|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Det finns ett företag www.Ecoshine.se som påstår att de har vattenfria biltvättar. Funkar detta verkligen och skulle ni våga använda detta på era älsklingar? | |
| Direktlänk: Länk | |
|
Hej Skulle du kunna tvätta din bil där? Mvh Asken |
|
| Nej, jag skulle aldrig i livet göra det. | |
|
Tror det svaret täcker majoriteten av besökarna på AP:s åsikt, jag sällar mig till majoriteten:) Tack för intressant länk dock. Mvh Asken |
|
| Det skulle ändå vara kul och höra någon som provat. Det kommer faktiskt ibland ny teknik som fungerar :). Även om jag kan vara sketisk ibland och vill se bevis. | |
|
Skulle ändå vara intressant att höra från någon som testat. (Från en privatperson alltså, inte från någon säljare.) Risken för repor känns överhängande. De skriver i och för sig så här på hemsidan: "Om din bil är täckt av grus, lera eller sand rekommenderar vi en förtvätt med vatten." Inte vattenfritt med andra ord. /Erik |
|
|
Du var en minut snabbare BMW528M... :-) /Erik |
|
|
Det finns en produkt som heter ONR (Optimum No Rinse) som är för konsumentbruk. Här finns ett test av detta gjort av en privatperson i Sverige, fungerar tydligen förvånansvärt bra; Länk /Masten |
|
|
Om det nu verkligen fungerar som de säger att smutsen "lyfts upp från ytan" och det bildas en skyddande hinna mellan smuts och lack låter det ju som ett bättre alternativ än en slarvigt utförd vattentvätt där man gnider runt en massa smuts med svampen. Jag håller mig nog till en klassisk vattentvätt, dock korrekt utförd med avfettning, högtryckstvätt och rena svampar. Sen är det kanske inte det miljömässigt bästa alternativet, men det är en annan historia. |
|
|
En stor fördel med denna typ av produkt är ju att det går att stå och tvätta bilen även där det inte finns rinnande vatten i närheten. Bra om man inte bor i villa. Sen verkar det i och för sig betydligt dyrare än vad en vanlig tvätt med bilschampo och avfettning kostar. Räknar man även in att man slipper åka till en tvätthall och betala per timme för tillgång till högtryck så kanske det lönar sig? Samtidigt känns det som att detta bara kan bli ett komplement. En högtryckstvätt kommer ju åt överallt på ett helt annat sätt, exempelvis för att spola rent hjulhus m.m. |
|
| tvätta bil utan att använda vatten? nej fy fan för det känns inte bra :P | |
|
AlpineWhite: att högtryckstvätta för det ska bli rent är ju ett stort skämt. även på fälgarna. ja kanske på fälgarna om du bara vill skjuta in lite smuts o få det halvdant... tvättsvamp o en hink vatten med "svanmärkt" diskmedel fungerar alltid, skinande rent blir det också förstår inte vafan man ska ha nån sånhär onödig ilands produkt till! :) |
|
|
nykomling: Man använder ju inte högtryckstvätten som enda tvättsteg, man spolar bort lös smuts innan man svampar. Diskmedel är för övrigt ganska dumt att tvätta med, såvida man inte vill vaxa sin bil efter varje tvätt... /Masten |
|
|
nykomling: Som Masten skriver är alltså inte högtryckstvätt det enda tvättsteget, utan något man tillsammans med avfettning gör före tvätt med svamp + bilschampo för att undvika att gnida runt grus och smuts med svampen, vilket leder till tvättrepor. Så här ser min egen tvättprocedur ut: 1. Kall-/alkalisk avfettning, tjärlösare, insektsborttagare, fälgrent utifrån säsong/behov 2. Högtrycksspolning (efter detta steg är bilen ren bortsett från trafikfilm) 3. Schamponering med ren svamp och bilschampo. 4. Avspolning 5. Torkning med gummiskrapa och sedan microfiberduk Skulle vilja avråda från att använda diskmedel. Visst blir det rent, men det löser också upp vaxskyddet. |
|
|
Masten: ok missuppfattade honom totalt, läste bara hans sista inlägg o trodde han menade att det var allt som behövdes för o få det rent ;) hehe ja det kan man väl säga, men jag kör ändå utan vax o det funkar bra för mig. kan gå 1-2 månader mellan tvätten ibland i vilket fall. AlpineWhite: som sagt så missuppfattades det starkt från min sida. förstår självklart hur denna procedur går till eftersom jag vid ett flertal tillfällen använt den på min egen bil ;) men jag står fast vid min åsikt, gillar inte denna nya tvättprocedur... |
|
|
Hej. Jag har nu bokat en tid under nästa vecka(min bil måste bli lite skitigare) - jag tänkte att någon av oss måste ju prova innan vi avfärdar det för mycket. Dessutom gillar jag idén att de kommer till mig och tvättar bilen - alltid lite krångel att planera det annars tycker jag. Jag återkommer med rapport. /Andreas. |
|
|
Skulle aldrig våga testa detta, speciellt inte på Svarta bilar..... hur man än gör kommer dammkorn osv repa lacken? John |
|
|
Hej alla. Idag har jag haft besök av Ecoshine - vid 10 tiden kom de till mitt garage på jobbet. Mitt intryck överlag är mycket positivt: De börjar med att bre ut mattor runt om bilen, dessa mattor skall dels samla upp eventuellt spill men också ge de två! tvättkillarna en bekvämare arbetsposition. Den ena killen tar genast hand om rutorna medan den andra fokuserar på insekter och dylikt. Sen tvättar de gemensamt av hela bilen inkl fälgarna. Sen avslutar de hela behandlingen med en polering. Allt som allt tog det 50 min, men då var det säkert 10 min som gick åt bara på fälgarna. Jag studerade vissa delar innan tvätten, och jämförde sedan med resultatet - och inte en enda repa går att finna. Intrycket jag fick när de varsamt ordnade med bil, var ett mycket lugnt intryck - de är superpedantiska. Jag kan varmt rekommendera dem av följande skäl: De kommer till dig (tex så jobbar de i hela Sthlms län) De är mycket ömma mot bilen. De gör ett bra jobb. Det känns lyxigt att se dem jobba med bilen. Jag tog två bilder, dock med mobilen så ha överseende med kvalitén. Före: Länk Efter: Länk Nästa gång skall de få ta insidan och X5an också. /Andreas. |
|
|
Hur går det till att lyfta bort smutsen? Och var hamnar skiten från bilen eller duger de upp den? Verkar hokus pokus. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Duger = suger!! Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.