AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.548

Byta förpump, E39 TDS

mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Halloj. Måste byta förpump i tanken då min dött, men tänkte höra om ngn kan berätta hur armaturen (locket) sitter fast i tanken och hur sen pumpen sitter fast i tanken, och hur jag ska göra för att lossa den.

Har inte köpt ngn ny pump ännu eftersom mekonomen ville ha en del, finns det ngn billigare som ni vet om?
Skulle det gå med pump från E34 med smärre modifieringar, och isf vilka?

Hoppas på massa bra svar :)

Hälsningar, Patrik
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Ingen som har ngn koll?

Hälsningar, Patrik
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Pump hämtas i eftermiddag, det är en lös insatspump,inte hela kittet.
Eftersom jag sen behöver bilen imorrn bitti så hade det varit kul om ngn kunde svara på mina frågor så jag vet om jag ska ge mig på att riva ikväll eller inte?

Hälsningar, Patrik
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
nu ska vi se om jag kommer ihåg helt rätt, så jag inte blandar ihop något med e34:an, lösningarna var rätt lika om jag minns rätt... (man ser alla fall ganska bra hur allt fungerar, ta hjälp av en ficklampa bara)

på min 530 sitter det ett skruvat lock under baksätet. Därunder ett plastlock till tanken där anslutningar och kontakter sitter. KOntaktstycket öppnas genom att föra ut låsningen en bit, en plastbygel som skjuts ut. Kontakten sitter inte vinkelrätt mot denna, utan går uppåt eller nedåt lite, kom inte riktigt ihåg men det syns rätt bra när du tittar. Slangar, 2 st, sitter med slangklämmor av något slag, mina skruvade.

Locket sitter med en gängad plastring som bara skruvas upp så lossas locket. Sitter en packning därunder som jag tror ligger ganska löst.

Pumpen sitter (på min) med en clips-låsning på varje sidan i botten på tanken. Ner i soppan och kläm på var sida på dessa låsningar så ska den kunna följa med upp. Titta vilket håll den sitter för den ska ner på rätt sätt. Flytkoppen till tankmätaren sticker ut en bit och sitter på en ganska klen pinne, så var lite försiktigt när du lirkar upp paketet så den inte skadas. Den bör du naturligtvis också se till att den hamnar på rätt sida/håll när du återmonterar.

Tror som sagt det var detta om jag kom ihåg allt korrekt...
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Jo just det, på 530D (som jag har) så tror jag pumpen i tanken bara har till funktion att flytta bränslet mellan tankhalvorna. Matarpumpen sitter på min bil under förarsätet (under bilen), men TDS:en kanske har annan lösning (på TDS e34 satt förpumpen i tanken).
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Stort tack för all info!
Sket dock i att byta pump ikväll, lite för vanskligt utan jag hoppas jag kan ta mig till jobbet och tillbaks resten av veckan utan fungerande pump.
Kontakten har jag lossat förut då jag mätte om jag hade 12V till pumpen, fick dock aldrig tillbaks den hel utan det flög bort lite plast till låsningen, men den sitter :)
Dock det du beskriver om hur locket sitter var precis en fråga jag funderade på, och hur pumpen sitter i tanken, för med mitt tålamod hade det nog slutat i att rycka tills det släpper, nu slipper jag det :)
Pumpen i tanken på denna trycker fram diesel till insprutningspumpen så just nu är bilen väldigt slö,och när nivån i tanken går nedåt 15 liter suger det mycket luft, fick stopp mitt nere i södralänken i rusningstrafik förra veckan :(
Tillslut lyckades jag få igång bilen och efter ett antal motorstopp kom jag till en mack så jag kunde fylla upp igen så den gick.

Åter, tack så jättemycket för infon!

Hälsningar, Patrik
mo
184
moparmöken
525 TDSA -97
Bytte pumpen i fredags, gick på ca 2 timmar.
Det som tog längst tid var väl att lyckas få ut pumpen ur sin plasthållare, man ville ju inte ha sönder plasten direkt, men annars gick det bra.
Den surrade så fint när jag testade :)
Nu är den enda frågan om jag bara inbillar mig att bilen fortfarande känns som den svarar dåligt på gas under 2000varv eller om ngt annat följdproblem uppkommit, sugit in mycket skit i dieselfiltret kanske?
Hur ofta byter man bränslefilret eg? Har kört bilen i 6600 mil och jag har aldrig bytt filtret, vet ju inte om tidigare ägare bytt ngn gång heller, eller när isf... Kanske dags? :)

Hälsningar, Patrik
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Jag brukar byta varannan olje service. Men vet du inte när det var bytt senast så skulle jag byta det omgående
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.