|
|
|
|---|---|
|
Har ägt min 325i e46 -05 i två år nu och efter vintern har den börjat strula lite. Har sen senaste servicen för 1½ år sedan fyllt på olja två gånger och kört 1900 mil. 600 mil kvar till oljeservice säger indikatorn. Efter att ha läst lite har jag insett att oljan skulle vara bytt för längesen, men detta insåg jag först när jag började forska runt lite kring problemen jag har. Senast jag fyllde på olja blev det lite för mycket. Ett par cm över maxnivån, men jag körde på ändå. Runt detta tillfälle (kan inte svära på att det inte var så redan innan) märkte jag också att bilen drar mer soppa än förut. 10.0l/100 km ligger jag på nu vid blandad körning mot 0.9 som varit standard tidigare under sommarhalvåret. Jag tänkte att det antagligen har att göra med just oljan, men så idag ~150 mil efter jag fyllt på olja så är oljenivån i mitten på stickan igen. Bilen har alltså druckit bra mycket mer olja på senaste tiden än innan. Problem 3 kanske inte har något att göra med de andra men är iallafall att ACn ger ifrån sig ett susande ljud av och till när man gasar/släpper gasen och bara rullar. Det kommer och går. Stänger man av ACn försvinner det tvärt. Vad ska jag göra? Börja med oljebyte? Vända mig mot bilverkstan direkt? | |
|
Om jag vore du skulle jag lämna in den och förklara symptomen. Det är ju aldrig bra om bilen dricker olja. Lite kanske dom alltid tar men inte på 150 mil. Ditt val. Mitt val är lämna in. Hejps! Åk före du så väntar jag på dig där. |
|
|
Tack för svaret. Jag kom på en sak angående bränsleförbrukningen. Jag köpte nya sommardäck till i år o det blev Goodyear OptiGrip som fått bra i alla tester på allt utom rullmotstånd som är högt. Kan detta vara boven till min högre bränsleförbrukning? Isf har ju problemet blivit lite mindre. Det är ju inga jättenivåer förbrukningen ligger på ändå. |
|
|
Tydligen inte... Hittade detta nu när jag läste om däcket: " Förutom sin unika SmartWear-teknik är Goodyear OptiGrip utnämnd till testvinnare i bränsleförbrukning av tyska ADACs däcktest . Inget annat premiumdäck i ADACs test minskar bilens bränsleförbrukning så mycket OptiGrip . " |
|
| Inget nytt att M54 motorerna förbrukar olja. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.