|
|
|
|---|---|
Ras.mus |
När bilen stått en längre tid, exempelvis över natten så tar det flera sekunder innan den drar. Om jag tex backar ut på morgonen (drar direkt i backen) och sen lägger i D för att köra iväg händer ingenting. Jag kan gasa bäst jag vill! Det kan ta 5 sekunder, 15 sekunder och någon gång till och med mer innan den börjar dra. Det känns precis som om "kopplingen" aldrig släpper utan bara slirar och när den väl släpper känns det som vanligt. Sen funkar den som den ska (tror jag, växlar lite knepigt ibland men det kan vara en vanesak) Har läst i vissa forum att det är ett inre läckage som det finns en programmeringslösning på men bilen har varit inne för programmering och det hjälper inte. VAD kan det då vara? Bilen är en 2004a och har gått 9700 mil ungefär (som verkar stämma dessutom). |
Ras.mus |
Har kollat upp det lite mer nu, den lägger inte i växeln verkar det som. Ibland kan man vänta en minut innan den bestämmer sig för att lägga i ettan, ibland tar det 5 sekunder. Detta alltid efter att bilen stått en längre stund, över natten eller så. Några idéer? |
|
Hade exakt samma fel på min 325 XiAT E 46. Fick ny låda av BMW på nybilsgar. Ingen förklaring dock. Jobbet skulle kostat 80,000:-. |
|
Ras.mus |
Misstänker något rejält fel också... Därför de är så motvilliga till att "hitta" något fel. Köpte bilen för inte så längesedan och märkte felet ganska omgående. |
|
se till att göra något åt det omg! inte kul att behöva fixa själv! har provat!! kostar ca 20k plus jobb att byta (renovera) lämna in och kräv låne bil under tiden. |
|
Ras.mus |
Köpte bilen begagnad, 9500 på mätaren, dock 6 år gammal. Men inte fan ska man väl behöva acceptera en växellåda som är kass på detta viset? Risken som jag ser det är ju att det en vacker dag inte läggs i någon växel alls och då lär man ju stå 100 mil hemifrån uppe i fjällen eller nere i italien eller nått! Ursäkterna har gått från "det är ju ingen ny bil", "det ska vara så på X5" till "vi har tittat på det i verkstaden och vi kan minsann inte hitta något". Härligt att köpa bil hos BMW's återförsäljare och ha "tryggheten" av att de har koll på bilen, ser till att ha nöjda kunder mm. :-) |
|
min låda hade gått 7000 mil sen den vart utbytt (ny låda!!) raset kostade över 20K!! blir ingen mer x5a för mej! vet inte hur länge gm lådan hängde med i x5 men det var alldeles för länge. se till att dom fixar (renoverar:)eller häv köpet! |
|
|
min låda hade gått 7000 mil sen den vart utbytt (ny låda!!) raset kostade över 20K!! |
|
|
Ras.mus: Saxat från: Länk [jas39]"Problemet fixat! Provade att byta olja & filter i lådan men problemet kvarstod. Jag hörde sedan att på vissa årsmodeller kan det uppstå ett inre läckage i lådan som gör att man inte får upp trycket när oljan runnit ur. Först bytte BMW ut dessa lådor men utvecklade sedan en speciell programvara för växellådan så man kom runt problemet med läckaget. Så jag fick min låda omprogrammerad på en BMW-verkstad (kostade 800:-) och nu fungerar den precis som den ska. Jag har tidigare fått svaret på olika BMW-verkstäder att jag inte behöver programmera om lådan då bilen är så pass ny (tillv. 2003-09). Vad de inte visste var att jag behövde inte den senaste mjukvaran utan en speciell avsedd för just mitt problem." [molle325]"Ja det stämmer. Växlingsventil C styr tillflödet till koppling C1. Om ventilen är ok så återstår att själva kopplingen läcker. På bilar som tillverkats tom november 2003 byts lådan. Får att få lådan bytt utan kostnad var kunden tvungen att rapportera felet före 36 mån/100000 km och senast november 2006. Hittade garantiåtagandet i skrift: "Complaint: The first time drive position ”D” is engaged after a lengthy period out of use e.g. over night, the transmission only gains positive engagement with a time lag (longer than 2 seconds). Cause: Leakage inside the transmission, C1 clutch empties during the parking period. As a result, positive engagement is only gained with a time lag the first time a drive position is engaged after a lengthy parking. Affected vehicles: E46, E53 with M54 and A5S390R (GM5 transmission)." "lådan programmerad av BMW Hackefors i Linköping. Lådan fungerar fortfarande bra." Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.