|
|
|
|---|---|
|
Kollade lite i instruktionsboken till min 320i och såg att 98 oktan rekommenderas. Märkligt, med tanke på den blygsamma effekten. Vad brukar ni tanka i era 320i E90s? Märks det någon skillnad jämfört med 95 oktan? Vorsprung durch freude am fahren | |
| Blygsam effekt är ju fel att säga, 170hk ur 2liter får väl ändå anses som helt ok. Inga problem att tanka 95 oktan om man nu skulle vilja det, är ju trots allt lite billigare. | |
|
Jasko76, Med största sannolikhet är din motor mappad för upp till 98 oktan (eller mer). Tändning mm ställs in dynamiskt efter signaler från knacksensorer. Högre oktantal borde innebära mindre förbrukning och högre effekt. mvh/ Anders |
|
Roffa1 |
Dumt att chansa med lågbudgetsoppa, kör själv endast på 98 okt V-Power. Märkbart mer effekt, jämnare gång, samt mindre bränsleförbrukning. När bilen levererades fick jag omg rådet att INTE köra den på 95okt. Kör ej ens min gamla vinterbil på 95okt, då förbrukningen omg sticker i höjden, samt div knackningar hörs från motorn. |
Buspelle |
Kör både min egen 335a och fruns 320i på 95 oktan. Märks absolut ingen som helst skillnad mot 98 oktan. |
| V-Power är 99 oktan. | |
| Har testat att köra 120i:n på både 95 och 98 oktan. Märker ingen skillnad vad beträffar prestanda eller bränsleförbrukning. Det jag däremot märker är att plånboken blir lättare.. | |
| Det är ett faktum att motorn ger mer effekt enl AKN:s förklaring med 98 oktan jmf 95. Sedan kan det ju vara svårt att veta vad man får hos sin lokala mack..... | |
|
Har själv provat att köra på 95 alternativt 98 oktan det blev plusminus noll i vinst, alltså kvittar det vad man kör på. Detta gäller en Volvo v70 140hk -04 , 1000mil på 98 oktan och 1000 mil 95 oktan. |
|
Roffa1 |
Tror du märker större skillnad om du tankar V-Power. |
|
Jag har jämfört Shells 95-Oktan vs V-Power under ca 1000mil i en nära på identisk körcykel i min V70 T5. Bilen drog exakt lika mycket med V-power som med 95-oktan! På min fd 320iT E46, vars körcykel också var avsedd för 98-oktan, så märkte jag heller ingen skillnad, men då var det 98-oktan vs 95-oktan eftersom V-power inte lanserats då. Härefter tankar jag alltid 95, de som trots detta får sina gamla vinterbilar till att bli fartvindunder av att tanka Ferraribränsle för 14kr/L kanske bäst kan beskrivas som "Soppatorsk"? :-) |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Man får knappast mer effekt utan enbart utlovad effekt vid högre oktan - max 98 - i jmf med 95. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
I std bilar har det ingen uppmätbar skillad 95 vs 98/99 oktan (RON). Flera tidningar (TV, AMS) har jmf. Viss skillnad i Porsches toppmodeller. Det krävs alltså en mkt hög belastning samt att motorn dynamiskt kan optimeras (vilket idag alla kan) för max effekt utan spikning. Energiinnehållet är detsamma. Förbrukningen således likaså. Om Roffa1 tror ngt annat så vill jag se bevis på detta. Men en vardagsbilist saknar generellt instrument för denna laboration. |
|
|
"Om Roffa1 tror ngt annat så vill jag se bevis på detta. Men en vardagsbilist saknar generellt instrument för denna laboration." Som en kommentar till ovanstående, ska bevisen bestå av tester på vanliga personbilar exempelvis likt en 325, 330 med mer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.