AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.934

Bila i östeuropa med nyare BMW?

He
16
HerrVolvo
320D Xdrive -09
Har funderingar på att bila i baltikum, polen och slovakien. Tänkte göra det med en 09:s BMW320xd.

Ringde försäkringsbolaget och frågade om dom hade nån info hur vanligt det är med bilstölder i baltikum. Dom hade inte tillgång till sån info...

Vissa säger att risken är minimal medans andra säger att dom just riktar in sig på utländska bilar.

Finns det nån statistik på nätet om antalet stulna utländska bilar i östeuropa?

Sen att BMW tydligen är populära gör ju inte saken bättre...

Länk
Du kan känna dig lugn med en -09, de är inte såååå lätta att knycka. Värre om du bilar runt i en fin-fin BMW av äldre snitt (tex en M E36 eller M E34), de är lätta att knycka o rätt eftertraktade pga motorerna...Ett tips är att om du har "feta" eftermarknadsfälgar så skruva på original "snik" så minimerar du risken för att bli ståendes utan hjul...
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Det är inte värre i forna öst än här hemma...eftersom vi i detta landet har västvärldens äldsta bilpark så är det konstigt att vi svenskar tror att så fort vi åker över gränsen så ska alla sno våra "fina" bilar....lite underligt tycker jag. Har bilat ganska mycket i Polen, Tjeckien, Ungern mm och vete fan om det inte finns fler nya BMW, Audi, Mercedes där...och nej...alla är inte stulna i Sverige.....:)

Frasse
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Håller med Frasseman till 100 %
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Kommer själv att ta bilen ner till Kroatien och vara där i 3 veckor med bilen och utöver detta befinna mig i Polen ytterliggare en vecka. Är inte ett dugg orolig trots att jag har fälgar på för 50 000kr.

Ursäkta om jag låter lite hård men en 320d 2009 är ganska så kall i Öst, det behöver vara en E60, A6, E-klass, 7-serie, A8, S-klass, eller Suv för att man ska behöva oroa sig.

Risken är precis lika stor som här hemma...

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Gaspedal: Mja...Jag var nere i Ungern för 4 år sedan med ganska mediokra 19" fälgar på bilen... Det dröjde ungefär två dagar innan jag blev av med de kromade ventilhattarna, efter det lämnade jag aldrig bilen på gatan utan alltid "inlåst". Så jag skulle helt klart oroa mig för fälgstöld i ditt fall...
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Utvecklingen i de länderna är snabb och ventilhattar har jag blivit av med i Sverige

självklart kommer jag att iakta försiktighet precis som här hemma.

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Utvecklingen i de länderna är snabb och ventilhattar har jag blivit av med i Sverige

självklart kommer jag att iakta försiktighet precis som här hemma.

Bäst jag skruvar åt mina ventilhattar extra nu... :(

Tror ni en 528 E39 är safe eller bör jag vara orolig? Extra larm?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min chef som parkerar på infartsparkeringar i Sthlm brukar bli av med ett par kromade ventilhattar i månaden. Jag ser inte riktigt kopplingen till bilstöld, för än så länge har hans Porsche alltid stått kvar...

-------
//Lövet
Ig
27
Iggy16
520d M sport -17 G30
Ska ocså bila ner till Balkan med min bil. Fick gröna kortet och där står det att i vissa länder måste man ha en startspärr som är godkänd av Originalförsäkringar för att stöldförsäkringen ska gälla. Har en 520 årsmodell 07 med BMW Originalalarm så den borde väl vara godkänd av FB. Eller?

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Den är godkänd.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.