|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
herrej*vlar vad man saknar en editknapp när man fått nytt tangentbord och bara klarar pekfingervalsen! //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
Roffa1 |
amullo: Jag har varit i kontakt med förvaltaren av Svenska Riksbyggen samt även deras högsta vd. De gör gällande att så länge han ej hindrar sina garagegrannar vid in och utfart, så är det helt okej att han driver bilverkstad, jag har även påtalat att han kapar uttjänta avgassystem med vinkelslip, så det uppstår ett två meter långt gnistregn av glödheta metallflagor, dessa flagor kan dels bränna fast i lacken på intillstående bilar eller förorsaka brand i garaget.Han lackerar dessutom bildelar o bilar i garaget, dock ej med kompressor utan med Biltema sprayflaskor. Att sedan obehöriga personer vandrar omkring fritt i garaget är enl Riksbyggens förvaltare inget problem alls. Jag har även frågat om vem som tar ansvar för om något händer i garaget, som tex brand, stöld eller skador på de parkerade bilarna, men detta får jag inget rakt svar på. Han får hålla på med i stort sett vad som helst, så länge han ej hindrar någon att från att kunna parkera sitt fordon i garaget. Detsamma står i hyreskontaktet. Däremot så är det förbjudet att förvara avställda skrotfordon i garaget samt att sova i dem. |
|
Man tror inte det är sant? Vad säger brandtillsyningen? Du skulle kanske själv idka rörelse där. Hovslagare eller hundkennel typ. Verkar vara fritt fram för det mesta i ett utrymme som betalas och delas av andra. |
|
|
Roffa1. Jag skulle som sagt gå på förvarltaren igen och dessutom säga åt dem att nästa steg blir att gå vidare med deposition av hyra tills dess att ansvarsfrågan vid skada utrets då "firman" förmodligen saknar gällande försäkring vid skada på både privatperson och skada på Riksbyggens egendom (garaget). Påtala att nästa steg kommer involvera juristhjälp om företaget är oförmögen att ta sitt ansvar. Vräkningsärenden har de förmodligen stor erfarenhet av, så står du på dig så kommer de nog att iallafall göra en ordentlig utredning och åka dit och titta på verkligheten. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
Roffa1 |
amullo: Det står i kontraktet att Sv Riksbyggen frånsäger sig "allt ansvar" för uppkommen skada på hyresgäst bil som förvararas i garaget. Detta gäller även lös egendom som förvaras i bilen. Riksbyggen tar inte ansvar för några som helst olyckor eller andra omständigheter. Trivs man inte med att Pajasen driver inkomstbringande bilverkstad i det gemensamma garaget, så bör man nog istället fundera på att flytta. Det enda råd han blivit ombedd att följa, är att hålla garageporten stängd vid minusgrader ute. Samt att han ej heller får lämna porten öppen & obevakad när han äter lunch eller uträttar sina naturbehov. |
|
@Roffa1 Vilken jobbig situation, jag lider med dig och dina grannar. |
|
Roffa1 |
Jag tycker nog mest synd om dessa två grannar som står park precis intill Pajasen. Den ena bilen är en risig firmabil, den andra tillhör en 80 årig gentleman som åker i sin bil 2-3 gånger per år. Han är ej ens medveten om vad som pågår i garaget. |
|
Sätt upp en vägg i garaget. |
|
Roffa1 |
Arrendatorn får inte på eller vid garageplatsen anbringa skyddsvägg eller annan anordning av tillfällig eller beständig karaktär. Arrendatorn får ej heller sätta upp egen bilnummerskylt. Uppställt fordon får ej heller användas som bostad. |
|
Märkligt att det är OK att bedriva svart verksamhet på heltidsbasis, men inte sätta upp väggar eller bo där... MVH Christofer |
|
| Han får väl flytta till Bromma det tror jag lövet rekommenderar.........skämt åsido Roffa detta är rikbyggens nöt att knäcka! | |
| Det enda som kan funka nu är ju att tanten dumpar kåkfararen, då måste han ju flytta verksamheten. Så slå på charmen och förför kvinnan så löser sig nog allt. Om du inte har lust med det hitta någon som kan göra det åt dig :). | |
Roffa1 |
Ser ut som att bilverkstan slog igen i samband med startandet denna tråd, garaget är stängt och han "kåkfararn" ligger nu istället och reparerar bilar på en uteparkering i Johannelund (vid centrumet) om någon vill ha kul underhållning;-) |
| Grattis, smidigare än väntat! | |
| Han kanske bara har flyttat ut pga av det strålande vädret? | |
| lätt svar , rösta på sd ! så kanske vi kommer en bit framåt å inte 2 bakåt | |
| Någon som haft en blöt midsommar,tydligen! hahaha! :D | |
| Micke77 du vet väl att du kör en "turkbil" ? HAHAHAHA | |
|
Micke77 skrev: lätt svar , rösta på sd ! så kanske vi kommer en bit framåt å inte 2 bakåt. Han ville väl bli av med en idiot och inte skaffa flera. |
|
|
Roffa1 Vad bra! Hoppas han inte flyttar tillbaka till vinetrn bara. Gör han det så är det bara anmäla till riksbyggen igen. Vad gäller Riksbyggens kontrakt så gäller dessa enbart under förutsättning att situationen kan anses normalt. Skulle skada uppstå och man kan visa att riksbyggen känt till att verksamhet bedrivits så överskjuts en stor del av ansvaret på dem. Det är en av fördelarna med Svensk konsumenträtt. Vi har väldigt bra stöd i lagen och riksbyggen är en leverantör precis som alla andra. //amullo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.