|
|
|
|---|---|
|
Hej! En snabb fråga... Är det vanligt att AC:n lägger av på E34an? Fungerar det som det är skrivet att den slår ifrån när trycket är för lågt och räddar kompressorn? Isåfall... räcker det att fylla på igen och allt är frid och fröjd? Mvh Oscar | |
| Innan en eventuell påfyllning måste systemet kontrolleras efter läckor. Hittas läckor måste dessa åtgärdas och trycktestas. Det är inte alltid bara att fylla på, utan det kan komma att kosta en hel del slantar. | |
|
okke/Oscar: Kolla först att trycket inte är helt borta - då behövs reparation först, powerpost skickat. Mvh |
|
|
jag vill oxå ha information :( min ac funkar inte.. kompressorn startar aldrig.. ac-anläggningar i allmänhet brukar ju aldrig funka så har inget större hopp att få igång min anläggning.. |
|
|
Metanolic: Powerpost skickat till dig också. Mvh |
|
|
Förutom en del typfel som många bilmodeller har (läckande torkfilter, vissa rördragningar på utsatta ställen mm.) så är det ofta kompressorns axeltätning som läcker för att man inte motionerar kompressorn minst var 14-dag vintertid - speciellt om kompressorn börja ha ett antal tusen mil bakom sig. eller så är det läcka i kondensorn pga. stenskott och korrision. En del modeller av BMW har kondensorfläkten framför kondensorn och ofta blir en lövsammlare vintertid med fukt och salt som hålls kvar där länge och kondensorn korroderar sönder i förtid. söker man på 'kondensor' och eller 'R134a' i forumet så finns det en rad långa trådar att läsa - dock funderar man på att repa själv så pratar man först med kylnissen så att han/hon går med på det så att du kan får systemet läcksökt och fylld trots att du rotat själv med AC:n - dom kan nämligen vägra fylla och vill göra hela jobbet själv... tänker du ta mer i egna händer så måste du läsa på angående AC - tex haynes bok om detta samt skaffa en del utrustning. anslutningnipplar, vakumpump och mätställ är minium. sedan att få tag på gasen är en annan historia - även om det än så länge går att få hem via ebay - dock inte så lätt som bara för ett år sedan då det stramas åt även i Europa. |
|
| tackar för alla svar! | |
|
Nån sa att ac-n på E34 är en dålig konstruktion, och att den blev bättre på nästa modell. Efter att försökt hitta en tds e34 med fungerande ac, så är jag böjd att tro på honom. Kör så det ryker |
|
|
Kondensorn går sönder ibland, speciellt i svensk vinter i övrigt är det inga problem, ny kondensor till 540i kostar 1000kr. Om den i #774 är bytt någon gång har det skett innan 2002 då jag köpte #774, den har rullat 19500mil dock aldrig svensk vinter. Att alla TDS har trasiga A/C är inte konstigt nu denna månad fyllde dem yngsta E34:orna 14år. Jämför det med Renault Megane-99 som hade trasig A/C efter 2år. Stephan |
|
|
Jag har en fungerande ac i min 520 e34. Jag har dock bytt två gånger, eftermarknadskondensorerna är inte bra. Tillverkarna resonerar så här: Det är inte lönt för oss här i Taiwan att rostskydda kondensorerna för att ett litet land i norr behöver salt på vägarna! Det är riktigt enkelt att byta på e34 dock. Jag fixar det på 2 timmar:). Ett tips är att göra det snarast när den lagt av annars torkar allting och oxiderar, då går det inte att rädda den. Och gör fyllningen hos ett proffs med maskin som gör alltihop, vacuumsuger, tömmer olja och fyller på olja och gas i rätt mängd. Kolla motståndet som sitter på fläkten också (att fläkten startar som den ska vid rätt tryck osv.) Jag har provat Avanti men de har inte hållt så länge. Minns inte fabrikatet som sitter på nu men kanske det inte är bättre det heller. Den har suttit på sen förra våren. På min har felet varit kondensorn båda gångerna. |
|
| Nissens produkter som tillverkas i Danmark ska hålla bra kvalité, iaf enligt de jag pratat med. | |
|
Hej rob_t_j_72, försöker få liv i AC'n i min E32, har du lust att skicka tips till mig också, tack! Bruse |
|
|
bruse: Är det den 735ia -89:an som du har i din presentation? Då måste systemet vacuumsugas först om det finns gas kvar och det inte blivit konverterat från R12. Sen behövs nya nipplar och ny olja i systemet till (polyol)ester - PAG är inte kompatibelt med den gamla mineraloljan i R12-system, många chansar på att inte byta kompressor och det brukar fungera, hur hållbart det är har jag inte hittat nåt om... mail skickat. Mvh |
|
|
Hej rob_t_j72 Jag har nyss börjat kika över min ac anläggning som inte fungerar och skulle så klart också vilja ta del av infon om de är ok Mvh/Peter |
|
|
OK. biltema håller tydligen på att byta ut sin utmärkta serie av kylspray och Air-duster till en ny variant som har 20-25% brännbar innehåll i sig - okänt vad än så länge... Så ni som skall meka med det här - ut och handla på er de gamla flaskorna fort som f*n därefter är det bara Elfa med PRF 101 och PRF 4-44 till halv gång högre pris som så vitt jag vet fortfarande har ren HCF134a i sig. Annars är det gasolblandningsspåret som gäller för GDS AC-mekar här, om man inte lyckas får tag på HCF134a på annat sätt... Mao det jag förutspådde för något år sedan håller på att inträffa _NU_ |
|
|
Tack för tipset xxargs! Mercury/Peter: Har du kollat om det finns nåt tryck kvar alls? Skruva loss nån av hattarna och pys lite försiktigt med lämpligt redskap, mail skickat. Mvh |
|
|
Hej har en e34 och en e39 har fixat ac på båda e34an har mer - kylmedel och större kondensor,det betyder att den har mer effekt . om du har tryck kvar i systemet behöver du bara fylla på. Alla system tappar lite kylmedel med tiden,det brukar ta 3år sa- innan det är dax att fylla på några hekto. Och det sitter en lågtrycksvackt på alla system. Fläckten på e34 skall starta vid eller innan 73grader om inte stäng av ac - kolla fläckten eller givaren på filtret. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.