjligheten att köra sitt eget tempo försvinner. Snabbt. Störande ja. Men blir det tillräckligt med trafik som fylls alla filer ändå med bilar. Köarna skapas av störningar i trakritmen som grundar sig i att man håller för dåligt avstånd... som tidigare sagt ;-) |
|
|
DavidT86: Jag pratar inte om de som precis utfört en omkörning och sedan går tillbaka till höger körfält, inget fel med det. Jag pratar om de som INTE går tillbaka, trots tomt körfält. De ligger helt enkelt och hindrar bakomvarande trafik. Helt ärligt (vilket jag också skrev) så vet jag inte vad orsaken är, jag är dock nyfiken. Ska jag spekulera så förutom den kategorin jag redan nämnt är det säkert några som jävlas, tycker att det går så fort så att det omöjligt är någon som vill åka fortare och säkert de som inte vet (!?) att man ska gå tillbaka till höger körfält. Verde: vill någon köra om mig när jag kör i 130 så går jag (om jag inte redan är där) till höger körfält och släpper förbi denne. Har man bara lite uppsikt i backspegeln går det hur smidigt som helst! Prova det. ;) |
|
|
För inte tala om alla som oprovocerat går ut i mittenfilen. 4/5...gör ju så när en påfart "fortsätter" och blir en tredje fil till höger. Av nån anledning går folk då direkt ut i mitten. Även om de inte finns nåt hinder till höger. Detta gör att en 3 filig väg nu endast har en fil där man får köra om, galet. Skulle aldrig hända i Tyskland att man skulle se de så ofta. Men problemet är just de att folk åker bil, de kör inte bil. Inte en tanke på att de finns andra på vägarna. Garanterat samma idioter som aldrig kan blinka i rondeller. Och ser ut som världens frågetecken när man tutar på dom... |
|
|
Ja precis DavidT86, det var precis det problemet jag försökte beskriva i mitt tidigare inlägg! M.v.h. GenLee |
|
|
ser ut att ligga bara 1 sekund bakom, lite väl nära kanske.. men förjävla kul! :) /Jonas |
|
| Köbildning börjar - precis som dom sa i TopGear idag - med dom idioter som inte håller avståndet utan ligger och släpper stora luckor. Om man fick bort det beteendet skulle många komma fram i tid istället för att sitta i bilköer. | |
| Luckorna är inte problemet. Håller alla en jämn hastighet spelar avståndet på luckorna ingen roll alls. Problemet ligger i att det blir ryckig körning. När bilar långt fram i kön bromsar hårt blir bilar längre bak stillastående. Om något så fungerar luckorna som ryck dämpare då det finns utrymme att göra mjuka inbromsningar vilket gynnar bilar längre bak. | |
| Tänk vilket flyt det skulle bli ifall alla på vägarna hade farthållare med radar :) | |
|
Så luckorna är inte ett problem? Där hade ju kunnat åka bilar istället... I stället för en lucka på 50 meter skulle fyra bilar till kunna åka. Kort fråga: Hur påverkar det genomströmningen - antal bilar per minut? |
|
|
Helt fel Chris87, det är såna som resonerar dom du som orsakar köer. Och det får man leva med, att folk är olika i trafiken - vissa vill ta det lugnt. Men det skrämmande är att ni inte tycks fatta att ni orsakar köer? Jaja, simma lugnt. |
|
| Jag återkopplar till TS första inlägg. Jag blev "stalkad" av en Toyota Aygo på E4:an för någon dag sedan. Började undra lite efter en mil vad det var frågan om, körde inte speciellt fort heller då det var en del trafik (gillar inte att köra fort med andra runt omkring). Måste ju trott att han kände mig, för när jag lät honom köra om så föll han tillbaka till 15-20km under laglig fart eller mer. Andra gången började det kännas obehagligt... Verkar ju så... Meningslöst och dumt bara? | |
|
