AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.358

hur tvättar man motorn på en e38?

th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
hej har en bmw 750, 95 års modell, hur gör man en motor tvätt på den utan att det påverkar funktionen? det finns ju en hel del el grejor som inte tål vatten. så hur brukar ni göra?? mvh Roger

Skåne upplevs bäst i 250 kmh
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
Jag brukar ta en fuktig svamp och tvätta med, sen använder jag inte rinnande vatten utan trasa för att torka rent.
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
Jacobc, okej.......det lär ju ta ett tag, det finns ju hur mycket som helst, plus man kommer inte åt överallt. Men tack för ditt tips mvh Roger

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Hej beemer vän.

När jag tvättar ett motorrum i en 750 första gången brukar jag göra följande.

1. Börjar med att göra bilen strömlös (lossa minupolen) så inte vatten kortsluter någon elektronik.

2. Hissa bilen och ta av botten kåpan under motorn. Låt framänden var upplyft så rinner vattnet bort bättre.

3. Ta av motor kåpan och avlägsna fästena. Dra loss spillskyddet under oljepåfyllningen (dra det rakt fram).

4. Dra loss alla tändkablar från stiften så att du kommer åt i stiftbrunarna.

5. Öppna luftfilterburkarna ta ut filtret Skruva loss de nedre delarna av burken och ta ut dem ur bilen. Kommer åt att rengöra under dem bättre.

6. Tejpa för ingången till luftmassa mätarna, var noga med att det blir tätt.

7. Nu kan man spruta på med motortvätmedel (använd inte vanlig avfettning för det torkar ut gummidetaljer så som vakumslangar, insugspakningar, insugsslangar mm).
Spruta på allt utom data boxen. Spruta ner mellan insug o under boxen

8. Låt medlet verka och om det är mycket smuts o olja skrubba med en diskborste så det lossnar.

9. Spola rent med en vattenslang med kraftigduschstråle (använd inte högtryckstvätt, det kan trycka in vatten i elektriska komponenter sen är det kört. Spola extra noga under boxen och oljepåfyllningen så det blir rent vid insugspakningarna.

10. Upprerpa behandlingen vid behov. Glöm inte delarna som du har lossat.

11. Blås bort vatten med tryckluft. Blås i stiftbrunnar, under insug, lossa alla kontakter du kan och blås dem torra.
Efter torka med en trasa.

12. Sätt ihop bilen och efter polera hela motor rummet med vinylshine (Jag brukar använda Biltemas spray).

13. Varmkör motorn så övrigt vatten förångas.

mvh F1
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det låter krångligt, jag har motortvättat flera 750 utan några som helst problem, jag tycker M73 generellt verkar ganska okänslig för motortvätt. Först rikligt med avfettning och sedan högtryck, svampa och spola av, på riktigt smutsiga motorrum får man upprepa behandlingen flera gånger. Därefter kör en ordentligt sväng på minst några mil för att motorrummet skall torka ordentligt, och sen lägg på vinylglans eller liknande för det blanka utseendet

Gör man det riktigt blir det så här snyggt: Länk

Länk

BMW CS #5139
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
okej, tack för alla era svar, nu har jag fått en hel del tips. mvh Roger

ve
16
veikol
750 ia 1995.
Jag gjorde motor tvätt på min och oljetrycksgivaren började jävlas så kommer inte och motortvätta min nå mer ska väl blåsa ren den eller bara ta en trasa och göra rent .
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
okej, ja det är så lite som gör det, därför jag frågade först. Hoppas det löser sig för dig mvh Roger

Li
6
Lindr
740 e38
Jag motortvätta min just när jag hade köpt den och den började gå på mindre än 8a cylindrar och stannade efter ca 30 sek hela tiden, tog en dag innan jag fick igång den.

så var försiktig jag skulle bara använt en trasa och inte spruta vatten direkt på motorn
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej alla glada.

En följdfråga jag undrat över:

- hur har ni "putsat" metallen (motorblocket, det silvriga i metall cylindrarna..typ.
Kan man spreja med typ motorfärg avsedd att tåla hög temp?

Tacksam för schwar :)

Beemoholist javisst!
ra
45
ramq
740iA -95
Dom fåtal gånger jag behövt göra en ordentlig motortvätt (när det ser ut som man tippat ett gruslass under huven) så har jag kört med vattenslangen och högsta tryck på munstycket - ej högtryckstvätten. Efter det har hunnit runnit av en del har jag kört avfettningsmedel för att lösa upp spilld olja och dylikt och låter detta verka 10-15 min, för att sedan gå lös med en begagnad diskborste. Eventuellt upprepa igen på utsatta ställen där det är rikligt med olja.
Spolar sedan av ordentligt överallt och sedan går jag lös med tvättsvamp och vanligt bilschampoo utan vax. Gnugga överallt och ser till att nå alla ställen, men låter bli att köra för hårt på utsatta elektriska ställen.
Spola av. Klart.

När allt torkat har jag ibland gått lös med lite gummi conditioner och lagt på lite plastpolish på svarta plastdetaljer.

Detta har alltid fungerat och hittills har det bara varit min senaste E38 som har reagerat alls på denna behandling. Mycket riktigt verkar oljetryckslampan gett en svag indikation och det gjorde mig orolig.
Efter att panikköpt olja och sett en liiiite låg oljenivå så fyllde jag på och efter det har den bara visat en mycket svag indikation på oljan, för att sedan försvinna för gott.
Detta är inte nödvändigtvis relaterat till tvättningen, motorn hade fått sig en omgång med nya oljetrågs och ventilkåpspackningar, så det kan vara en följd av detta...

Men, som ni säger, se till att vara försiktig.
Har högtryckstvättat en del bilar och till 99% alltid fått fel på motorn sedan.
Kör istället med ångtvätt och trasa/borste ..portabel ångtvätt finns att köpa på biltema nufötiden.. skonsammare.
VHM
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.