|
|
|
|---|---|
|
Det var väl ändå på tiden kan man tycka .. Länk Länk | |
|
Håller med, det var på tiden... Köpt över några ingenjörer från Saab / Volvo månne? |
|
| Äntligen! | |
Buspelle |
Ganska väntat. BMW har nog jobbat stenhårt för att åstadkomma detta. |
| Är det första bilen från BMW med fem stjärnor eller? | |
| F10 låter ju inte som en bil modell vad va de för fel på E-modellerna? | |
| eller M , eller 3 serie 5 serie ? varför byta linje där ? fattar inte | |
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nejdå, den salusförs som en 5-Serie precis som vanligt. F10 är bara internkoden hos BMW för detta chassi/modell. Det finns heller inga E-modeller, utan dessa E-koder är även de internkoder hos BMW för att utan missförstånd förstå vilket chassi/modell det handlar om. Bytte väl till F nu för det började ta slut på siffror bland E-koderna :-) |
|
När E39 krocktestades av EuroNCAP 1998 var fyra stjärnor högsta betyg, vilket även motsvarande MB E-klasse fick när det begav sig. BMW testade dock om bilen 1998 då det första testet sannolikt inte hade resulterat i fyra stjärnor. Läs kommentarerna om hjul som trycks in i kupén vid första testet och förstärkta svetsfogar från 1998 för att undvika detta. När E60 krocktestades däremot var fem stjärnor högsta betyg och även det betyg dess samtida MB E-klasse fick. Det har BMW fått skämmas för nder hela E60/61-seriens livslängd. Detta är inte unikt för 5-serien, även 3-serien har fått sämre betyg än samtida MB C-klasse i flera generationer. Att förra generationens 5-serie inte är att betrakta som mer krocksäker enligt Euro NPCAPs norm än föregångaren är pinsamt och genant. I dag är det ju ärligt talat ett fiasko när en bil inte får fem stjärnor. I synnerhet en bil som på något sätt ens vill aspirera på epitetet premiumbil. Så nej, jag blir inte överraskad, jag ser det som en självklarhet att BMW i dag får fem stjärnor. Dock förstår jag fortfarande inte varför det tog så lång tid att göra en femma som får fem sjtärnor. |
|
| Vet inte om jag minns fel angående E 60:s resultat, men var det inte så att BMW förde en diskussionmed EuroNCAP om testresultaten? Har för mig att enda plumpen i protokollet var vatt den inte var särkilt snäll mot fotgängare. | |
|
Totalbetyget var fyra av fem. Skyddet för vuxna fyra av fem (samma som för E39), skyddet för barn fyra av fem och för fotgängare var ett av fem. Det stämmer att BMW fick en knäpp på näsan för just fotgängarskyddet. Det fick dock de flesta bilar som testades på den tiden. Skyddet för vuxna i E60 beskrivs som mycket bra men gav ändå alltså inte fem stjärnor i det deltestet. Delbetyget för frontalkollision var lägre än för E39. E60 fick 11 poäng medan E39 fick 12. . Inte nog med att BMW var sämre än Mercedes, BMW var också sämre än BMW på 90-talet. Det anser jag är pinsamt. I sidokrocktestet var dock E60 bättre Läs mer här: Länk |
|
|
Då både E87 och E90 har 5 stjärnor var det ju väldigt märkligt och såklart ett misslyckade att E60 aldrig fick det. Sedan kan det alltid diskuteras vad 4 eller 5 stjärnor betyder i praktiken, EuroNCAP testar ju med 40% överlapp av fronten och 64 km/h och dom flesta bilfabrikanter optimerar sina modeller för ett bra resultat vid just det testet, medan då kanske smällar i andra situationer eller hastigheter blir sämre Personligen hade jag hellre suttit i en E60 än i en E87 den dagen det smäller... BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.