Lasse: håller med dig att man inte ska ligga och släppa stora luckor. Men samtidigt får de inte blir för små då det verkar som att du tro att ju mindre = bättre. Man måste betrakta bilströmmen som ett flöde och håller man LAGOM avstånd så flöder det mycket bättre förbi hinder och störningar (påfarter, kurvor, långsamt folk, dåliga filbyten, etc). Kör man för nära varandra så blir det snabbt en kedjereaktion så snart det mista hindret dycker upp och då är det DET som gör att det blir köer. Och blir det en olycka pga för lite avstånd eller marginal (som idioten imorse som lyckades slänga sig framför mig två ggr.), då har man verkligen sin kö... Så: För stora luckor = dålig utnyttjande av vägens kapacitet För små luckor = mycket känslig för flödesstörningar Realistiskt är en 2s lucka bra. Sen vore det bra också om svenskar lär sig byta fil oftare och det på ett vettigt sett. Anpassa hastigheten, börja blinka innan och utan att trängas... allt detta skulle att trafiken FLYTER som mycket bättre... |
|
|
Är ju enkelt: sträva efter att hålla konstant avstånd till bilen framför - inte konstant fart. Så nära man kan utan att äventyra säkerheten, då det ger fler bilar per sekund. Det är som att droppa vatten genom en vattenslang - hur många är det som anser att det går snabbare om man väntar längre mellan dropparna? Å andra sidan får man lov att visa hänsyn till att andra förare kör på annat sätt, är sävligare eller vill äta en hamburgare eller tjattra i telefon samtidigt som man kör. Inget blir bättre eller trevligare av att man hetsar, det bästa är att koppla av, slå på en bra radiokanal och ringa flickvännen och prata bort en stund. Rätt många pratar bort tiden i telefon bakom ratten, på vägen hem i köerna. Men det är okej, för att prata i telefon tar ju inte uppmärksamheten från bilkörningen alls enligt vägverket. Resten av världen har förbjudit det, men det är för att dom inte vet bättre... *ironi* |
|
|
JULTOMTAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
Lasse-SL500: Så du menar att om jag håller en konstant lucka på säg 25-50m till framförvarande bil skapar jag köer? Du skulle bara veta hur fort luckan försvinner om framförvarande fordon behöver bromsa in hårt. 90 km/h motsvarar 25 m/s (110 km/h = ~30,6 m/s). Hur många meter tror du försvinner innan du flyttat foten till bromspedalen om bilarna framför bromsar in kraftigt? Observera att jag nu inte menar att man ska ligga och fisköra, men det går inte fortare för att du eller någon annan för den delen ligger precis i arslet på framförvarande fordon. På vilket sätt skulle det inte bli köer om jag låg 5-10m bakom framförvarande fordon istället för 25-50m om jag har för avsikt att köra om andra fordon? |
|
| Lasse, "antal bilar per sekund" är inte särskilt intressant då flaskhalsen ligger i slutet av resan och inte i den fina motorvägen på väg dit. I nuläget är det snarare ett problem att bilar anländer för snabbt till avfarterna/rondellerna osv och bildar köer där. Det minsta problemet som existerar på vägarna är hur många bilar som får plats på en given yta. Sålänge vi inte snackar 30 sekunder avstånd mellan bilar så är jag övertygad om att vi klarar oss fint... | |
|
Var och besikta bilen i örebro (bor i köping) och fy fan vilket pack det är på vägen, det gick stundtals köra snabbare på högra filen än på vänstra/omkörnings filen. Det gäller E18 mellan köping och örebro, tvåfiligt hela vägen, 110km/h råder men alla körde 100 och dom som körde om fick sin skit upp till 110 ibland... Väldigt glest mellan bilarna men dom jävla idioterna kan fan inte köra. Jag råkade i stressen tanka skrotbilen med 11L E85 och bilen blir slö utav fan men det gick åtminstone snabbare med min skithög. Sen myten om att värdena med avgaserna blir bättre av E85 kan någon köra långt upp i rumpan, aldrig haft så jävla höga värden med den här bilen... Samma med att hastighetsmätaren MÅSTE fungera.. min har inte fungerat på 2-3år och denna gång satt jag i bilen när dom provkörde och sa att den inte fungerar men inget om det på pappret. Så nu är det bara att köra tomt på soppan och tanka 98 igen och tillbaka till örebro och köra slalom på E18. |
|
| hm, glömde nämna att jag kolla hastigheten med 2st GPS(olika fabrikat) och varvräknaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.