AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.138

Konstiga knak och rykande avgaser

Hejsan alla.
Jag har en 745 -02- E65.
Jag har försökt hitta någon med liknande knakljud här i forumet men hittar ingen med likadant fel. För mig knakar det ingenting under körningen.
Det är när jag åker från parkeringen och när jag ska parkera.
Ljudet uppkommer när jag gör fullt rattutslag antingen stillastående eller rullar väldigt sakta. Då knakar/knixar det till en eller två gånger nästan längst ut både åt höger och vänster.
Har försökt lyssna lite vart ljudet kommer ifrån och det verkar vara från nånstans vid vänster framdäck. När bilen var upphissad lät det ingenting, men sen på backen igen så var knixandet där igen.
Förslag på fel? Har fått ett tips att det kan vara yttre styrled.

Rykandet är lite enklare att förklara. Inge rök när jag kör som vanligt, inte heller vid rödljus när man står still. Står jag still på tomgång typ 5-10 minuter så kommer det plötsligt massa rök ur avgassystemet. Ser ut som blårök, inte helt säker. Senast nu i fredags fastnade jag i studenttrafiken och då kom röken efter typ 5-10minuter stillastående.

Tack / Kalle
ke
172
kenneth.64
750 IL 88,7000 mil ,bmw 750 IE38 -95,honda kombi 2004,bruksbil,

kan vara stabilisatorstagen som bråkar,är inte hemma på din modell men är de knak i framvagnen poå e32 så brukar de vara dom,lycka till.ditt rykande blir jag inte klok på

bromsen är fartens värste fiende
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Rykandet låter ju som ventiltätningar som läcker. Men kan ju även vara så mycket annat, vet inte om vevhusventilationen osv. brukar vara ett bekymmer på E65 annars kan man kontrollera det också.

Knakandet skulle jag gissa beror på styrslagsbegränsarna, det är ett ljud som ofta uppkommer på nyare Volvobilar, då får man smörja upp begränsarna.
Styrslagsbegränsarna, sitter dom utanför eller i styrväxeln? eller både och?
Hur ser dom ut?

Har läst lite ang ventiltätningar och vevhusventilationen. Tror inte att jag ger mig in i motorn utan någon bredvid mig.
Har bytt lite kopplingar, vattenpumpar, styrväxlar och andra enklare grejer förut på bilar. Men känner mig osäker när man måste in i motorn o fixa.
Det kanske är enkelt också, jag vet inte.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En bra mek med tillgång till rätt sorts datakraft gför att kommunicera med bilen är en fördel då man åker E65. Prova slå Perre på Bil&Motorteknik i Huddinge en signal 087110687. En mycket kompetent kille. HAr just nu en 745a inne där en kylrörspackning läcker vatten bl a, ett jobb som kräver sin man. HAn kan säkert provköra bilen åt dig och hitta felen.
Mvh
Asken
Hejsan igen, har frågat runt lite och började fundera på ifal vevhusventilationens ventiler, eller vad det nu är, ifall dom har fått så pass mycket slagg på sig så dom inte fungerar korrekt. Då har jag sökt ite ang rengöring inuti motorn. Tänkte kanske prova på att tappa ur så att oljestickan hamnar på hälften eller mini och sedan hälla i 1liter diesel o ha den på tomgång i 10 minuter och sedan byta oljan.

Finns det någon som har provat detta med dieseln? Fungerar det och rengör den det mesta slagget i motorn?

Tack kalle
förresten så har jag bestämt mig för att lämna bilen till per i huddinge för knaket i framvagnen. Tyvärr har dom som alla andra semestertider just nu.
Men kommer skriva sen när allt är klart, vad som var felet och vad det kostade.
Hejsan

Är det någon som kan svara ifall det är punkt 2 i bilden som innehåller insugsmembranet?
Länk
Han bytte casterstagen och efter det försvann knaken i framvagnen.
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Hur gick det med röken då?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hälla en liter diesel i oljan? Det förstör väl oljefilmen? Och är alltså värre än att köra helt utan olja!
Jo ang rykandet.
Per sa såhär, att det troligtvis är antingen kolvar och kolvringar eller så skulle det vara nåt med ventilerna. och båda skulle kosta för mycket för att vara värt o fixa.
Han kollade vevhusventilationen med slangar och backventiler, och dom var ok. han sa även att alla delar som är relativt enkla och billiga att byta såg bra ut eller var redan bytta.

Ang dieseln i oljan...
Har bara läst om det på olika forum.
Alla som skriver att dom har testat det säger att det funkade jättebra.
Alla som skriver att dom inte har testat det är skeptiska till det men har inga bevis för varken det ena eller det andra.
Jag har inte hittat en enda bland mina bekanta som ens har hört talas om detta sätt.
Eftersom ingen bekant som jag skulle kunna lita på har ens hört talas om detta så vågar jag inte testa detta.
Att dieseln skulle förstöra oljehinnan vet jag inget om, har däremot läst att diesel är en fet vätska och därmed smörjande, helt tvärtemot bensin som är uttorkande.

Jag ska försöka få lite hjälp av en lite mer erfaren bekant och kolla på min motor utan att jag ska betala tiotals tusen för demontering av motor för felsökning etc.

Är det någon som vet symptomen om man har dåliga topplockspackningar? Ifall det stämmer in på mitt rykande så att säga.
Justja, han hade även gjort komptest som inte gav några konstiga utslag.

Pratade med Per på bil o motorteknik i Huddinge häromdagen och frågade ifall man kanske ska göra leakdown test om man får reda på mer.
Han tyckte inte att det behövdes. Tänkte om man kunde på nåt sätt se huruvida vilken/vilka ventiler som det troligtvis är.

Ifall man kanske inte behöver byta alla?

Nu har motorlampan tänts också :(

Orkar inte med bilen snart
någon som kan byta ventiltätningar eller känner nån som byter ventiltätningar till ett bra pris? Är en bmw 745 02
Hade bilen inne på verkstad och de bytte ventilkåpspackningar, hylsorna på tändstiften, variabelgivaren och styrdon till variabelgivaren. Röken försvann.
No
160
Nobby
523i -96
Skönt att det fixade sig till slut.
Också bra att du har fortsatt att skriva i tråden även om det inte har varit så mycket respons. Kan hjälpa andra i framtiden.
Besiktade bilen igår...
halvljus inställning för hög.
Skönt med en sån liten punkt på besiktningen men sen på vägen hem, då kommer den igen.
Den j-ä avgaslampan tändes.
Ska in nästa vecka igen. Skönt att nån får nytta av mina pengar :-)
7series
Har samma problem med min 7a, vilken verkstad lämna du in för rökproblemet?
Jag blev aldrig av med rykandet totalt men det hjälpte mycket genom att byta ventilkåpspackningar... så jag tror att skulle man bytt alla packnngar o gjort ett packningssatsbyte på hela motorn så skulle den säkert bli i form. Men hur som helst så hade jag den inne på Slotts bilservice.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.