|
|
|
|---|---|
|
Min förstärkare ser ut som denna i vänster C-stolpe Länk Jag tycker att jag har en halvknackig mottagning. Är det någon som vet vad de olika sladdarna går till. När jag rycker ut antensladden som går upp till fönsterrutan tycker jag itne att det blir någon skillnad. Någon som har löst sådana problem? | |
|
Hittade den här fantastiska beskrivningen Länk Min radioförstärkare ser precis ut så. Och vad jag förstår så har jag diversity antenn. Dock så är det några kontakter som han inte definierar. Någon som vet dom resterande. Är det till värmen. Jag undrar även. Den högra smala sladden som kommer upp på högra ovansidan på förstärkaren måste ju vara antennen till rutan. Det konstiga på min bil är att om jag rycker ut den, samt mostsvarande på andra C-stolpen så försämras inte ljudet. Kan man utgå då från att man har kabelbrott antingen i rutan eller sladden dit? |
|
|
Så nu har jag grävt lite djupare i detta problem. Har demonterat min förstärka bak i vänster C-stolpe och mätt upp. Jag har kontakt mellan antennen. Till och med in på kretskortet och ut i fönstret. Det finns inga avbrott någonstans. Mottagningen blir sämre eller försvinner helt när jag drar ur strömkabeln till förstärkaren vilket tyder på att själva förstärkaren fungerar som den skall. har mätt upp kablarna mellan vänster och höger C-stolpe (den så kallade diversity antennen) Allt ok. Även den tredje antennen som är märkt FM3 som utgå från höger C-stolpe är ok. Har mätt från radion fram till antennen, den kabeln är OK. Allt verkar OK som sagt, men ändå tycker jag mottagningen suger. Det liksom väsnas på S:en när folk pratar på radion, oavsett kanal. Vad kan man mer göra något tips. Installera en egen ny antenn? Fundera på att gå på med en vanlig liten kabel på antenn kablarna ut från vänster C stolpe och tejpa själv i fönsterrutan. eller kanske gömma en Loopad antenn inne i klädseln. Någon som har något förslag? |
|
|
Att det distar på 'S' ljud resp. att det är dålig mottagning (dvs finns brus när det borde vara tyst och stereobilden går till mono) är helt skilda saker. ett av orsakerna beror på att dom flesta kommersiella sändare komprimerar sönder ljudet och kör med så stor deviation (frekvensspridning) för största möjliga räckvidd för en viss (tillåten) uteffekt att ljudet blir trasigt av den orsaken, om du lyssnar på P1 och P2 och för all del P3 som håller sig inom ramarna (det är ju statligt!) och det låter bra men låter uselt på Energy så är det inte radions fel... Ingen antenn i världen kan fixa distad 'S' i radion utan beror på enlig ovan, radion i sig, eller att där du åker har väldigt starka signaler från flera olika sändare samtidigt, radion storknar på sin antenningång (av de starka signalerna som du _inte_ har valt in men ändå finns närvarande) och kan ge så kallat intermodulation som kan störa kanaler som inte har så starka signaler där du är - kort sagt du har för bra antenn och tar in för mycket signal - prova i såfall med sämre/mindre lös antenn (och bara en antenn om du har flera inkopplade samtidigt) - dock fortfarande tillräckligt bra för att det inte skall brusa så mycket och se om 'S'-ljuden blir bättre... en del radiomottagare har automatiskt inbyggd dämpsats på sin ingång eller kanske har en knapp/meny för att aktivera den - prova den i såfall (mao läs radions manual). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.