AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
49.216

Sur typ, tillika ägare av 335i ute och kör.

Sida 2 av 5
Stundvis ligger han en halv sekund bakom. Det är för nära. Jag räkna inte på avståndet när dem stog stilla, men vad jag låg märke till var att han faktiskt fick problem att stanna när bmwn stanna, och det såg inte ut att var en jättekraftig inbromsning av BMWn heller.

Cörren : Hur fasiken resonerar du? Det är speciellt under sådan här körning som det är ännu mer viktigt att hålla avståndet. Bara för att man kör inspirerat på en kurvig väg betyder det inte att man vill ha 1.5 ton i röven så fort man behöver bromsa för något....

Det är sorgliga är att korta avstånd har blivit så vanliga i trafiken att folk tar dem förgivet (som ni verkar göra...).
Vet inte hur du räknar men när jag räknar på fasta föremål, som skyltar, ligger han 2-3 sekunder efter BMW:n. Sen kan jag inte se att han har några problem att bromsa in när BMW:n bestämmer sig för att börja bromsa.
Man hör ju hur något ramlar i bilen av den plötsliga inbromsningen och han ser ut att tvärnita? Om detta händer när BMWn framför gör en kontrollerad och lugn inbromsning vill jag inte veta vad som händer om BMWn måste tvärnita för något som står still på vägen.

Jag hade upplevt han som aggressivt och farlig om jag hade haft han bakom mig, jag hade antagligen inte gått ut och lackat ur på han, men jag hade stannat och väntat tills han kör om (vilket inte skulle vara den första gången). Jag vill helt enkelt inte lägga mitt liv i händerna på någon bakom mig som uppenbarligen bara genom sitt val av avstånd redan gjort ett stort misstag. Jag räknar på skyltar och då får jag ett flertal gånger problem att hinna säga "ett-tusen-ett"... Visst är det längre vid ett par tillfällen, men det är är när BMWn gasar iväg och det avståndet försivnner snabbt när Mazdan kommer ifatt.
Hur resonerar du? Bara för nåt litet ljud uppstår i bilen, så är de inte lika med att han har svårt att stanna. Även efter bmw´s onormalt hårda och oprovcerade inbromsning....mitt i vägen.

Sen kan jag förstå att han blir lite mer förvånad...för de fanns ingen anledning för den andra att stanna. Skulle bmw:n fått sladd...nåt djur hoppa ut, eller vad som helst. Så hade garanterat föraren av mazdan bromsat hårdare och snabbare.

Kan lova dig att typen som bmw killen står för i denna filmen. Ligger bakom betydligt mer skit än mazda föraren. Folk som inte kan hålla sig lugna i trafiken(vare sig de är deras fel eller inte)...ja, runt dom händer de mycke tråkigeter, jag vet.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Hur hög är hastigheten skulle ni tippa på??
Runt 100km/h och strax över och under stundtals skulle jag säga.
Avståndet är klart godkänt hela tiden tycker jag.
Bmw-snubben har nog bara vaknat på fel sida eller fått för lite av tjejen..
Kan bara instämma, aggressiv förare med uppenbara attityds problem, deet är farligt! Föraren bakom ligger ju med bra avstånd och gör inget fel. Som sagt, löjligt!!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Problemet är ju att BMW:n svänger ut på vägen alldeles för nära Mazdan, han kunde haft lite is i magen och väntat ut Mazdan, å andra sidan så skriver ju Mazdaföraren att han kör långsamt tills BMW:n svänger ut framför - och då börjar han köra mycket fortare...
Uppenbarligen ansåg bmw föraren att mazdan låg för nära, och jag är av åsikten att om någon känner att bilen bakom är för nära så är han för nära. Rekommenderat avstånd är faktiskt 3 sekunder, i 100 km/t är det ca 83 meter, det var inte 83 meter mellan de här två. Det är ett vidvinkelobjektiv på kameran så avståndet upplevs som längre om man enbart går efter hur det ser ut. När jag räknar på stolparna får jag det som sagt till under en sekund för det mesta (tex från 00:20 och framåt en bit). Det är tillräckligt kort för att bli av med körkortet på plats i Sverige.

Cörran, jag är helt övertygad om att mazdan hade fått väja för BMWn om han hade tvärnitat, det var en lugn inbromsning men mazdan stod på bromsen första sträckan. Fronten gick ner i marken och saker ramlade i kupen, jag tolkar det som att det inte var en lugn inbromsning från mazdans sida. Förövrigt vill jag fortfarande veta varför du resonerar som så att inspirerad körning ska ha kortare avstånd mellan bilarna än normal körning, det är ju helt tvärtemot all logik.

Jag är inte förvånad av kommentarerna här, med tanke på hur det ser ut på vägarna idag där varannan bil man får bakom sig har så kort avstånd att denna förlorar körkortet vid en mätning så kan man bara konstatera att folk har vant sig vid korta avstånd.
Jag får det, liksom chris87, till mellan 2 och 3 sekunder. Ska BMWföraren ha den inställningen tror jag han får bromsa och gå ut o säga till folk ganska ofta... Upplever heller inte att han på något sätt tvärbromsar men det är klart att man blir överraskad när någon stannar mitt ivägen. Tycker man att någon ligger för nära så bör man istället sakta ner och låta denna köra om. Ett annat tips är ju att inte köra ut precis framför en bil när du kör in på en ny väg...
Länk

Jag har svårt att se hur ni kan få det där till 2-3 sekunder.
Visa användare
3.755
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
DavidT86; Erkänn att det var det du i 335:an..?

