AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
49.217

Sur typ, tillika ägare av 335i ute och kör.

Sida 3 av 5
Ge
70
GenLee
BMW 330d Touring -06
Haha...

Håller med dig till fullo 3MW.
Bor också i Uppsala och arbetar i Sthlm.

Känner väl igen fenomenet.

M.v.h.
GenLee
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Bra skrivet 3MW.

Det är tack vare sådana dårar som det skapas köer på E4:an som envisas med att flytta på sig.

Ibland har jag funderat att köpa ett paket ägg och slänga på sådana bilister som tror sig äga vägarna när man har kört om dem :)

.

BMW M-POWER
3MW : Vem har sagt något om att leka polis, det är ren självbevarelsedrift att stanna om personen bakom är på snudden att ta livet av en. Jag har inte sagt något om att köra långsamt i vänsterfilen, tvinga folk köra i min hastighet osv så ta dina undertryckta aggressioner någon annanstans.

..och ja, jag tycker det ska vara minst 3 sekunder mellan varje bil ute på vägarna. Det gör polisen också. Och vet du vad, du tjänar INGET tidsmässigt på att inte hålla 3 sekunders avstånd. Tvärtom blir trafikrytmen jämnare om alla kör så här och plötsliga inbromsningar elimineras helt. Förövrigt har långa avstånd INGENTING att göra med att köra långsamt, tvärtom de som kör snabbast har långa avstånd av uppenbara skäl (om man har lite vett bakom pannbenet dvs).

Du får gärna förklara för mig varför du skulle komma fram snabbare för att du kör upp i röven på bilen framför. Personligen skulle jag tro att det går snabbare om du KÖR OM bilen framför. Och vi vet alla att det snabbaste sättet att köra om någon är genom att göra en flygande omkörning, oavsett om man har en Lada från 78a eller en Formel 1 bil. Då är långt avstånd en förutsättning.
Håller med David.

Håller man för lite avstånd finns inget utrymme för de efterfrågade (särskilt tillbaka till högerfil ;-) ) filbyten utan att det påverkar bakomvarande bil. Som då bromsar in lite extra. Bilen där bakom bromsar in lite extra igen om de kör lite för nära. Tio såna bilar på rad och där har du din hatade kö som uppkommer ut ur ingenting. Det är SÅ att en kö skapas genom att man håller för LITE avstånd.

Dock vad JAG tycker är störande i kökörning är att, när väl kön håller på att lösa upp sig, är att folk håller alldeles för mycket avstånd (kön är ju borta tro dem). 5 eller mer sekunder kan det lätt bli. Problemet är bara att just detta beteendet då snart utgör själva stoppet i trafikflödet (endast en bil varje 5:e istället för varje 3:e sekund som passerar en fast punt).

Så håll avståndet, 2 till 3 sekunder, inte mindre men inte mer heller!
Onehp : Precis, sen funkar ju filbyten, påfarter osv mycket bättre om det är rejäla avstånd mellan bilarna, så att 10 bilar inte behöver slänga sig på bromsen för att en bil ska in i filen. Man ska inte behöva trycka sig in i en 10 meter lång ficka mellan två bilar för att komma in från en påfart.

Extremfallet var en gång när 3 långtradare låg med ca 5-10 meter mellan varann och effektivt blockerade en hel påfart när dem passera den.

Korta avstånd är definitivt roten till en stor del av alla problem på vägarna dagsläget i stil med köer, påkörningar, dålig rytm i trafiken. Det är kul att se att polisen äntligen börjat ta tag i problemen. Det faktum att en överhängande del av befolkningen är livrädda för att köra lite för fort men utan problem kan hänga någon i röven trots att detta är ett allvarligare trafikbrott är väldigt skumt.
Lastbilar som kör om andra lastbilar är också ett stort problem. Vet inte hur många gånger man legat fler kilometer efter en lastbil som ska köra om en annan. Vilket är ytterligare något som stoppar upp trafiken.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Mina kommentarer är så här:

Körningen + avstånd i filmen = inget att orda om, tycker avstånd osv är ok
BMW förarens beteende = Hål i huvudet. Det hade varit roligt om det hade varit en stor kille i Mazdan som kontrat.
Jag minns den här filmen från Youtube - jag kan inte sluta skratta...

Länk

Sniglar på motorvägen = Har vi diskuterat många ggr förr, och min åsikt står fast: Håll till höger eller gasa för h*lvete.

/Andreas.
Chris87

Men lastbilar är större fordon som rullar många mil. Och som är beg. vid 89km/h.
Kan finnas många olika anledningar, vikt, motoreffekt osv till varför man vill köra om.
Problemet med sega omkörningar tycker jag mest finns nere vid skåne. Men de är knappast ett vanligt förekommande att en omkörning tar flera km.
Hoppas Z4 ägaren skjutit dom bönderna. Har säkert sett den videon 10ggr. Snacka om att bollarna krympte när Cityboy tog fram sin gun.
mistafrizz, här har inte diskuterats något om sniglar på motorvägen?
Ge
70
GenLee
BMW 330d Touring -06
Jag kan förstå att det är bra med 3sekundsregeln generellt men kan säga att det är en utopi att tala om den för en van sthlmspendlare.

Det största problemet är att folk kör för sakta och inte nyttjar högerfil.
Många ligger och lunkar i 90km/t på 110 väg i högerfilen. Då kommer en Rallymorfar/mormor och tycker att jag skall nog köra i 93-98km/t i vänsterfilen och eftersom det "bara" är 100-150m till nästa bil och nästa och nästa så ligger jag kvar och kör här tills det blivit en enorm kö för alla andra dödliga.

