AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
11.750

Garagegranne som bedriver bilverkstad i garagelängan?

Sida 1 av 4
Roffa1
Hej!

Har en garagegranne som bedriver bilverkstad i vår gemensamma garagelänga.
Han håller garageporten öppen från kl 10:00 fram till 18:00 i stort sett varje dag, han lagar 1-2 bilar åt gången, han utför bl,a: vxl-byten, topplocksbyten, byte avgassystem samt kompletta bilstereoinstallationer,mm.

Han tar betalt för dessa arbeten i form av hembränt eller hela plattor med öl eller kontanter. När han utför dessa arbeten så står bilen halvägs inkörd i garaget och garageporten är helt öppen. det är dessutom öppet i hela garagelängan (finns inga mellanväggar) så är en port öppen så har man tillgång till samtliga 30 bilar.
Under tiden som han lagar bilar så går den väntande kunden omkring i garaget och tittar på hyresgästernas privata bilar som om det vore en försäljningshall för salubilar. Bilarna står väldigt tätt så det är lätta att repa lacken med typ bältesspännet, osv.
Jag har redan kontaktat Riksbyggen och förklarat vad denna tokiga individ sysslar med, men förvaltaren tycker inte det är något anmärkningvärt i hans inkomstbringande rörelse? Det har även förekommit att han släppt in både katter samt fåglar som kommit in genom den öppna porten.
Vad fan gör man? han är en gammal gedigen kåkfarare så det man säger åt honom passerar utan minsta eftertanke. (ingen hemma;-) Det är hans tant som står för garagekontraktet. Jag har redan vädjat till henne att sätta stopp för verksamheten, men hon tycker det är bättre om han är ute i garaget än hemma.

Tacksam för goda råd & tips..
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Det är helt sjukt både det han sysslar med och att det är du som råkar ut för detta... Gå ihop med de andra hyresgästerna och kräven vräkning - annars får ni sätta skatteverket på honom.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Han kan väl sköta om din bil också ;-)
Roffa1
Svenska Riksbyggen ser inget olämpligt i hans agerande...det finns flera hyresgäster som klagat på bilverkstaden i garaget.
Ring ett kort samtal till vårt "kära" skatteverk på din ort och tipsa dem. Annars så om du känner någon företagare så kan han säkert tips om vem som är den värsta Handläggaren och då ringa direkt till honom:-)

Roffa1
Det spelar ingen roll vad man anmäler honom för, han skiter fullständigt i allting. Han är redan med i vartenda register för betalningsanmärkningar, fogden och så vidare. De får inte in en krona från honom. Han lever på socialbidrag. Och hans tant står för alla kontakt hyra,mm.
Ge
70
GenLee
BMW 330d Touring -06
Hejsan,

Dessa problem går sällan att lösa med hot, anmälningar, skatteverk m.m.

Om personen i fråga är en van kåkfarare som idag sysselsätter sig med att reparera bilar och utföra småsysslor istället för grövre kriminalitet så är det ur ett samhällsligt perspektiv något mkt positivt.

Något som jag personligen anser fungera i de flesta fall är positiv förstärkning. Om personen ifråga inte agerar efter normala normer och värderingar beror det ofta på att denne inte anser sig rätt behandlad eller motarbetad av samhället och andra människor i sin omgivning.
Därav blir ett hot eller motstånd mot detta något som individen kommer försvara än mer. För denna anser sig nog vara ganska samhällsnyttig när den utför bilreparationer istället för inbrott.

För därför hellre en dialog direkt med individen och föreslå alternativa lösningar samtidigt som du förklarar dina orosmoment med hur det fungerar idag. Få personer kommer att totalt ignorera dina synpunkter om du bara framför dem på ett positivt och trevligt sätt. Det visar nämligen på att du bryr dig om människan bakom detta vilket i sin tur föder förtroende.

JAg har länge läst mkt på detta forum men inte aktivt skrivit inlägg. En sak som jag reagerat på är att du Roffa ofta verkar ta till "storsläggan" ganska direkt vid problem eller reklamationer. Jag tillhör snarare skolan som anser att ett lende och trevligt bemötande är det som ofta löser problem på ett bättre sätt. Att få människor att känna sympati med min sak leder ofta till en mer fördelaktig utgång för båda parter. Jag kan förstå att man regerar men tills att jag "förklarar krig" ska orsak-verkan kedjan gått väldigt långt och först efter att jag provat min vänliga sida till det yttersta.
Jag kan som säljare och betendevetare säga att jag inte gärna hade haft dig Roffa som reklamerande kund då jag personligen tror att det är ytterst svårt att göra dig nöjd vid ett fel. Dock skulle jag mer än gärna köpa en begagnad bil av dig då jag är övertygad om att om du beskriver bilen som felfri så är det som att köra ut en ny bil från BMW-åf.

Oj det blev långt det här men kontentan är att jag tror att "storsläggan" i det här fallet enbart kommer leda till mer problem för dig och dina övriga grannar.

Stort lycka till iaf då jag mkt väl förstår det otrevliga i situationen.

