|
|
|
|---|---|
|
Jag har nu haft min M Roadster i några veckor och det är ett par grejjer som irriterar mig lite. Hoppas någon har bra svar att ge på mina frågor: 1. När motorn är kall så beter den sig ungefär som vår gamla Jetta(!), d.v.s. varvar ganska mycket. 1000rpm+ ungefär. Det är bara att släppa upp kopplingen så bär det av! När man trycker lite på gasen händer det att den rycker ganska friskt, ungefär som om den får för lite soppa eller nåt. Jag har läst en del tidigare inlägg i ämnet och det verkar vara ett normalt beteende, men jag tycker ändå det är konstigt att det måste vara så. Förra bilen (E39 528) kändes ungefär som när den är varm. 2. Detta klonkande.... Vid växling på låga växlar klonkar det. Speciellt mellan 1an och 2an. Det går att undvika klonket genom att göra på ett visst sätt, typ trycka ner kopplingen innan motorn tappar varv. Det låter som om det kommer underifrån/bakifrån. Det klonkade lite lätt från 528:an också vid liknande tillfällen, men det är värre i M Roadstern. Är detta sin sin ordning, någon? I övrigt känns bilen mycket fin kan jag lova! :) | |
|
Låter skumt tycker jag, alla BMW sexor jag varit i kontakt med har spunnit underbart även i kallt tillstånd. Måste vara någe knas, jag hade kollat upp motorn omedelbums. Något klonkande har jag inte märkt på min 2.8'a, någon enstaka gång när jag växlat riktigt snabbt, har det klonkat lite. Men annars hörs det inget. Förstår dock inte riktigt vad du menar med att "trycka ned kopplingen innan motorn tappar varv", det gör man väl alltid eller?? Jag släpper gasen samtidigt som jag trycker ned kopplingen, och möter likadant med gasen. Varvtalet rör sig alltså max -500 rpm under en växling. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
| M-bilarna kan gå lite ryckigt när de är kalla utan att ngt är fel och klonk från transmissionen är normalt på både E39 M5 och E46 M3 även om det låter illa. | |
|
Jo, jag gör nog också ungefär som dig vid en växling, men för att undvika klonket så får jag vara ännu distinktare än jag är van. Jag kom förresten på att jag frågade M-test mannen om detta fenomen och han menade att det var ett spel som var tvunget att det fanns där annars skulle materialet i bilen inte orka med krafterna som sätts i rörelse...? Jag ska göra en oljeservice på fredag och ska försöka komma till att ställa lite frågor om de här två grejjerna....det jävliga är att de inte brukar vara speciellt sugna på att svara på frågor utan att de får spendera några av sina löjligt dyra timmar på bilen...så jag hyser inte så stora förhoppningar om att få några vettiga svar från dem. |
|
|
Aaah tack johann, nu känns det bättre :) Det var exakt det svaret jag ville höra! Vet du varför dessa två fenomen finns på M bilarna? |
|
|
Hmmm, borde det inte bli större krafter som kan slita sönder grejorna om det finns onödigt spel/glapp, eller tänker jag fel nu? Inte omöjligt att M motorerna går lite råare, de är ju trots allt ganska mycket mer effekt som plockas ut utan att öka volymen jättemycket. Ta t.ex. 3.0'an med sina 230 Hk, jämför med din motor som bara är 2dl större, men ändå ger 90 Hk till. En hel Jettamotor till effektmässigt. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
| Min Jetta ger bara 75hk :) | |
| Fredrik M: Jo, jag tycker oxo att det verkar vara mest logisk att det ska vara så "tajt" som möjligt för att minimera slitaget, men vad vet jag...jag bara kör! | |
|
Hej du. Tänkte bara säga att vi verkar ha samma fenomen, min klonkar också vid urtrampning på låga växlar samt att den ibland vid kallstart kan varva rätt högt och gå ryckigt dock har det vart så sen bilen va ny. Jag reagerade över det i början men fick sen veta att allt var i sin ordning... |
|
|
Samma klonkade ljud finns i min bil, började bli orolig tills jag läste den här tråden. Känns skönt och veta att allt är i sin ordning :) /Ash |
|
| Tack för svaren, det verkar vara som det ska på M Roadster (och andra M modeller). Jag är lika glad som du, Ash! :) | |
|
He he, vi har nog uppfunnit ett nytt begrepp. M - klonk. Fredrik M - Z3 2.8 |
|
|
Wolv: Kan du inte ta reda på vilken olja de ska hälla i din bil och meddela det. Hälsningar /Ash |
|
| Ash: Har servat den nu, de hällde i Castrol TWS. De menade att det var den absolut bästa och utprovad speciellt till prestandabilar. Jag har ingen aning om vad som är "snack" eller inte, men jag vet att den var dyyyr och man brukar ju i de flesta fall få vad man betalar för :) | |
| har oxå TWS-olja i min, lite dyrare men det är det värt | |
|
Har också hört mycket gott om TWS:n, funderade ett tag att hälla i SLX i min bil men det blir nog TWS i alla fall. Tack för infot Wolv. /Ash |
|
|
Vet ni om Mobil har någon olja som motsvarar Castrol's TWS? roadZter |
|
|
Hej Jag gör ett försök att återuppliva detta drygt två år gamla inlägg. Frågan gäller förstås det mycket irriterande klonkandet mellan 1:an och 2:an. Jag hoppas att ni (wolv, allan och Ash framförallt) är fortfarande aktiva i forumet och vill svara på min fråga. Har ni fått tips om hur man kan dämpa detta med t.ex. annan olja i växellådan eller genom någon annan åtgärd? Hälsningar Ellinas |
|
|
M-klonk säger ni.... jag skulle vilja påstå att jag har samma problem med min 320... Den ryckiga gången vid ettan å tvåan. nu är det dessuom så att jag skulle behöva byta hardyn, att den är dålig gör ju att när det väl börjar rycka så fortsätter det ju ett tag... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.