Det som skulle lösa problemet verkar ni avståndsmagistrar tycka vara att Polisen skulle sluta göra annat än att stå vid Arlanda och in mot centrala Sthlm för att bötfälla folk som ligger för nära. Vid denna lösning så skulle all form av bilpendlig i Sthlm-orådet lamslås då bilarna helt enkelt inte skulle få plats. Verkar som taget ur Miljöpartiets vision för tillväxt i Mälardalsregionen:)

Den naturliga lösningen är att bygga fler filer samt bötfälla folk som kör för sakta och inte nyttjar högerfil. Det är detta som är roten till att folk ligger för nära och det skapar en värdelös trafikrytm.

Det är drogpåverkan och sölputtar/vänsterfilskramare som dödar i trafiken.

M.v.h.
GenLee
Hur kan ni ens föreställa er ett scenario där bilarna inte får plats på vägen för att dem har för långa avstånd mellan sig? Var skulle bilarna som inte får plats ta vägen? I dagsläget blir det ett överflöd av bilar i slutet på resan (vid tex avfarter) då det kommit dit bilar i för snabb takt.

Jämför det med ett sorteringsband, kommer det paket med för kort mellanrum hinner folket vid bandet inte sortera paketen och det blir kaos av det hela. Kommer däremot paketen med ett jämnt fint mellanrum så flyter det på. Detta syns tydligt på ringvägen i Malmö varje dag vid rusningstid där det blir köer från avfarterna ut på ringvägen.
Förövrigt, sen är det inte så lätt som att det är köer osv när det gäller korta avstånd. Senast idag fick jag ett stolpskott bakom mig som låg ca 5-8 meter bakom mig (jag såg bara hans motorhuv och vindruta i backspegeln) på en 80 landsväg (utan väggren) full med fartkameror när jag själv låg i ca 83 på farthållaren. Denna körde inte om trots upprepade goda chanser. Till slut svängde jag in i en bussficka för att bli av med han. När jag sedan körde ut igen så låg han fortfarande i samma hastighet. Han låg alltså i röven på mig helt utan en dålig anledning ens, han bara gjorde det? Sån idioti är den jag föraktar i huvudsak...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Håller med DavidT86. Tror inte heller att köer skapas av folk som håller rimliga avstånd (2-3sek).
Folk som kör ryckigt (vilket lätt sker om man liger för nära), ligger i högerfil i onödan eller inte anpassar farten till trafikrytmen (för sakta eller för fort) skapar köer.

Förövrigt blir jag mycket iriterad på folk som inte kan skärpa till sig under några sekunder och inte skapa stora luckor när man får grönt ljus och ska passera en korsning när det är mycket trafik. "Bara jag själv hinner över..."
Många åsikter! Håller med GenLee, där har vi huvudproblemet idag. Man ska utgå från höger körfält och inte ligga kvar i vänster. Nu går ju detta inte att applicera på just det aktuella fallet. Tror att vi alla är överens om att BMWförarens agerande är idiotiskt!? Lösningen på motorvägen borde vara att polisen börjar bötfälla folk i vänsterfilen som stör trafikrytmen (åker för långsamt). Eller för att använda DavidT86s resonemang, om alla lade sig skitnära de långsamtåkande bilarna i vänsterfilen så skulle vi nog slippa dem där efter ett tag (en nackskada senare så ligger de garanterat i högerfilen)...
3M
718
3MW
E36 Ti
Keiser: Du har fan skrivit trådens BÄSTA svar!!!
Verdi
Alltså, köerna skapas ju av att folk ligger för nära.

När folk ska ta en avfart saktar de ner. Ligger då den bakom för nära måste han sakta ner, sen han bakom, osv osv... Det skapas en kedjereaktion.

Är avståndet tillräckligt stort så att den första bilen hinner svänga av så påverkas inte bakomvarande bilar alls och kan hålla ett betydligt högre tempo.

Visst kommer det att finnas plats för färre bilar mellan Uppsala och Stockholm men det är ju bara momentant och ointressant. Per tidsenhet kommer det att få plats betydligt fler eftersom genomströmningen ökar. Antalet bilar per minut blir ju större om folk kan hålla 100 km/h istället för att puttra runt i 30 km/h även om avstånden är större...
3M
718
3MW
E36 Ti
verdi: Jag förstår exakt vad du menar men som tur är så har vi inte avfarter på vänster sida i sverige när vi åker motorväg. SÅ det finns ingen/ inget som rättfärdigar nån att blockera min väg när jag har bråttom. kan de inte hantera en bil i över 110km/h FLYTTA!!! imorse var jag tvungen att åka på höger från upplandsväsby till kista för att komma framm de 90% av idioterna i vänster fil låg i 100 och vägrade flytta på sig! och det var verkligen tomt i höger filen.
3MW : Låter ju mer som att det var en omkörningskö vänsterfilen?
Verdi
Jo, folk som kör i 110 vill köra om de som kör i 90. De som kör i 130 vill köra om de som kör i 110. De som vill köra i 150 vill köra om de i 130...

Det finns inte tillräckligt många filer. Än enda som kör på motorvägen i 90 kan orsaka köbildning i vänsterfilen. Men är det så konstigt?

Det är ändå inte de köerna som är värst. Man kommer fram kanske 5-10 minuter senare. Det är irriterande som fan men det är inget riktigt problem.

Det är när hela skiten klappar ihop och det står mer eller mindre still i alla filer som jag tycker det blir jobbigt. Då kan det ta över 30 minuter extra att ta sig hem. Det är ett problem på riktigt om man har en tid att passa, ett barn att hämta på dagis osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.