|
|
|
|---|---|
| Någon som kört på de här däcket? Nöjda? Hur är slitstyrkan? | |
|
Är helnöjd sitter på andra sommaren nu. |
|
|
Jag hade det däcket på min förra 525:a i dimensionen 225/45 R17 runtom. Det är det absolut bästa däcket jag någonsin kört med och kan rekommendera det starkt. Jag körde med däcken en säsong innan bilen såldes och dom ca800-1000 mil däcken satt på märkte jag inget större slitage,, mer som normalt slitage, några mm fösvinner ju med den sträckan. Då inräknat 30min Hård körning på Ring Knutstorp under BMWCS sommarträff, och dom gjorde jobbet utan att gny trots tung bil. Fantastiskt grepp på torr asfalt och något sämre i regn men ändå fullt godkänt. Bra mycket bättre än dom Michelin PS som satt på innan. Har även kört med Conti Sport Contact3 i M-sport orginal-dimension på min nuvarande bil och det däcket var mer allround. Fungerade riktigt bra på blött underlag. Nu kör jag med Dunlop Sport Maxx GT (225/40R18 fram och 255/35R18 bak) sedan i onsdags så det är för tidigt att uttala sig om än=) Men det verkar lovande hittils. Hade GY Eagle F1 assymetric i dimensionen till mina 18" funnits att beställa, hade jag gjort det utan att blinka men nu blev det Dunlop istället. |
|
|
Min kompis hade det på sin Merca, han slet ut dem på knappt 2 hela säsonger. Bra vad dem, men slets ut fort. "Riktiga män kör diesel" |
|
| Riktigt bra däck, utmärkt grepp i torrt & vått. De är dessutom tysta trots 19" (235/35/19 fram och 265/30/19 bak). | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Herr Bayer: Och hur många mil rullade dom på två säsonger ?? är nog mera intressant, Jag är inne på 5 säsongen på mina Uniroyal rainsport gissar på att de rullat 3500 mil ca och hade ca 4mm kvar till årets säsong som blir den sista. Överväger GoodYear däcken till nästa år kan ju vara intressat att prova nått annat än Uniroyal som dock är kanondäck. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Letar själv efter nya däck i dimensionen 235/45/17" till min E39 525iT. Finns så många märken att välja på. Man vill ha ett bra däck, men samtidigt inte betala för mycket. Ett "normalt" bruksdäck alltså, inga dyra kletiga högprestanda sportdäck. Det ska gärna vara lättrullat och tyst. Har själv kikat på Goodyear Exact Grip, som har fått bra betyg i AutoMotorSport. Har ni andra förslag, som är lika bra och kostar mindre? Jag köper mina däck på däckonline. | |
|
dallev79: En sökning på 235/45-17 på dackonline.se ger 136 träffar från 569:- /st till 1995:- /st. Så nog finns det att välja på. Här är någar vettiga exempel till bra pris: Länk Länk Länk Länk MVH Christofer |
|
| Påstod aldrig att det inte finns nått att välja på, snarare tvärtom. Det finns för mycket att välja på. | |
|
Ser det nu, läste lite slarvigt. Men typ Hankook, Kumho etc. är vettiga däck. MVH Christofer |
|
| Ja, vad fasiken ska man ha? Nu har jag snöat in på Hankook K107. En observation jag gjort är att alla "billigare" däck verkar ta slut snabbt. Verkar vara svårt att hitta ett lättrullat tyst däck, som inte kostar skjortan. | |
| Nu har jag även kikat på Vrederstein Ultrac Sessanta. Riktigt bra betyg på däckonline, om det nu säger nått. Men blir lite fundersam över dess mönster. | |
|
Det är snarare så ju billigare däck dessdå hårdare gummiblandning har de och håller långre. Hankook är schyssta däck med bra grepp på vått och torrt som brukar hålla ganska länge. Ofta är det så att prisvärda däck inte är de tystaste i klassen. Fast E39 är ju en tyst bil och med normalbreda och höga däck som dina borde det inte vara någon fara. MVH Christofer |
|
|
Min observation bygger på att jag läst runt på nätet och forum. Alltså inga vetenskapliga observationer. Men påtagligt många säger att t.ex. Kumho är mjuka och tar slut snabbt. Dock verkar det vara ett bra däck. Har startat en ny tråd. Jag inte vill belasta denna tråd längre. Mina frågor gäller inte specifikt Eagle F1, som denna tråd handlar om. |
|
|
Efter en sommar och c:a 2.600 mil med Hankook K107 så verkar det som det billiga priset äts upp med högre slitage! **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
dalle79: Vredstein är bullriga välj nått annat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Mats: Menar du att de har dålig hållbarhet när de börja bli slitna efter 2600 mil? Vissa premiumdäck håller inte mer än runt 1500 mil... MVH Christofer |
|
|
Chrille82, Jag kör mestadels motorväg, tillsammans c:a 5500 mil per år med våra bilar, och då brukar jag komma långt på däcken. Över 5000 mil är normalt för mig. Jag satt på nya Hankook förra våren och slitaget var nog 50% snabbare än motsvarande Continental jag hade tidigare. Däcken sitter nu på min 81 årige fars BMW som rullar bara några hundra mil per år, så det dröjer innan jag har totalresultatet:) |
|
| Det är den uppfatningen jag fått om asiatiska däck och även däck från Pirelli. | |
|
Har inte provat K107, men tidigare Hankook-däck i K-serien har håll bra enl. erfarenhet. Men Hankook har kanske satsat så mycket mer prestanda på senare år att slitstyrkan blivit lidande... MVH Christofer |
|
| Några åsikter om Nokian Z G2 ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.