M.v.h.
GenLee
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
GenLee där sa du ett sanningens ord eller snarare flera sanna ord
Hur orkar man bara gnälla över sitt liv hela tiden se det positivt och kör en runda med din BMW och var glad

Sommarn är här

Ha deT
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Mycket bra råd GenLee, tror det är helt rätt sätt hantera problem generellt och framför allt med denna typ av person inblandad.

Förstår din oro, önskar dig lycka till och hoppas det löser sig.
Roffa1
Frågan är väl vem som tar ansvar för vad denna figur företar sig i garaget. Vad händer t,ex om han slinter med svetsen och det börjar brinna. Är det tillåtet att svetsa samt förvara gastuber i en allmän garagelänga. Sedan är väl frågan om vi övriga garagegrannar verkligen hyr "LÅST" garage? Garaget kan väl knappast anses som låst efterson denna figur håller porten öppen halva dagen (sommar som vinter) i vintras låg han med porten öppen i timtals vid minus 23 grader och hela garagelängan vart totalt utkyld. (Råttor och möss sökte sig in i värmen) Anticimex fick senare placera ut mängder av fällor för att minska tillväxten av möss.

I detta fallet räcker det ej långt med vackra leenden och förstärkt vänlighet, här handlar det om en individ som fullständigt skiter i att visa minsta respekt för andras egendom.

Jag mottager gärna tips om hur man kan pressa Riksbyggen till att sätta stopp för denna verksamhet. (vi har fått en ny förvaltare som agerar med stor osäkerhet) så frågan är vilka åtgärder man kan kräva att fastighetsägaren vidtager.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Förvaras gastuber så måste det skyltas på porten ovillkorligen och det är knappast tillåtet i en garagelänga, där har du nått att gå vidare med.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Inte skulle jag vilja ha min ögonsten i ett garage som jag betalar för och att det spang en massa obehöriga där för att "tantens kåkfarare" bedriver illegal bilverkstad! Inte fasen kan myndigheter el Riksbyggen se detta mellan fingrarna. Vem blir ansvarig vid ev. skadegörelse?
Kåkfararen som öppnar låsta portar och släpper in "kunder"?
Nä nu får ni väl ge er alla ni som hoppar på Roffa1.

Byta upp sig? Till vad då?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om det är så att riksbyggen godkänner hans verksamhet och skatteverket får sin beskärda del (tveksamt va) så finns det inte så mycket att göra.

Att risken finns att någon "kommer emot med ett bältesspänne" är inget brott i lagens mening. Hur gör du när du parkerar på ICA? Tar fram avspärrningsband?

-------
//Lövet
Jobbigt läge! Skulle satsa på "klago-spåret" och försöka att gå ihop med andra oroliga garagegrannar och fortsätta klaga till Riksbyggen.. Skriva insändare i lokalblaskan och föröka får Riksbyggen att försvara sig.. Att ge sig på Herr Bilreparatör verkar som ett omöjligt uppdrag..

Lycka till!
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
"Att risken finns att någon "kommer emot med ett bältesspänne" är inget brott i lagens mening. Hur gör du när du parkerar på ICA? Tar fram avspärrningsband?"

Det var väl en riktigt dålig liknelse!

Byta upp sig? Till vad då?
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
pensionärsvarning, detta påminner mig om min morsa.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den blir inte mindre relevant för det. Att förbjuda någon som har tillåtelse att bedriva verkstamhet bara för att man ogillar att det går runt folk i garaget har ingen laglig grund. Ska Roffa1 inte få ta med sig en bekant ner i garaget om de båda ska åka bil? Han kan ju också råka gå emot en garagegrannes bil.

-------
//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vem f-n vill ha en hobbymek i sin garagelänga? Inte jag iaf! Ska man bedriva bilmekverksamhet med kunder så hyr man lämplig lokal i lämpligt område, punkt.
Asken
Roffa1
Men här handlar det om att folk "vandrar runt i garaget" för att titta på bilar under tiden som pajasen lagar trasiga agassystem med OBS! dammsugar-rör som han hittat i soprummet.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Huruvida hans kunder som "vandrar runt" eller dina eventuella bekanta är mest skadliga är tyvärr inte upp till dig att avgöra. Snarare är det Riksbyggen som får ta det beslutet.

Jag blir bara så spänd över var Roffa1 bor där den ena personen åker 335 och den andra är fullblodsalkis med svartmek i garaget. Hyffsade kontraster ;)

-------
//Lövet
Jag håller med GenLee att hela tiden försöka med "storsläggan" fungerar inte. Desto mer ni klagar och tjatar på honom, desto mer kommer han vända kinden mot er. Så länge han har full tillåtelse att vara där, vilket han verkar ha i.o.m att det verkar vara okej med Riksbyggen, kan ni inte göra så mycket.

Alternativt, om ni är så många som du påstår, gå ihop och lägga en mindre summa till att hyra en liten lokal någonstans som han kan hålla till i. Fördelen med detta är att du/ni även har en plats att meka på om det skulle behövas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.