AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
18.036

Byte av Hardyskiva

Sida 1 av 2
Vad bör man tänka på om man ska byta hardyskiva?
Ska den sitta på något specielt håll?
Bytte på min 325-e36 och det höll bara i 10mil sen gick den helt sönder.
Verkar som jag har en hardyskiva från en automat d=130 hålcirkel 96.
Är taksam för hjälp med detta.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oj, om den bara höll i 10 mil måste det ha blivit något totalt fel. Jag menar verkligen totalt fel. Tråkigt att höra. Men det skall inte vara så fasligt mycket att tänka på vid byte av hardy-skiva, här är mina tips.

Jo, det finns små pilar på hardy-skivan och dessa ska peka mot flänsarna. Vänder man hardy-skivan fel förkortar man dess livslängd (men aldrig till ditt rekordkorta 10 mil - jag pratar mer om typ minska livslängden från typ 10000 ned till kanske runt 5000-8000 mil eller dylikt).

Här ser du en bild på dessa pilar som jag dessutom markerat för att bli lättare att se - notera att bilden visar en FELVÄND hardy-skiva!
Länk

Och sen ska dra åt skuvarna, inte för lätt och inte för hårt. Får du in en momentnyckel är det bra, annars får du gå på känn. Momentet varierar beroende på vilken skruvstorlek och kvalitet det är. På en E34 är det 46 Nm för M10 8.8, 72 Nm för M10 10.9 och 123 Nm för M12.

Återanvänd aldrig de metalliska låsmuttrarna som sitter här. Köp nya från BMW.

Och sedan så ska du ju självklart ha rätt hardy-skiva. Beställ från BMW, Mekonomen, Meca, AutoExperten, Schmiedmann eller liknande.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, när du drar åt låsförbandet är det bra om skruven/muttern som ligger an mot hardy-skivan är stationär och skruven/muttern som ligger an mot flänsen är den som rör på sig.
Tack för ditt svar.
Jo det va sant att jag monterat den fel,sen ska jag säga ett den sitter på en rallybil,frestar ju lite mer där.Köpte min på ad-bildelar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men vänta nu, i första inlägger nämnde du att hardyskivan som gick sönder var för en automat. Men det finns ingen hardyskiva på en automatare, det finns inget behov av denna komponent där!

Fick du verkligent tag i rätt hardy-skiva?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tittar jag i ETK (BMW:s reservdelsprogram) så ska du ha en hardyskiva med diameter 110 mm och en hålcirkel på 78 mm.

Hmmm...
st
351
stoffe69
328ci -00
Sitter visst en hardyskiva på automat bilar
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt, jag som inte är riktigt vaken - tack för korrigeringen.

Och hardy-skivan till E36 325i med automat har just 96 mm hålcirkel.

markus svensson : Är det en automatare i din E36 325i?
Tjena igen.
Jo det sitter den stora hardyskivan på min bil och är ingen automat.Vet inte varför det sitter så men det kan vara förra ägaren som har mekat dit den.Ska jag ha på den lilla hardyskivan måste medbringaren och den främre delen på kardanen bytas och då är det enklare att sätta dit en som satt där innan.Även stödlagret o hållaren till den har pajat.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok då förstår jag. Hmmm, även stödlager och hållaren gått sönder? Även hållaren? En teori är isåfall att stödlager+hållare gick först och sen gick hardy-skivan. Upplevde nu några kraftiga drivlinevibrationer?
jo det kan vara så.
Har funderat en jäkla massa och kom på att när jag hade monterat dit skivan och va på väg hem börjar det att dåna som fan.Hittade inget fel då det försvann.
Har du någon koll på om hur man ställer in den främre delen av kardanen?Sitter en låsning som ska låsa splinesen.Hur vet man att den sitter rätt?Hade troligen bara satt dit den utan att låsa fast den,då kan den ju flytta sig fram och bak.
Tips?
glömde säga att jag köpt hardyskivan på ad-bildelar.
Jämför man den med tex original så är pilmärkningarna tvärtom.Så om man kollar på den bilden du skickade som va FEL montering så hade jag monterat den RÄTT men pilmärkiringarna va då fel,hmmm.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
markus svensson : Men vilka kännetecken gick du efter isåfall? Om du kunde avgöra att du monterat den rätt men tyckte ändåså att pilarna var fel?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Vissa 325 hade ZF-låda och den har den större hardyskivan. De med getrag-låda har den lilla.
Det finns förmodligen varianter även här men jag vet ingen "modern" ZF som har den lilla hardyn.

///BMW - Was sonst!
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Hur det än är så måste du ha garanti på din hardy skiva som bara höll i 10 mil
måste vara någon sorts material fel på den

Ha deT
Jag håller på med att få det på garantin.
Tyvär vet jag inte hur man lägger upp bilder här annars kunde jag visat hur den var monterad.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
markus svensson : Går tyvärr inte att lägga upp bilder, men du får ett PM med min mailadress så kan du maila bilderna till mig så lägger jag upp en länk till bilderna här.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bild från markus svensson
Länk

Men denna är också felmonterad, pilen ska peka mot en fläns.
Jag monterade den likadant som original satt,alltså de tjocka partierna mot varsin fläns,tydligen skiljer det sig på utseendet på olika hardyskivaor då alltså.Är det så att jag satt den fel ska jag inte klaga hos dem,har bett om en monteringsanvisning,får väll se om jag får den imorgon.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, utseendet kan skilja. Dock skall pilarna alltid vara mot flänsarna.

Men likväl är 10 mil så vansinnigt extremt kort livslängd och som jag sa innan så måste något gått verkligen fel - materialfel som thom525 kan vara en bidragande orsak (kanske i kombination med något annat som accelererade förloppet). Just att den var felvänd skulle jag vilja påstå inte har bidragit med särskilt mycket till att den förstörts - finns massor med felvända hardyskivor här ute i landet. Min E34 535i rullade minst 10 000 mil med en felvänd hardyskiva (den var felvänd när jag köpte bilen och vet inte hur länge den suttit felvänd innan dess). Men 10 mil är så vansinnigt kort sträcka...

Om det nu var så otroligt viktigt att om hardyskivan inte vänds rätt så reduceras dess livslängd till endast 0.1% av dess egentliga livslängd så borde en liten monteringsanvisning eller dylikt följa med - kan man tycka :-)

Hur ser den havererade hardy-skivan ut förresten?
Jag har lämmnat tillbaks den så jag kan inte ta en bild på den.
Men den va helt 3kantig,vulkningen hade släppt,delat sig här o där,sprickor och jätte mjuk så man kunde böja ihop den.Ska få en ny idag och har även bytt stödlagret och upphängning.Finns det något kraftigare upphängning som man kan få dit?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.