Ge dig nu, det där avståndet hade inte ens en körskoleinstruktör klagat på.
Ge er själva, inte konstigt det ser ut som det gör på vägarna.

Länk
Oavsett om han låg för nära eller inte så har galningen i 335:an inget skäl att hetsa upp sig till sådana absurda nivåer.

Tyckte han att bilen bakom låg för nära så kunde han släppt förbi denne istället för att stanna och börja skrika och hota som en komplett galning
Verdi
Svårt att avgöra. Själv hatar jag när folk lägger sig för nära. Brukar flasha bromsljusen för att få de att tänka till. (dock ej bromsa på riktigt) Brukar väl inte vara helt populärt men de lägger sig garanterat betydligt längre ifrån efter.

Att hänga av någon på allmän väg handlar väl mer om hur våghalsig/dumdristig man är än om vilken bil man kör...
Ge
70
GenLee
BMW 330d Touring -06
Jag tycker peronligen att avståndet ser ut att vara fullt godkänt. Kör man som BMW-föraren gör så inbjuder han till att få någon att hänga på. KAn förstå om Mazdan låg några meter bakom (vilket den inte gör) att han surnar men som sagt så kan han i sådant fall köra lugnare och få Mazdan att köra om alternativ svänga av.

Kul att titta på idioten iaf:)

M.v.h.
GenLee
David, de låter väldigt konstigt att bmw:n skulle göra en mjuk inbromsning, medans mazdan gör en hård. Då de verkar hålla samma hastighet.

Sen brukar fronten på en bil sänkas när man bromsar... ;)
Sa aldrig att man ska hålla mindre avstånd då, men jag upplever de inte som för kort.

Den stora frågan är ju vem bmw-föraren tror att han e. Han är superallergisk mot att ha bilar bakom sig, ändå kör han ut framför en annan i en korsning. Han bromsar helt oprovocerat...och ställer bilen Mitt i vägen. Sen går han ut, gapar, skriker och lever rövare...tror han att han äger vägen? :)

Och sådana vill du ha fler av i trafiken? hehe, jaja. Du får ju ha din åsikt, men jag delar den verkligen inte. Ha de bra!
Cörran varför skulle det vara konstigt? Kör två bilar i samma hastighet och den bakom inte bromsar in hårdare än den framför när denna bromsar så blir det troligen en krock då den bakom alltid kommer bromsa in senare.

En sak är säker, folk hade hållit avstånden bättre ifall fler hade agerat som bmw föraren, och DET var vad jag gillade, sen att jag själv inte tar till såna metoder är en annan sak. Men jag stannar och väntar tills den bakom kör om, sen att detta renderar i att jag ibland får ett finger mot mig får man väl ta...

Föraren i mazdan lär, oavsett vad han tyckte om händelsen, hålla ännu längre avstånd i fortsättningen.
DavidT86: Bilarna i exempel är inte på samma ställe (märk att BMWn passerat stolpen), den hinner slå över till 28s när de passerar samma punkt.

Att du får fingret för att du "tvingar" någon att köra om låter märkligt, det är din fulla rätt anser jag. Däremot att bete sig som föraren i filmen är ju bara löjligt.

Upplever att problemen med kort avstånd ofta uppkommer för att en (långsamtgående) bil plötsligt gör en omkörning när en snabbare bil är påväg om. Detta gäller iaf motorväg och skåne...
Vidvinkellinsen är lurigt, han kör på tok för nära tycker jag med.

Bortsett från BMW-förarens agerande, så är Mazdaförarens attityd också omoget. Det är inte för att framförvarande kör lite snabbare på en landsväg att denna kör "fullt ut" eller vill "rejsa" - för det är antagandet när man då tror att BMW inte kan ta sitt "förlust" för att man kan "hänga med". Nej nej, anledningen att BMW föraren reagerade, lite för mycket visst, är att följaren körde på tok för nära. Det är allt.

Om man blir störd av en bakomvarande bil som kör för nära, så är bästa sättet att hantera det att sakta ner och att ta dubbelt så mycket marginal, dvs att du känner dig säker med halva bromsförmågan. På det sättet går det att köra säkert med någon i arslet.
Sedan kan man föstås se om man kan släppa förbi den störiga bilisten eller påvisa beteendet med låta bromsljusen att lysa upp.

Eller så är det dags att lämna vänsterfilen då både mittfilen och högerfilen gapar tomma ;-) (men det är en annan historia!!!)
3M
718
3MW
E36 Ti
jag håller med de som tycker att det var helt ok kört av Mazdan.
BMW:n svänger ut framför honom, gasar på och sedan börjar köra rätt så bra ;) SÅ då får han ta att nån annan tänker som han och vill köra lite sportigt.

det var nån som skrev att man ska ha 83m avstång i 100km/h så du tycker att på 1km sträck så ska det enbart vara 10 bilar i samma fil?? ja då säger jag att det är tack vare dig som det tar mig 70 min att åka sthlm-uppsala varje dag;)

Kan du inte köra fortarfe än bilen bakom FLYTTA på dig det finns ingen som har bett dig leka polis. blir så less på folk som ska ställa sig på bromsen för att de vägrar flytta sig till vänster och låta den bakomvarande bilen köra om då den kommer i högre hastighet. (ibland när det är klar sikt så ser man hur en lång kö på typ 20bilar bildas just pga av att en IDIOT inte kör fortare än 110 och vägrar hålla till höger)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.