|
|
|
|---|---|
mkk230 |
Hej Vet någon hur länge start & stopp funktionen varar? När jag står ca över 1 minut så startar den automatisk. Ska det vara så? |
| Motorn startas automatiskt när antingen batteriet behöver laddas eller AC:n behövs för att kyla luften. Finns garanterat fler anledningar till att den startar per automatik. | |
Roffa1 |
Detta är något som helt undgått mig, kan bilen starta av sig självt? Utan instucken startfjärr,osv? Hur & när stänger den i så fall av sig ? |
| Roffa1: Du får läsa lite bättre. mkk230 frågar om start & stopp funktionen.. | |
|
Funktionen beskrivs nedan, jag antar att engelska går bra. Visste du inte om den? "The Auto Start Stop function automatically switches off the engine when the car is at a standstill and in neutral, then restarts it as soon as the driver presses the clutch pedal again. Fitted for example to all BMW 1 and 3 Series models with a four-cylinder engine and manual transmission, the Auto Start Stop function helps reduce both fuel consumption and emissions." |
|
Roffa1 |
Oppss..joorå den funktionen känner jag till..gäller väl främst manuella bilar som stannat vid typ rött ljus,osv. Jag vart nog lite förvillad p.g.a Chris inlägg med att batteriet behövde laddas,mm. Tänkte i min "Vilda Fantasi" om bilen ev, startade av sig själv i garaget om tex batteriladdningen plötsligt vart för låg;-) Ingenting är ju omöjligt i dessa tider...hehe. |
|
Roffa: Det Chris säger stämmer om batteriet mm. Bilen kan inte stå avstängd hur länge som helst heller med alla bilens funktioner påkopplade så som AC, Radio, halvljus mm. När bilen känner av ett spänningsfall på en viss gräns så startar den automatiskt bilen utan att du rör något. Detta gör den ENDAST så länge du sitter kvar i bilen utan att öppna någon dörr från att du släppt kopplingen och bilen stängt av sig. Så fort du öppnar en dörr så bryts kontakten och det är samma som om du hade tryckt på stoppknappen själv. Denna Stat-Stop funktion funkar inte så länge bilen är nystartad och kall motor utan funkar först när den har uppnått viss motortemperatur. Det samma gäller i vintras när det var så kallt, då stängdes min bil aldrig av när jag stod på rödljus och det har sina förklaringar om att temperaturen ute va riktigt kall och bilen behövde jobba för att uppnå sina värden i tex AC mm "Riktiga män kör diesel" |
|
Roffa1 |
Vill minnas att jag någonstans läst om att E9x LCI även har en säkerhetsspärr om batteriet laddas ur för mycket vid stillastående/parkering. Vid en viss gräns bryts strömtillförseln så att bilen alltid kan startas. (Detta gäller ej start-stopp funktionen) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.