|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E91:a, och när jag gick ut på bryggan till min båt igår kväll råkade jag tappa hela nyckeln i vattnet (dvs både chipdel och själva nyckeln). Jag snorklade upp nyckeln i morse, och den funkade faktiskt fortfarande. Hur är nyckelmodulen gjord? Är den vattentät? Är den isärtagbar? Den har ju legat i saltvatten i 12 timmar, och jag förstår att det inte är helt optimalt. Bör jag göra nåt för att minska konsekvenserna? | |
| Skölj den med destvatten och torka. Har tom fått mobiler att funka, lycka till, mvh. | |
|
Nyckeln funkar som sagt för tillfället, men jag är rädd för framtida skador. Är nyckeln vattentät? Dvs är den konstruerad på ett sånt sätt så att den ska klara ett visst vattentryck? Är den trycktestad till 100 m eller så, pss som klockor? Är den öppningsbar, typ att den innehåller ett utbytbart batteri? Jag funderar på om jag ska plocka isär nåt för att se om det finns saltvatten kvar i nyckeln? Om det finns vatten i nyckeln kommer det definitivt inte försvinna av att jag sköljer av den med sötvatten, vilket jag iofs redan har gjort :). |
|
|
Ut med batteriet så fort som möjligt är regel 1 när det gäller att rädda i vatten tappade saker - sedan med grejorna isärplockade så mycket som möjligt, sköljning i vatten, därefter destvatten och slutligen kanske med torr isopropanol (tex biltemas elektronikrengöring på sprejburk) om plasterna tål det och sedan en lång torkning under någon vecka på en varm plats - ca 30 - 40 grader innan du ens tänker på att stoppa in något batteri igen och varm plats kan vara allt ifrån utblåset från din dator - över lampan som är tänd hela tiden, ovanpå flat-TV etc. - se dig omkring - det viktiga är att det är påslaget under långa tider/kontinuerligt. |
|
|
Tänkte bara uppdatera lite... Har pratat med BMW nu, och enligt dem är nyckeln inte demonterbar. Det enda jag kan göra är att ta ur själva metallnyckeln. Nyckeln är inte heller vattentät, så vi får väl se vad som händer med min nyckel... |
|
|
Du kan vara rätt lugn för att det inte är saltvatten just nu inne i elektroniken, då hade den somnat in på direkten. Å andra sidan är nyckeln inte öppningsbar på enkelt sätt (plasten är svetsad och därmed ganska tät) och batteriet är alltså inte åtkomligt. Det är heller inte möjligt att enkelt ta bort, om man nu ens bryter upp nyckeln. Cellen är inlödad på elektronikkortet och är avsedd att räcka i stort sett nyckelns livslängd ut, det än en laddningsbar Litium-Mangandioxid cell av bra kvalitet. FP |
|
|
Ja, det verkar vara just bra kvalité på hela nyckeln! Den funkar utmärkt nu en vecka efter att det hände. Och då har den legat på drygt 2 meters djup i saltvatten i över 12 timmar. Tack för svaret! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.