AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.163

Dörrsida e39 oerhört tacksam för hjälp.

Nr
19
Nr21
523-96:a
Oerhört tacksam för hjälp. Hur river jag en dörrsida (vänster bakdörr) med minimala skador när dörren har gått i baklås på en e39( trasig motor i centrallåset).
Oerhört tacksam för svar , besiktning 10 dagar..........

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Här finns guide för framdörr, Länk
På bakdörren är det nog endast en skruv och då vid öppningshandtaget.
Hade samma problem med vänster bakdörr. Jag började med att ta bort baksätet (dynan du sitter på, inte ryggstödet). Ta tag i framkanten på ena sidan och ryck uppåt, när den lossnat så gör du bara samma på andra sidan. Lyft ut sätet och kör sedan fram förarestolen så den inte är i vägen. Lossna skruven bakom det kromade dörrhandtaget. Jag tog sedan tag i det klädda dörrhandtaget, drog raskt och fick ena sidan av clips att lossna. Tog sedan ett vinklat järn och gick runt dörrsidan för att få resten av clipsen och släppa. När alla har släppt är det bara att ta tag i handtaget och rycka uppåt så att låspinnen försvinner igenom dörrsidan. Nu borde dörrsidan gå att ta bort. När du väl har fått av dörrsidan kan du sedan låsa upp dörren för hand.

Jag klarade detta utan att göra några som helst skador på dörrsidan. Bytte sedan motorn, vilket visade sig inte vara helt enkelt eftersom densitter ganska dumt till inne i dörren. Kan ge dig ett tips, försök inte byta motorn när det är 35 grader och soligt ute för metallen på insidan av dörren är ganska varm. Don't ask me how I know.....
Nr
19
Nr21
523-96:a
Tackar tackar för hjälpen ...ännu en bilbesiktning räddad...ler....Tack alla hjälpsamma här på forumet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.