AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
11.749

Garagegranne som bedriver bilverkstad i garagelängan?

Sida 2 av 4
Roffa1
För några år sedan hade vi en granne som lät sina tre autistiska barn åka cykel mellan bilarna i garaget. Fast detta varande endast något halvår innan de vart uppsagda.

Det spelar nog ingen större roll vart man bor i detta avlånga land, dessa individer finns lite överallt.

PS. Jag åker 330iX (ej 335)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Lider med dig Roffa1.
Jag skulle tokig om jag råkade ut för en sådan händelse.
Man har ju inte lust att behöva byta garage men det kanske är alternativet om det inte löser sig.

//Stefan

Mina bilar:Länk
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Tur att man bor ute på landet så att man slipper en massa grannar.
Du har ganska mycket fritid va Roffa?
Ge
70
GenLee
BMW 330d Touring -06
Hmm,

Kom att tänka på att detta är ett problem värdigt Tv-programmet Grannfejden med Robert Aschberg.

Seriöst Roffa, hör av dig dit då gargage-problematiken inte verkar vara det ända problem som ni grannar har med "Tanten" och "Kåkfararen".

M.v.h.
GenLee
Roffa1
Tack för alla bra svar grabbar...vi får se vad det hela utvecklar sig till så småningom.
Som tur är..så är inte jag värst drabbad då jag har min bil parkerad 5 platser bort från det värsta kaoset. Det som stör mig mest är att porten står öppen i långa pass samt att obehöriga personer vandrar omkring fritt i garaget. Vi som hyr dessa platser har ju div utrustning på plats, så som verktygslådor,borrmaskiner, och man vet ju inte exakt vad som försvinner med ut när dessa obehöriga ger sig av.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Alternativt, om ni är så många som du påstår, gå ihop och lägga en mindre summa till att hyra en liten lokal någonstans som han kan hålla till i. Fördelen med detta är att du/ni även har en plats att meka på om det skulle behövas. "

Eehhh ännu dummare!!

Byta upp sig? Till vad då?
Hör med hyresvärden om du inte kan få sätta upp hönsnät eller liknande runt din plats i längan. Då slipper du ju i alla fall vandrande gäster!
karlhilding: på vilket sätt skulle det vara ännu dummare? De blir på ett enkelt och smidigt sätt av med problemet. Det är ju uppenbart att en person likt den som Roffa1 beskriver aldrig kommer gå med på att flytta sig frivilligt och betala för en arbetslokal och så länge hyresvärden (Riksbyggen) godkänner det han gör har han all rätt på sin sida.

Nu vet ju varken jag eller någon annan i denna tråd exakt hur verkligheten ser ut. För Roffa1 kan ha överdrivit en smula, vilket vi inte har någon möjlighet att verifiera.
Roffa1
Chris: Men tänk efter lite nu va, vad tror du en arbetslokal avsedd för bilreparationer skulle kosta oss hyresgäster? Tror du någon är så jävla pantad att han betalar hyra för att pajasen ska få egen verkstad. Det var det dummaste jag någonsin hört.

Dessutom finns det inte ens ett vanligt ledigt garage för uthyrning i området. (kölista på tre år)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Ja det var det dummaste jag hört på länge.
Tanken var inte ens god, naiv är väl bättre ord.

Byta upp sig? Till vad då?
Om han kan skruva i en vanlig garagelänga duger vilken minimal lokal som helst,
Lycka till med att bli av med honom för han verkar ju inte göra något fel...
Värt att poängtera att jag aldrig sagt att det skulle vara den bästa lösningen, men det är iaf en..
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
Chris87- Din ide är helt rätt!, man kommer definitivt inte längre i processen med att bygga upp murar, precis som GenLee beskrev känner sig denna individ med största sannolikhet totalt sviken av samhället vilket redan där är ett hinder för kommunikation.
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Om hobbymekaren ägnar sig åt att utföra reparationer osv på "heltid" och får betalt för jobben ska det räknas som näringsverksamhet och sålunda bedrivas i ändamålsenlig lokal samt beskattas. Kontakta hyresvärden och påpeka detta, kräv att garaget ska vara låst eller att mellanväggar ska sättas upp då obehöriga har tillgång till hela garagelängan dagligen. Om receptionist eller liknande tycker att det inte är ett problem så kontakta chefen och ta upp problemet med vederbörande. Läs igenom hyreskontraktet på din garageplats om där kanske finns punkter som grannen bryter mot. Alternativet är att hitta en annan garageplats eller själv sätta upp hönsnät / väggar men jag tycker verkligen att hyresvärden inte ska acceptera grannens agerande. Ordning och reda! För he...te!
Har ju framkommit flera råd. Läs kontraktet och se ifall han bryter mot någon regel där (gastuber tex...). Detta påpekas för riksbyggen, löser de inte detta då så hör med närmaste juridisk sakkunnig för råd för att gå vidare. I annat fall kan du nog bara framföra önskemål om att få tex nät mellan platserna, löser som sagt att folk vandrar omkring. Att han har porten öppen kan knappast ses som ett fel, det måste ju vara upp till var och en hur länge han vill vistas i sitt garage (med öppen port).

Jag tvivlar att skatteverket kommer agera mot den kategorin av människa eller den typen av aktivitet ("hobbymek"). För att ha chans att få igenom nät mellan platserna så är det nog en fördel att ha en vänlig ton i första läget också.

Trist läge men nog svårt att göra något åt. Jag skulle ligga på för att hitta en annan garageplats!
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Håller med B2L.
Någon ordning får det väl vara.
Har inget emot hemma skruvare(händer väl rätt ofta själv)
Men inte i en garage länga,vad blir nästa steg vinkelslip och svets.....
varför inte fuska som lackerare ........................lägg ägg..........
Riksbyggen tar nog sitt ansvar om du går på rätt person men starta inget krig......
Is
468
Ismo
735iA -87
Hehe, dammsugar rör till avgasrör.. Han är påhittig, själv peta jag in en aluminium rör från torkställ på skit volvon.. lite fränare ljud blev det också.

Men lite nytta också = Ni kan väl spärra av hans garage mot andras, planka eller taggtråd.

Nu har jag inte haft samma problem men när jag var liten på tidigt 80tal så hade kompisens farsa liknande verksamhet, men han var riktigt trevlig prick som fixa plank mellan hans två garage och grannens, isolerat och allt så resten av bilarna inte drabbades av kyla eller ohyra i form av fläskisar med king kong bältesspännen.

Just ja, han lackerade även bilar där.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Nu vet jag inte hur de ser ut i denna länga, men de brukar ju vara så att man delar ytan för att få upp dörren på bilen. Så om man ska dela av mot klåparen så blir de väldigt trångt att stiga in och ur bilen?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag skulle nog gå på hyresvärden

Parkeringsplatser och speciellt garage brukar vara tydlihgt beslkrivnina som "bilplats" inte mekplats och det brukar också vara tydligt att platsen enbart får nyttjas för "av hyresgästen disponerat fordon".

Kolla ditt eget kontrakt, gå till riksbyggen och ta det igen.
Funkar inte det så tala med grannar och kontakta riksbyggen om att deponera hyran tills detta lösts sig. Brukar få upp det till diskussion.

Dessutom finns en miljöaspekt i bilfixande som kommunens miljaförvaltning förmodligen är intresserad av.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.