|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ser att flera pratar om felvänd Hardyskiva, finns inget fram och bak vad jag kan se. Däremot så kan den hamna en hålbild fel i rotationsriktningen så pilarna inte pekar mot medbringarens flänsar. Eller tänker jag fel |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer, ingen direkt fram- eller baksida. Man har bara lite slarvigt sagt "hardyskivan är felvänd" (även jag) när man egentligen menar att "pilarna på hardyskivan är felvända och pekar inte mot flänsarmarna". I mitt första inlägg här i tråden (andra totalt i tråden) har du en bild på hur pilarna ser ut (jag har förtydligat med röda trianglar) på en hardyskiva. Och den bilden visar en hardyskiva som är felvänd! Men roterar man hardyskivan ett hål så blir det rätt - precis som du beskriver. |
|
Gick kardanen att föra fram och tillbaka? Dvs gick det att montera hardyskivan så att den blev neutraliserad utan någon last framåt eller bakåt? Det andra som måste kollas är vinkeln. Om det är en rallybil så kan det vara ombyggt. Då är det extremt viktigt att växellåda och kardanaxel kommer i samma linje. Annars blir det en brytning där hardyskivan sitter. Fixar du ovanstående punkter så har du löst problemet förutsatt att det inte var materialfel på hardyskivan vilket jag ser som högst osannolikt. |
|
| Det här var ju en gammal tråd det jag nu, är nog löst sedan 2010 :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.