AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.763

Min e30 325 läcker olja.

oT
16
oTHo
325ik -87
Hej. Upptäckte att min e30 325 läcker olja från motorn.
Verkar komma vara packningen mellan block o toppen som gått.
Kan det stämma.
Länk
Länk

/mathias
oT
16
oTHo
325ik -87
Bilderna verkade inte funka.
Så här kommer nya.
Länk
Länk
Roffa1
Detta oljeläckage är helt normalt på en äldre E30. Om toppackningen är trasig så blandar motorn olja o vatten i expansionskärlet samt att det ryker vitt om bilen.
Tror ej du behöver vara det minsta orolig;-)

Jag har haft flertalet E30 och samtliga har sett ut som på dina bilder.
oT
16
oTHo
325ik -87
OK. Tack för svar.

Problemet är också att blocket och höger länkarm är våt av olja och ja är rädd för att få olja på avgasröret och katten. Men det kanske bara är att tvätta av blocket.

Jag upptäckte problemet efter att jag kört från stockholm till linköping. När jag backat in i garaget såg jag en ca 3m lång rad me oljedropppar på ca 15-20cm avstånd utanför garaget.

/mathias
Roffa1
Oppss....om det droppar olja flera meter, så handlar det nog om något helt annat fel. Tror dock ej det har med blockpackningen att göra. Har du kollar så allting är ordentligt åtskruvat.
Ett bra tips kan vara att du först avfettar/tvättar motorn för att se vart exakt det läcker från.

Kolla oljenivån innan du kör med bilen, fortsätter det att droppa olja så är det snart tomt i oljetråget.
Roffa1
Kolla oljekylaren samt förgreningen vid oljefiltret.
oT
16
oTHo
325ik -87
Ja låg under bilen i lördags och söndags o de verkar vara tort både vid oljekyl och oljefiltret.
Vad ja kunde se så är det där ja fotat som de verkar komma ifrån.

Så typiskt att OK/Q8 har stängt alla sina lyftar.
Hade ju varit lättare att se om jag kunnat lyfta bilen mer än en pallbock.

/mathias
Roffa1
När jag tidigare körde E30 så var de typiska oljeläckagen: kamaxelns främre packbox inkl o-ring. (o-ringen är en mkt vanlig felkälla) Likaså de svarta halvmånarna i gummi som sitter monterade på insidan av ventilkåpan samt ventilkåpans packning. Tänk även på att oljan blåser runt lite varstans på blocket, så det kan vara knepigt att lokalisera läckaget. Kolla efter oljeläckor framtill på motorbröstet ovanför vattenpumpen och hela vägen upp till ventilkåpan.
Roffa1
Tillägg: Kontrollera så inte någon av topplocksbultarna har gått av, iså fall släpper ju åtdragningsmomentet delvis i själva toppen, vilket kan ha förorsakat läckaget som du ringat in på blocket. Lyft av ventilkåpan och kolla så det inte ligger ett löst bulthuvud där, risken finns att detta då förstör lyftarna till ventilerna.
oT
16
oTHo
325ik -87
Tack så mycket för alla svar.
Ska kolla så fort ja får tid.
De finns hopp iaf :D

Mathias

325ik -87
oT
16
oTHo
325ik -87
Lämnade in bilden till en verkstad.
Och det var kontakten till oljetrycksmätaren som sprukit! (som tur var)

Mathias

325ik -87
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.