|
|
|
|---|---|
|
När man ligger efter landsväg så varnar den "Kûhlwasserstand prufer" ibland. stänger man av bilen och startar den igen så är varningen borta och kan vara det några mil. Har kollat nivån när bilen kallnat och den är rätt. Är en 728 -96 | |
|
Gissar att det är samma system som på 750 e38. Jag hade det problemet och bytte givaren som sitter i expansionskärlet, gick på 250kr tror jag. Men en rengöring av den hade troligen räckt. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
jAG HAR SAMMA PROBLEM MED MIN 750 e38-95. jAG IGNORERAR BARA PROBLEMET, SKA VÄL TA TAG I DET NÄR JAG HAR MER TID. DET ÄR INGET FEL, EN GIVARE SOM ÄR TRASIG ELLER BEHÖVER RENGÖRAS (SOM GALANT TURBO, INLÄGGET OVANFÖR) HAR KOLLAT OFTA, MEN NIVÅN ÄR BRA = GIVARE... Beemoholist javisst! |
|
|
Ursäkta att inlägget blev i Versaler. Galant turbo: Var det svårt/krångligt att byta givaren ( att komma åt ) Mvh Beemoholist javisst! |
|
|
Det är mycket enkelt. Lyft ur expansionskärlet och plocka ut givaren, bara att vrida runt den. Lite slask kan det bli men jobbet är gjort på en kvart utan stress. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Ett litet tips bara: Jag har bytt expansionskärlet och monterade i en ny sensor också. När jag fyllde upp med kylarvätska så hade jag fortfarande felmeddelandet att kolla nivån på kylarvätska... Flottören flöt aldrig upp och visade sig som den skulle. Efter att ha knackat lite lätt med en mejsel på expansionsburken kom flottören upp och visade vätskenivån. Nu slog jag på tändningen igen och felmeddelandet var borta. Skumt. Jag trodde sensorn bara kände av vätskenivån men tydligen finns det nåt samband med flottören också. |
|
| Sensorn är ett ett Reed-element Länk , dvs som påverkas av magneten i flottören. Som jesplind skriver så är flottören det som oftast krånglar, inte Reed-elementet. En annan vagt relaterad sak är att expansionkärlet gärna spricker invändigt så att hålrummet där Reed-elementet sitter blir blött. Då är det inte en ny sensor som behövs utan ett nytt expansionskärl. Och det oftast ögona böj! | |
|
Tyckte väl att nya sensorn såg lite annorlunda ut. Först det vanliga överfyllnadsskyddet som sitter i vilken villatank som helst. Sen var det Reed-elementet som var extra på nya sensorn. Då går det alltså att använda en gammal sensor om flottören är defekt för det är precis vad jag har haft hela tiden utan att veta om det. I exp.burken var det bara sallad av allting. Flottör,hållare och plastbitar låg huller om buller. Då varnade bara bilen för lågt kylvatten när det verkligen var för lågt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.