AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.985

Länkarm normalt slitage eller inte?

An
26
Ante_B
X3 3.0i aut. -04
Hej,

Har en bmw x3 som gått 8000 mil. På senaste servicen informerade bmw mig om att länkarm, höger nedre är glapp och bör bytas. Det glappar i kulleden.

När jag köpte bilen fick jag 1 års bilgaranti via solidab.se och tänkte att allt var frid och fröjd, men blev nekad garantin med motiveringen "det är slitagedel" och att garantin då inte gäller.

Jag har solid bilgaranti large och i villkoren står det bl.a.:

Large är våran mest omfattande garanti som omfattar de flesta mekaniska och elektroniska komponenterna. I princip är det bara delar som omfattas av normal service och underhåll som inte ingår i large. Large förmodligen den mest omfattande garantin för begagnade bilar på marknaden. Denna garanti går att få på bilar som är max 7 år och har en kilometersträcka på max 120 000 km.

I undantagen står bl.a. följande:

Garantin omfattar inte delar som är del av service och slitagedelar som t ex lager, remmar, bromsskivor, bromsbelägg, gummidetaljer, packningar och liknande.

Min ståndpunkt är att: länkarm inte är något som ingår i normal service och slitagedel. En länkarm är inget du normalt ska behöva byta, men har du otur måste du byta den.

Försäkringsbolaget anser att: länkarm (glapp i kulled) är slitagedel och omfattas inte av garantin.

Vem har rätt?

När jag kollar på liknande bilgarantier på nätet läser jag att spindelhus (länkarmar, hjullager) omfattas av garantin. Om nu solidab påstår sig ha marknadens mest omfattande garanti, borde inte detta täckas utav dom då?

En kulled låter som ett lager, och lager har de friskrivit sig från enligt ovan. Låter inte som en garanti jag skulle värdera högt, men jag har heller ingen uppfattning om vad solidab är för företag. Hur länge sedan är det du köpte bilen?
An
26
Ante_B
X3 3.0i aut. -04
Om inte kulled omfattas av garantin tycker jag att dom ska skriva ut det i klartext, det borde ändå vara ett så pass vanligt fel. Solid hävdade att om länkarmen går av är det ett haveri och då gäller garantin. Svarade att den lär ju gå av förr eller senare om man inte byter den, men det gillades inte.

Bmw:s konstruktion på länkarmen är ju att det är en del, med länkarm och kulled i samma. Andra bilmärken har ju annan konstruktion där du endast kan byta kulleden. Alltså borde det tolkas som att bmw anser att kulleden inte ska behöva bytas? Är jag fel ute?

Jag köpte bilen i november förra året. Jag är medveten om konsumentköplagen (KKL) men bilfirman (fordonsmäklarna) skiter i KKL. Har varit i kontakt med dom i april (inom 6 månader) men de säger att det beror på "körsätt" osv, även fast det inte spelar någon roll. Bevisbördan ligger ju hos dom. Att anmäla till ARN känns meningslöst. Det är väl att lämna in en stämningsansökan hos tingsrätten som skulle kunna resultera i något.
Löste det sig till slut?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.