AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.437

Missljud M3 E46

Okej, jag har inte ägt BMW länge och speciellt inte min M3a. Jag lyssnade väldigt noga efter missljud när jag provkörde och la ratten i fullt läge åt höger-vänster samt körde runt, runt för att belasta. Fanns inget missljud.

Nu efter köpet har jag lyckats lära känna bilen lite mer och jag har upptäckt följande:

1. Vid låg (minimal gas, och vid körning) gas rycker det lite i motorn, som om den går orent. Märks absolut ingenting vid mer gaspådrag.

2. Jag har upptäckt ett klonkade ljud vid låga växlingar när jag trampar ner kopplingen. Jag kan framhäva ljudet genom att släppa upp kopplingen och trycka ner den snabbt igen.

3. Svängde in på en parkering idag och hörde ett dovt brummande ljud i från bakpartiet av bilen. Personen i baksätet reagerade direkt på ljudet.

Värsta scenario är väl att bakaxeln är på gång, men enligt vissa skall det vara ett visst klonkande. Jag pratade med förra ägaren och han hade kollat med BMW verkstad och de sa det var normalt och jag behövde inte alls oroa mig.
Hackandet vid körning kanske beror på något enkelt som bränslefilter osv.

Iallafall så är detta en SV-såld 03a som gått 7800mil och nyligen INSP II servad. Det är klart att det är svårt att ge konkreta svar på vad det är med min bil men ni kanske har lite inputs och egna erfarenheter?

Jag fick iallafall med en blocket försäkring på bilen vilket skall täcka saker som upptäckts efter köp. Enligt listan på Blocket täcks allt, frågan är om de i slutändan står för något om det skulle visa sig vara fel på drivlinor, axlar m.m.

Mvh
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, jag har haft flera M3 E46 och alla har klonkat mer eller mindre....det är VÄLDIGT konstigt att de klonkar men i Bmw:s försäljningsbrochyr från 2003 står faktiskt att man kan höra ett visst ljud, och att det är för att drivlinan ska ha längre livslängd...

Jag var o provkörde en M3 E90 och den lät faktiskt oxå...:-(

Brummandet däremot kan till 99% avhjälpas med en speciell olja som finns att inhandla på Bmw, den ska användas om ljudet uppkommer, sök lite här så finner du att jag skrivit om det tidigare + beställningsnummer..

Att den rycker lite kan bero på att motorn behöver ny mjukvara?, men det borde gjorts när den var inne på insp 2, de brukar ju rycka lite när de är kalla oxå..

Offtopic: Egentligen är det ganska dåligt av bmw att det ska behöva skramla från transmissionen tycker jag allt!!

Varken Porsche eller Audi i samma kaliber låter så!!

Mvh Peter

He
560
Heinrich
M3 E46 2003
Byt oljan i diffen till bmws special olja
Byt bussningarna i bakvagnen om det inte är gjort
Går den orent när den är kall så är det normalt...

Klonkljudet är värre om det är dåliga bussningar i bak, blir helt klart bättre med nya
Tack för svaren!

Det är toppen att det finns forum som dessa, känner mig redan lugnare.

INSP II är gjord för 700mil sedan, men jag skall ringa firman och kolla om de har info över vilka oljor de bytt, samt vilken sort de bytt till.

Jag tänkte även svänga förbi en BMW verkstad i Uddevalla för att få en åsikt, så får vi se vad de säger.

Mvh
Christopher
Glömde en sak!

@Peddan: Jag vet att fartspärren är borta på bilen, en tidigare ägare på bilen kunde bara bekräfta att den var "chippad". Frågan är hur fungerar det för BMW och progamvaruuppdatering om bilen nu är "chippad"?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ckruse:
där har du säkert orsaken till den ryckiga gången...förstår inte folk som ska chippa o ändra för nån enstaka extra hästkraft....känns som gubbarna på M-fabriken sköter det bäst...

Och ang toppfarten så stannar de (sällan) vid 250 även om de är original, det beror ofta på andra saker...
Fo
57
Forelli
BMW e46 M3 -02
:) Jag gillar dessa "miss"ljud, får mig temporärt att tro att jag kör en äkta racerbil! :)
Forelli:
Jo det kanske! :)

Klonkandet är väl ok. Men huggandet på lågavarv på 70/90 väg stör mig otroligt mycket.
Visa användare
51
tompaq
Bmw M5 00:a
Hej jag kör en Bmw Z3 2.8 99:a och upplever exakt samma klonkande ljud som du beskriver och har fått exakt samma svar från dem jag frågat.

Otroligt störande när man kör lungt och försiktigt.
men snyter man ur den ordentligt hörs ingenting.

det jag undrar är om man ska riva växellådan i vinter? är det lönt eller måste man lära sig leva med det?

"kör före du så väntar jag där framme"
tompaq:

Jag skall ta min bil till Auto7h i Uddevalla så får de kolla på den. Jag lovar att återkomma när jag vet mer.
Na
22
Napstar
Z3M Coupe -99
kompisen chippade sin m3a o övervarvade den några ggr o de slutade me ett motorbyte :( .. sen de klonkande har han oxå så de e nog helt norlmalt.. han har även bytt diffen för han trodde att de berodde på det..
Visa användare
51
tompaq
Bmw M5 00:a
tack det vore kanonsnällt. man blir lite småorolig.
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Klonkande, utan att någon bussning eller annat är dåligt, kan vara svänghjulet har jag fått erfara. Speciellt om det donsar till lite fördröjt om du går över från motorbroms till lätt pådrag i t.ex. 100 km/h. Det är motvikten på svänghjulet som spinner fritt och slår från sida till sida, det ska egentligen fjädra mjukt och fint för att motverka vibrationer. Kanske värt att ha i åtanke.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Klonket är förmodligen inget fel, det verkar som om alla M3:or (e46) har det problemet, vissa mer, vissa mindre. Själv stog jag inte ut med det i min M3:a, det lät som om man skulle tappa bakaxeln... Kunde inte sluta störa mig på det, så jag bytte bil.
jag har en m3 02 som har gått snart 11 000 mil det klunkar i diffen speciellt när man släpper upp kopplingen och ska åka iväg på 1:an och 2:an min m3 vill även rycka när den är kall och man inte ger mycket gas alldrig när den är varm har läst ut felkoder men det va inga tror det kan vara så med en så pass trimmad motor men lite orolig blir man ju allt

Det är normalt att bilen rycker lite när den är kall. Tyckte med detta var konstigt och lämnade in min bil men hade inga felkoder. Och nu i efterhand har jag fått höra att det är helt normalt för våra motorer att hosta lite lätt.
Samma sak med diffen, bytte ut min diff till en sprillans ny efter 5500mil och den nya diffen klonkar lika mycket nu efter 300mil.. Dock kan det vara så att nya bussningar i bakvagnen hjälper lite. Själv skall jag byta mina i vinter..
Mvh Reichel
Om
215
Omegamannen
330d Touring -18
M2 Competition -20
Någon som vet på ett ungefär vad komplett byte av busningar ligger på hos BMW?
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
4000kr för byte av silentblocken inklussive 4 hjulsinställning.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Det var ungefär vad jag betalade också. Det gjorde dock inte någon som helst skillnad på klonket för min del.
He
560
Heinrich
M3 E46 2003
För min egen del så stör jag mig iaf inte efter bytet av bussningarna :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.