|
|
|
|---|---|
|
har tittat runt lite på nätet o hittat lite olika primers till fälgarna, hade tänkt lacka o jag tänkte inte köra på pulver tekniken utan endast vanlig lackering. funderar främst på vilken primer som kan tänkas vara lämplig. har hittat en som kallas "Hammerite" och som tydligen funkar till alla icke järnhaltiga metaller, exempelvis aluminium, krom, mässing, koppar, rostfritt stål osv. fungerar den bra som grund på fälgarna? Länk är ingen expert inom området så skulle va schyst om nån hade lite tips för mig som nybörjare om hur jag går till väga för att få till så bra resultat som möjligt :) hade givetvis tänkt använda färgspruta, men pulverlackering verkar överkurs om nu inte köksugnen skulle duga fint hehe. Som jag förstått det så ska det göras ungefär såhär efter grundarbetet ¤ ett lager primer ¤ ett lager grundfärg ¤ 3 lager lack ¤ nån typ av effektlack kanske? tänker jag rätt eller har jag fått det helt om bakfoten?! förklara! mkt tacksam ang hjälp med produktval o lackeringsteknik!! | |
|
och hur i HELVETE bär de sig åt för o få det såhär snyggt? Länk det är just denna "shadow chrome" looken jag är ute efter på mina M5or. Det jag inte fattar är vad de använder för grundfärg, det och lacken är väl i princip det enda som har betydelse för att få till liknande nyans? som jag förstått det är det alltså inte chrom de sprutar på utan bara nån effektlack elle nått? förklara tack...... |
|
|
Hej Det jag kommit fram till är att det man normalt använder till aluminium är en etsande primer, washprimer. Det var vad jag använde (sedan slipgrund, billack och 2 komp klarlack). Beställde från Järbo färg och lack (www.jarbofargochlack.se). |
|
|
ok får väl använda mig av något liknande =) till det negativa, kan inte göra denna procedur då jag inte har en elektro spruta (eller vad de kallas) o ingen ugn heller..... så skippar den metoden. en annan metod är att köpa själva originalfärgen, felet är att den tydligen är svindyr (runt 1000kr litern) så har kommit på mitt lilla egna knep.. är själv mycket skeptisk till min idé eftersom det helt enkelt verkar vara för lätt, och billigt. men ska testa detta på en fälg för o se hur resultatet blir, inga höga förväntningar men kan ju alltid hoppas :D |
|
| Jösses! Men den där finishen kan man ju ha några i vardagsrummet som prydnad! | |
| Innan man skickar fälgar dit borde man ju mäta skevhet, orundhet mm. Vem kan mäta det? | |
|
ja det kan man säga. nån som vet ÅF i södra sverige som säljer Dupli-colors sortiment?! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.