AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
30.627

540 ryckte, gick illa. nu DÖD :(

Sida 1 av 3
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
Hej gott folk.

Har lite problem med min 540... eller stora problem för att vara exakt.

För 1½ vecka sedan va ja ute o åkte och tyckte bilen började bli slö. sen senare började den rycka som bara den. som att tändningen slog av var 5:e hundradel.

dagen efter skulle bilen in till bmw så bad dom felsöka.
Dom hittade av nån anledning kylarvatten i databoxen :(
Dom torkade rent och fixade. Sen funkade bilen i en vecka.
Sen började det igen och blev bara värre och värre.
Tillslut så började det med att varannan kilometer ungefär så började han rycka så man fick stanna o gasa försiktigt på neutralen. sen gick de att åka igen.

Körde bilen till jobbet och kollade felkoder... INGA.
Plockade stiften och konstaterade att högra motorhalvans ventilkåps packning läcker och att ett sift var så blött at de ran. De andra 3 var ordentligt sotiga.

Nu startar inte bilen... eller jo. den startar och går upp till 900rpm för att sen självdö oavsett gas typ.

Tillägg att "grejen" på bränslefiltret (tryckventil???) låter illa och filtret är dåligt.

Bilen ska få nu ventilkåps packning här i dagqarna..

MEN, Kan de vara så enkelt att det är det som är felet?
Eller har boxen gett upp hoppet?
Oavsett vad tycker ja de är förbannat skumt att den går skitbra en stund o knappt alls andra stunden...

Nån aning?????

Evigt tacksam för alla tips och svar...

/Tony

Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
EDIT: Bilen har gått ca 16700 mil och fick en service i motor och låda för ca 300 mil sedan.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hur mycket bränsle har du i bilen,förhoppningsvis mer än 20 liter ??
Gissar antingen på bränsleförsörjningsproblem alternativt luftmassemätaren.
Bränslepump, anslutningen till pumpen alt har du under 20 liter så kan den interna pumpen i tankem lagt av då stannar bilen när nivå närmar sig 15 liter. Bränslefilter är inte fel att byta men sällan det är fel på.

Du borde ha felkoder på registrerade tändningsmissar på en eller flera cylindrar eller att fuel range is out of limit, dvs att bilen inte kan reglera då den är utanför det regelerbara området tex pga bränslebrist.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
Hoppas Bmw fixade orsaken till att kylvattnet hamnade i databoxen också.Alltså bytte termostat. Annars har du nog kylvatten i databoxen igen.Jag råkade ut för detta ifjol och det slutade med en ny databox och termostat plus lite rep av kablaget.
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
Hasso: Jag har 3/4 tank så det borde inte vara preoblemet.
Luftmassemätren fick jag låna en an BMW och testa men bilen gick lka illa iaf så uteslöt detta.
Och som ja skrev, jag har inte en enda felkod. Det gör mig lite fundersam. Annars kommer ju felkoder upp för minsta lilla tycker jag. Hade felkod på luftmassemäteren. Men den kom när jag ryckte kontakten. raderade den och den kom inte tillbaka.

Vad tror du om Databoxen? (huvudstyrdonet som de så fint heter)
Kan de tagit skada ändå fast bilen gick bra en vecka efter att BMW torkade upp?

Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
Burken66: Jo dom åtgärdade problemet med att vätskan kom in där. Så det ska inte ha kunnat komma in något nytt iaf. Men frågan är om det kan ha ärjat (stavning) Fasten dom blåste och torkade rent?

Min största fundering är dock fortfarande att bilen gått som vanligt till och från... jag kan inte komma på nått vettigt som gör att den går bra ibland och ibland inte.

Nu är jag väldigt långt från bilmeck ;P men det låter bara så ologiskt i mina öron..

Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
Hasso: EDIT: Om det skulle vara problem med bränsletillförseln så borde han väl inte gå då och då?
Nu går han iof inte alls men han startar iaf en stund :P

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är inte ovanligt med anslutningarna till bränslepumpen glappkontakt kabelbrott mm och att även pumpen går knackigt innan den är på väg att ge upp. kan även vara bränslepumpsreläet.

Länk
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
ska ha de i åtanken :) tack så mkt :)
Ska iaf börja med ventilkåps packningen och nya stft och se vart det leder.

det första ja tänkte på då ja läste detta va de som hasso säger, bränslepumpen o lmm. tror han kan ha rätt faktiskt men inte säkert. ska till mycket för att en bil bara ska slockna sådär helt plötsligt som du säger, om den nu inte gått hett förstås :P
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
Nykomling :
Ja, jo ju mer ja tänker på de så kanske de kan ligg nått i de. Och jag har förstått att hasso är riktigt duktig.
Och en soppapump ger kanske inga felkoder heller.

Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
Hej!
Hoppas du inte blev alltför orolig över databoxen men jag ville bara dela med mig av min erfarenhet.På min bil är databoxen bytt två gånger pga verkstaden som förra ägaren lämnade bilen till böt ej termostat.Så därför gick den nya boxen också men det tog ett år och då hade jag hunnit bli ägare av bilen.I mitt fall så fanns det en felkod som sa att det var ett internt fel i boxen. Så du kan nog vara ganska lugn skulle jag tro.

Det är nog som Hasso säger kanske något fel kring soppapumpen men prova även att knacka på kattarna så dom är tysta.Kanske är något med den högra eftersom de tre tändstiften på högra sidan var sotiga som du skrev.

Mvh Burken66
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Min soppapump på M62 -98 ställde till stora problem då BMW bytte själva pumpen, bilen funkade då en vecka men återgick till att tvärdö vartannan kilometer. Min åsikt var att kolla kablaget eftersom "något blev bättre" då de var där & rotade. Man bytte lambdor, databox & allt vad det finns utan resultat, samt tyckte de att man ska vara försiktig med att hänga på nätet & lita på vad som skrivs där. Jag stod på mig & de bytte kablaget till pumpen & bilen gjorde come back. Det tog 2 månader! Försiktig med forum ska man väl vara.....men åxå inse att man kan få hjälp där. /// Daniel
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan väl tillägga att denna 540-99 stannade två - 3ggr och gick att starta innan pumpen lade helt av efter ytterligare några dagar.
Den hade felkoder 26-27-28-29 vilket syftade på bränsleproblem på motorns bägge "banker".
Low fuel range. det hade också uppstått 3 ggr vilket stämde bra med händelsförloppet som beskrivits.

Länk
Länk

Det finns en anledning till att jag har en ny pump i bagaget sedan ett par år tillbaka, är alltid en riskfaktor när bilen passerat 18.000 mil.

Länk
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
kolla vevaxel och kamaxelgivaren så inte nån av dem lagt av för då blir den heldöd.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De ger flekoder och det går utmärkt att köra med en knackig kamaxelgivare på en V8 utan att man märker nån skillnad beroende på vilket varvtal den genererar fel, till slut brukar dock motorlampan tändas.

Vevaxelgivaren har däremot en mera stoppande effekt om den felar,ideliga tjuvstopp, och jobbig att starta, t.o.m tvärstopp.

Länk
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
Tack för alla svar.
Jag har även vart inne på o kolla på spjällhuset om det kan vara en bidragade effekt.
Men jumer jag läser vad ni skriver så kan ju faktist soppapumpen vara ett bekymmer.
Dock kan jag inte göra ett jota just nu då bilen gick på bärgare till mina vänner på BMW här i stan.
Han som ska kika på bilen har meckat BMW sen innan jag föddes så litar fullt på honom.
Enda felet med honom är att han flinar varje gång jag är där med bilen... och varje gång han flinar så blir det dyrt hahaha.

Bukern66: haha nejdå de är ingen fara :) har faktist haft den oxå i tankarna då den faktist har legat i blöt. men det är väl det dyraste altenativet så hoppas inte på det.
Minns du va de gick på att byta den?

Appropå kattar. Vet ju självklart att man kan köra utan dom och att SBP inte gillar det. Men blir det böter om man inte kör med dom som de lesta säger?
Tänkte om dom skulle va kassa o man inte vill byta dom just nu.

Tack igen för alla svar och tänkbara fel. Uppskattas verkligen.

Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
Jo jag har kvittot kvar. 12760kr gick det på inklusive moms. Med felsökning och rep av kablaget och programering. Själva boxen gick på 8890:-.Detta var i september 2009.
Gaspjället är en gemensam nämnare med min bil.Det spökade och då stog det "Engine failsafe prog" i kombiinstrumentet. plus en massa felkoder när man kollade med dator. Men det var kontakten mot databoxen som felade som också den olycksaliga kabeln till termostaten också går i.
Burken66
Bu
68
Burken66
BMW 520d f10-10
Range rover-86
BMW R1200GS-05
Kom på. Kolla gärna på min bloggsida och längst ner finns det en bild på databoxen som jag hade. Det är den mittre kontakten av fem som krånglade och den om jag minns rätt har 52 stift så mycket kan gå fel där tex gassjället mm.
Jag fick ju ordning på gassjället men tyvärr hade något brunnit i boxen så lamda regleringen blev utslagen.
Burken66
Visa användare
211
Toiny
BMW 325 E91-06
usch. lät inte som någon rolig tid med din bil där :( hoppas ja slipper genomlida samma :(

meeeen, men min tur e de säkert samma sak o säkert lite mer haha...

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För övrigt ruggigt snygg vit 540 :) är man billackerar så är man.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.