|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
JUST JA! Dubbelkolla också om det inte står något om att man inte har rätt att bedriva näringsverksamhet i garaget. Väldigt vanlig klausul.. //amullo |
|
|
Jag hade sagt upp garageplatsen, och meddelat uthyraren (Riksbyggen?) anledningen till att de förlorat en kund. Att ta striden 'själv' tar för mycket energi. |
|
Roffa1 |
Riksbyggen bryr sig ej det allra minsta ifall de mister en hyresgäst. Kan nämna en annan händelse i fastigheten: Förra året fick vi nya grannar på Nb, det hela började med att de vräkte igen sin lägenhetsdörr vid dygnets alla tidpunkter, och på nätterna samlades det ca 10-15 personer i lägehenheten som drogade sig på ett eller annat sätt, de satt bl,a på fönsterkarmem med vidöppna fönster och vaggade fram å tillbaka samt utstötte djuriska vrål som påminde om en stridslysten babian. Och när alla dessa 15 pers rökte brass så gick brandvarnaren i lägenheten samt i farstun. (omöjligt att sova) Minst en gång per vecka stormade polisen läghenheten och gjorde husrannsakan när de nattetid sökte igenom lägenhet o källare med skällande knarkhundar efter rånbyte samt knarkgömmor. (omöjligt att sova) dessutom hade dessa individer 2-3 st pitbullterrier som bet varandra blodiga ute på gården bland de lekande småbarnen (okopplade livsfarliga kamphundar) Vid varje veckoslut sålde de knark via lägenheten. Riksbyggen brydde sig ej det allra minsta trots påtryckningar från flertalet störda grannar. De fick istället hålla på med denna knarkhandel tills att en av dem tog en överdos och avled i lägenheten. Då som först agerade den nya förvaltaren för Riksbyggen. |
|
Har bara läst halva denna tråd, så det finns risk att någon tidigare har nämnt detta; Som jag förstår så är det inte någon hobbyverksamhet, utan något som kan betraktas som näringsverksamhet. Eftersom du med största sannolikhet bor inom detaljplanelagt område så skall detaljplanen medge bilverkstad, småindustri eller liknande. Om du skriftligt ställer en fråga om detta till kommunen där du bor så måste de enl. förvaltningslagen besvara dig. På samma vis kan du skriftligt påpeka denna verksamhet för kommunens miljökontor, så blir de "tvungen" att undersöka verksamheten. Mvh Henrik. |
|
| Roffa1, du har inte funderat på att flytta :) | |
| Är det en fastighet ägd av Riksbyggen du bor i? (Jo jag vet att de har några sådana i ett fåtal svenska städer men att de annars mest förvaltar fastigheter åt bostadsrättsföreningar och även andra fastighetsägare) Om Riksbyggen bara är förvaltare kanske det vore idé att prata med fastighetsägaren också. Annars är det nog bara att följa Amullos råd och eventuellt deponera en del av hyran. I varje fall för störningen som du beskrev innan som nu verkar vara löst torde vara ett sådant fall som annars innebar att bruksvärdet för lägenheterna runt omkring minskar och hyresvärden i enlighet med Hyreslagen 25 § är skyldig att agera för att få störningen att upphöra. | |
|
Roffa1, jag har stor respekt för ditt bilkunnande, men kan det vara så att du prioriterat lite snett i valet mellan bil/bostad? Jag skulle hellre köra en micra från 87 och bo i ett tryggt område, än en 330xi och bo bland autistet, kåkfarare och knarkare... Visserligen är det svårt i vissa städer med boende, men det mesta går att ordna med lite tid och vilja... Hoppas det löser sig för dig iaf! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.